Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Tema bläck.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • #16
    Limmared har fortsatt produktion men kallas i daligt tal bara för Limmareds Glasbruk sedan de enbart fortsatt med bruksglas (Läs: flaskor) tillverkning.
    Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...

    Comment


    • #17
      Där ser man. Denna bilden visar vad jag tror det första i antikväg jag köpt, om så var det 16:- på kiviksmarknad, ja om det inte är just detta så var det ett liknande.
      Bifogade filer

      Comment


      • #18
        Lägg märke till det utomordentligt vackra formspråket och den ytterst ålderdomliga färgsättningen +all skiten som samlats under årens lopp.

        Comment


        • #19
          Nja, jag håller på min svagt lilaformade.
          Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...

          Comment


          • #20
            Du menar in att den tillhört Tant Gredelin!?

            Comment


            • #21
              Ursprungligen postat av LasseC Visa inlägg
              Det här bläckhornet hittade jag på senaste räden till Småland.
              Kanske inte så gammalt och det verkar som det är maskinblåst. I alla fall en något invecklad form. Det som är kul är att det är en särskild "hylla" att lägga ifrån sig pennan på.
              mvh Lasse
              Hittade det här när jag röjde mitt skrivbord sist. En julklapp från jobbet för några år sedan. Liknar ditt med hylla för pennan.

              Comment


              • #22
                Du Hur ser det ut. Kan inte se det här genom skogen

                Comment


                • #23
                  Vi får ta och röja lite så du ser bättre. Eller kanske behöver du nya glasögon?
                  Bifogade filer

                  Comment


                  • #24
                    Flott

                    Comment


                    • #25
                      5 cm med fin etikett

                      Denna hittade jag på resa för ett par helger sedan,tyckte den var fin med sin väl bibehållna etikett så jag kunde inte låta bli att låta den få en ny "Husse"
                      Bifogade filer

                      Comment


                      • #26
                        Bläck

                        Några som jag har samlat ihop men antagligen inte tillverkade i Sverige.
                        Bifogade filer

                        Comment


                        • #27
                          Ursprungligen postat av UncleSam Visa inlägg
                          Några som jag har samlat ihop men antagligen inte tillverkade i Sverige.
                          Jätteläckra. Som du skriver, de är troligen inte svensktillverkade, har aldrig stött på dem ute på andrahandsmarknaden.. Halsens ansättning är ju lite speciell, enstaka exemplar har jag sett/har själv med liknande ansättning, men de saknar helt den charm dina har.
                          Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...

                          Comment


                          • #28
                            Ursprungligen postat av Äjth Visa inlägg
                            Jätteläckra. Som du skriver, de är troligen inte svensktillverkade, har aldrig stött på dem ute på andrahandsmarknaden.. Halsens ansättning är ju lite speciell, enstaka exemplar har jag sett/har själv med liknande ansättning, men de saknar helt den charm dina har.
                            Jo det finns ju det där bläckhornet från Eda, i Lersjös bok Gammalt glas, det glömde jag.Eda
                            Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...

                            Comment


                            • #29
                              De var verkligen urläckra.......

                              Comment


                              • #30
                                Ursprungligen postat av LS Visa inlägg
                                Inomhus utan blixt samt okunskap, eller snarare lathet, att ställa om kameran för att plåta i artificiellt ljus, då blir färgerna sådana här.
                                Den största rymmer ett stop och är 26 cm hög, den minsta är 7,5 cm låg.
                                Hittade denna idag, tyckte färgen var härlig, 8,5 cm utan puntelmärke.
                                Är färgen kanske inte så vanlig på dessa då jag letat i gamla trådar utan att hitta någon i denna nyans tidigare?
                                Snygg i allafall!
                                Bifogade filer

                                Comment

                                Working...
                                X