Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Hälsobrunnsmugg

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Hälsobrunnsmugg

    Även den här muggen inköptes idag på Antikmässan. Gick förbi den först men tänkte att jag nog skulle ha den, men höll inte på att hitta tillbaka till montern där den fanns. Men som tur så hittade jag och den var kvar.
    Bifogade filer

  • #2
    Etsad eller pantograferad? Vilken är egentligen skillnaden? Är puntelmärket kvar eller kulslipat?
    Kul sak. Önskar dig god hälsa!
    Gud gjorde några perfekta huvuden,
    resten satte han hår på.

    Comment


    • #3
      Pantografering innebär att en arm med ett stift överför en dekor från en mall som är placerad brevid glaset. Om det inte är en mall, utan armen arbetar efter "inprogrammerade" cirklar eller ovaler så är det ett guillochemönster. Den här är etsad efter en mall som är framtagen på annat sätt.
      Pantograferad dekor:

      Mönstret består av jämna linjer, som ristats in i lacken, och därefter etsad. Finns det ingen som har bättre bilder? Det är omöjligt att leta på nätet...

      Comment


      • #4
        Den har ett etsat mönster. Puntelmärket är bortslipat (kulat) men det syns någon liten del att det varit en puntel. Ja jag mår mycket bättre nu
        mvh DG

        Comment


        • #5
          Jag talade med en god vän igår som samlat en hel del flaskor i sin dag men skänkt bort dem och nu bara har lite annat glas bl.a. muggar från hälsobrunnar. Han sa att det finns tre olika från Ronneby där den här tillhör de äldre, ungefär sekelskiftet. Han har naturligtvis också hittaten från Nybro Naturligtvis för att reta mig
          mvh DG

          Comment


          • #6
            Eftersom det handlade om hälsobrunnsmuggar kan jag väl komma med ett exempel - om än något yngre. Jag skulle tro att den är från 20-talet. Söderköpings brunn står det på min något suddiga bild. Den har måttskala på sidan som inte syns också.
            Bifogade filer

            Comment


            • #7
              Ursprungligen postat av LasseC Visa inlägg
              Jag talade med en god vän igår som samlat en hel del flaskor i sin dag men skänkt bort dem och nu bara har lite annat glas bl.a. muggar från hälsobrunnar. Han sa att det finns tre olika från Ronneby där den här tillhör de äldre, ungefär sekelskiftet. Han har naturligtvis också hittaten från Nybro Naturligtvis för att reta mig
              mvh DG
              Nog måste det väl finnas fler än tre olika från Ronneby? Jag tror att jag själv har två olika och jag samlar INTE brunnsglas, men ser jag något på stamstället så brukar det åka med, de kostar ju just som inget och är ändå lite trevliga.

              Comment


              • #8
                Tjusig. Min har också måttskala som Du kanske ser om Du tittar på bilden.
                Är Din också etsad. Det verkar som om man fick en egen mugg när man kom till Brunnen". Det var väl lite opraktiskt med en glasmugg men det skulle väl samtidigt vara lite elegant. Det här är lite gissningar från min sida Jag har inte forskat närmare i fallet
                mvh LasseC

                Comment


                • #9
                  Jo - det är etsad dekor. Jag antar att glaset skulle ge lite "hälsokänsla". Möjligen fick man dem eller så kunde man köpa sig en mugg som souvernir. Jag antar att de sedan skulle stå på ateniennen och utgöra "conversationpiece" i den sociala samvaron - i likhet med de olika tennmuggar från städer och utställningar som det vimlar av.

                  Comment


                  • #10
                    Det är kanske är möjligt att det finns en hel del olika av dem. Vi får väl se vad som dykeer upp.

                    Comment


                    • #11
                      I princip gäller "etsad" även för pantograferad och guillocheritade glas också, eftersom det för dessa, liksom det här visade glaset bara är olika metoder att göra hål på lacken/vaxet så att syran kan etsa glaset.

                      Comment


                      • #12
                        Jag missade Peter S:s inlägg. Jag är inte helt hemma på skillnaden mellan pantograferade och andra etsade glas men jag tror nog att mitt glas är pantograferat - någon slags mall har i alla fall använts. Sedan var det nog lämpligt om man skulle framställa en rad glas med likadan dekor - pantografen kan ju med utväxling dekorera flera glas samtidigt med samma dekor.
                        Men det här med de olika teknikerna är ju inte min starka sida.
                        Jag tror jag har visat mina glas från Källaren monitorn förrut - fast den pantograferade texten syntes inte så bra då:
                        Bifogade filer

                        Comment


                        • #13
                          Nope, Pantografering och guillochering ger smala linjer, inte breda fält.
                          Vi pratade om det här också:

                          Men jag tror att dessa är fotoetsade, dvs att man lägger på en lack som är ljuskänslig och sedan en mall och så belyser man man mallen och tvättar bort allt som träffats av ljuset. Därefter kan man etsa...
                          Eller känner någon annan till flera metoder?

                          Comment


                          • #14
                            Där ser man - ja, den tekniska sidan är inte min starka.
                            Vad är då tekniken på den här punschmuggen? Den ser annorlunda än brunnsmuggarna och restaurangglasen.
                            Guillocherade glas tycker jag inte det är några svårigheter att känna igen - mönstret blir ju oftast bara cirklar, stjärnor eller "julgranar" och andra geometriska mönster.
                            Hirvi är väl vår praktiskte expert - fast jag vet ju inte om han har etsningskunskaper också.
                            Bifogade filer

                            Comment


                            • #15
                              Perfekt, i de två nedre glasen har guilloche-maskinen satt sina spår! Precis likadana tunna linjer, men i mer distinkta mönster, gör pantografen.

                              Comment

                              Working...
                              X