Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 1 2
Resultat 11 till 19 av 19

Ämne: Gullaskruf

Seniormedlem Gunillas avatar
    Reg.datum
    aug 2005
    Har du bild på te/kaffekoppar också? Jag har nämligen koppar som ser precis så där ut. (Förutom att de är koppar då, men ni förstår vad jag menar.) Inga fat dock.
    [I]It's nice to be green[/I]

Jaha, Du menar coupeskål 351. Nej den saknar jag i samlingen, men jag köper gärna en av Dig. Lägg ut en bild.
    knappast meningslöst.

Reg.datum
    aug 2005
    Citat Ursprungligen postat av Raoul Karlsson
    Jaha, Du menar coupeskål 351. Nej den saknar jag i samlingen, men jag köper gärna en av Dig. Lägg ut en bild.
    Vill du bara ha en? Jag tror att jag har ett dussin. Ska gräva fram dem imorgon när det är lite ljusare, de ligger nerpackade. Har fått låna en kamera! Nu ska här fotas!

Ja, det räcker med en (börjar få trångt med utrymmet)
    knappast meningslöst.

Är detta en Hugo Gehlin G-skruf eller icke! Tyckte mig kunna känna igen den men blev osäker på hur övergången är mellan kupa och ben.
    Bifogade bilder Bifogade bilder      

Moderator cjfs avatar
    Reg.datum
    aug 2005
    Citat Ursprungligen postat av Äjth
    Är detta en Hugo Gehlin G-skruf eller icke! Tyckte mig kunna känna igen den men blev osäker på hur övergången är mellan kupa och ben.
    Japp, detta är ett blomglas G 5/51C (Gehlin, ritning nr 5 1951) i färgen ametist.

Tack CJF, skönt att känslan leder en rätt ibalnd.

Reg.datum
    aug 2005
    Citat Ursprungligen postat av Raoul Karlsson
    Ja, det räcker med en (börjar få trångt med utrymmet)
    Jag har letat efter mina koppar, eller coupeskålar, men kom just på att de står 15 mil härifrån hemma hos min syster. Jag tog dit dem eftersom jag hade tänkt låna hennes kamera för att kunna fråga vem som har gjort dem. Det blev dock aldrig av, och nu är kameran här och de där! Jag får återkomma!

Jag undrar dock om de verkligen kan vara coupeskålar. De är inte särskilt stora, lite väl små som tekoppar. Hur stora ska coupeskålarna vara?

Flyttar en eventuell gullaskruf fråga hit med CJF´s svar. Min fråga ligger under en annan kategori på Glas.
    Planslipningen gör mig tyvärr osäker, men jag kastar friskt fram min teori ändå.

"Jag tror att denna (den första) möjligen kan vara formgiven av Arthur Percy för Gullaskruf. Formen är mycket lik en del annat han gjort, även färgen finns representerad i hans produktion." Cjf

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •