Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Modell på Percy-ljusstake

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Modell på Percy-ljusstake

    Halloj på er! Är det någon som har koll på vilken modell denna Gefle-ljusstake av Percy har? Kan det vara "I"? Glasyren här på bilden vet jag är rubin, men mina har Gefles härliga glasyr 1777 som jag dock inte har någon bild av. 1777 vet jag tillverkades under 1930-1943, men vet någon om denna modell tillverkades under hela denna tiden?

    Tack på förhand alla kunniga!

    Click image for larger version

Name:	modellPercy.JPG
Views:	1
Size:	43,8 KB
ID:	659399
    Last edited by Mollet; 2013-10-05, 14:02.

  • #2
    Hallå Mollet,
    Kunnig är jag inte men råkar ha priskuranten från 1931. Där finns I-modellen med: Vit, Enkel blå dekor, Svart glasyr och Handmålad dekor 155.
    Din fråga gäller om I-modellen tillverkades under hela perioden och min gissning är ja. Man tillverkade nog modellerna med jämna mellanrum och dekorerade allt efter efterfrågan och när lagret minskade gjorde man en ny sats. Vilken dekor dina stakar har vet jag inte men det är långt ifrån bergis att dekoren levde under hela perioden... so long...

    Comment


    • #3
      Tackar för svaret Kim!

      Comment


      • #4
        Ljusstake I

        Tillverkades från 1930-1957.
        Glasyren Rubin fanns mellan 1940-1964.
        Om du har en stämpel med siffror under så kan det stå ett tal t.ex. 948
        Månad=9 År=1948

        /Kesse Rubinsamlare

        Comment


        • #5
          Tack för informationen om rubinglasyren, Kesse! Har tyvärr inga nuffror under stakarna, bara stämpeln med de tre skorstenarna, Gefle samt Made in Sweden utskrivet. Mina ljusstakar har inte den röda glasyren, utan den grönspräckliga 1777, jag hade bara inte tillgång till en kamera när jag postade så dessa rödapå bilden var de första jag hittade när jag gjorde en bildsökning på nätet Tack igen!

          Comment

          Working...
          X