Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Gissa eller veta!

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Gissa eller veta!

    Vad kallas en sådan här tingest och vad används den till? Den är gjord i ett trästycke (troligen björk) och märkt H. 20 x 9,5 cm.
    Bifogade filer
    Last edited by Lars M; 2013-10-04, 22:48.

  • #2
    Gissar hej vilt
    En årklyka eller kanske något att nysta garn på.

    Comment


    • #3
      Nej, absolut inte årklyka och inte nysta .......men Du är på rätt väg Fnusfröken!

      Comment


      • #4
        Ursprungligen postat av Lars M Visa inlägg
        Nej, absolut inte årklyka och inte nysta .......men Du är på rätt väg Fnusfröken!
        Fiskeredskap-dörj

        Comment


        • #5
          Inte rätt men Du är på rätt spår.............. Fortsätt!

          Comment


          • #6
            Hallå, Har aldrig sett på maken och måste gissa. Fiskeredskap (sällsynt). En klyka som man håller i handen när man lägger när/garn, linan löper i klykan så slipper man trassel... so long...

            Comment


            • #7
              Tack Kim men man fiskar inte med detta träredskap!

              Comment


              • #8
                Ledtråd tack

                Comment


                • #9
                  Haha!
                  Rubriken är ju allmoge. Du har själv sagt garn och jag säger hemslöjd.......

                  Comment


                  • #10
                    Att linda upp garndockor på …

                    Comment


                    • #11
                      Tack Fahlis men inte linda garndockor på. Försök igen!

                      Comment


                      • #12
                        Jag tycker den ser för stor ut för att vara en påtgaffel.

                        Comment


                        • #13
                          Jag vet!!!
                          En slynggaffel är det ju.Kan visst kallas för påtgaffel också Fahlis.


                          Tänkte väl att om man inte skulle nysta på gaffeln så kunde man ju tvinna med den och där satt den

                          Mysko att jag aldrig sett en tidigare.Jag är förskollärare och har nog pysslat med det mesta,
                          påtat , vävt och tvinnat med alla möjliga krumeluriga redskap.
                          Last edited by Fnusfröken; 2013-10-04, 22:34.

                          Comment


                          • #14
                            Slynggaffel

                            Bra både Fahlis och Fnusfröken!
                            Visst är det så. I en artikel i tidskriften Hemslöjden nr 1/2013 visas hur man kan slynga eller som på Gotland kan slingtjauge. Kjell Wikström berättar. Här finns också en länk till Lucet Cord http://www.youtube.com/watch?v=3y5K7FiT2Og
                            Bifogade filer

                            Comment


                            • #15
                              Slyng di i väggen...

                              Ursprungligen postat av Fnusfröken Visa inlägg
                              Jag vet!!!
                              En slynggaffel är det ju.Kan visst kallas för påtgaffel också Fahlis.


                              Tänkte väl att om man inte skulle nysta på gaffeln så kunde man ju tvinna med den och där satt den

                              Mysko att jag aldrig sett en tidigare.Jag är förskollärare och har nog pysslat med det mesta,
                              påtat , vävt och tvinnat med alla möjliga krumeluriga redskap.

                              Hallå,
                              Kul tråd, om än inte för gamla sjömän och fiskargubbar. Bottennapp. Klykade inte.
                              Tack för initiativet Lars och grattis till Fröken.
                              Den som vill ha fnurra på tråden kan kolla här, men egentligen är det bara halvslag kring en part, ibland dubbelt
                              So long.

                              Comment

                              Working...
                              X