Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Silverhänge med bergkristall

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Silverhänge med bergkristall

    Hejsan! Jag är ny på forumet och hoppas att någon där ute kan hjälpa mig.
    Jag har ett silverhänge med troligtvis bergkristall där jag försökt googla stämplarna men hittar inget...
    Det står TS 830 (sedan en stämpel, krumelur..) A8 Allt inom en avlång ram.
    Skall försöka få med en bild när jag lärt mig detta forum...

  • #2
    Bilder!
    Bifogade filer

    Comment


    • #3
      Ingen som är bra på krumelurer? =)

      Comment


      • #4
        Vad jag kan se står det 830 och då är det verksilver, alltså 830/1000
        DG

        Comment


        • #5
          Krumelurer brukar vi kunna hitta - men då måste vi kunna se dem!
          Försök med ett förstoringsglas mellan linsen och stämplarna!
          De ser finska ut och då blir A8 någon gång på 1970-talet.?

          Comment


          • #6
            Som jag skrev för några minuter sedan - stämplarna ser finska ut och då blir A8 1970-tal
            Förstoringsglas mellan kameralinsen och stämplarna rekommenderas!!

            Comment


            • #7
              Ursprungligen postat av bwh Visa inlägg
              Som jag skrev för några minuter sedan - stämplarna ser finska ut och då blir A8 1970-tal
              Förstoringsglas mellan kameralinsen och stämplarna rekommenderas!!
              Jag har mina aningar, men en bättre och skarpare bild krävs oundvikligen av stämplarna för ett säkert svar. Tillsvidare bara att möjligen finskt. Det är inte ett gammalt smycke, tidigast från 1970-talet

              Comment


              • #8
                Tack för hjälpen! Skall försöka ge mig på en bättre bild. Har dock sökt massor på finska stämplar men hittar inget som stämmer...

                Comment


                • #9
                  TS 830 syns klart och tydligt men krumeluren går ej att uttyda. Har haft vilda diskussioner på jobbet med hjälp av lupp x10 förstoring. Allt i från fåglar och sköldpadda har det gissats på....
                  Bifogade filer

                  Comment


                  • #10
                    Ett klart fall skulle mästerdetektiven Ture Sventon ha sagt. Smycket är finskt. Mästarstämpeln är TS. Det är Korukka Oy. Krumeluren är ortstämpeln för staden Heinola norr om staden Lahtis i mellersta Finland.

                    Det är förresten ett lodjur som går åt vänster. Jag ser inte att det står A8 men om så, är året 1978. Det är förgyllt silver i halten 830/1000
                    Last edited by Qrt.S; 2013-11-01, 08:59.

                    Comment


                    • #11
                      Ursprungligen postat av Qrt.S Visa inlägg
                      Ett klart fall skulle mästerdetektiven Ture Sventon ha sagt. Smycket är finskt. Mästarstämpeln är TS. Det är Korukka Oy. Krumeluren är ortstämpeln för staden Heinola norr om staden Lahtis i mellersta Finland.

                      Det är förresten ett lodjur som går åt vänster. Jag ser inte att det står A8 men om så, är året 1978. Det är förgyllt silver i halten 830/1000
                      Supertack!

                      Jag har varit inne på detta men inte kunnat få det bekräftat då krumeluren var så otydlig. Sedan så har jag inte funnit någon koppling till TS.

                      Nu kan jag sova gott om natten igen =)

                      Comment

                      Working...
                      X