Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Wincrantz soffa

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Wincrantz soffa

    Hej,
    jag har en Wincrantz-soffa i min ägo. Av en före detta anställd vid SM Wincrantz möbelindustri har jag fått reda på att den är tillverkad under 1950-talets första hälft.

    Frågan är vad den kan vara värd? Den passar inte in i övriga möblemanget därhemma och jag har redan planer på att sälja den, men vet inte riktigt vilket pris som kan vara rimligt? Ge mig er bästa gissning!


  • #2
    Som kuriosa och för framtida referens så återger jag här vad den före detta möbelsnickaren skrev till mig:

    "Soffan är för mig välkänd. S M Wincrantz brukade säga att det var en 1880-talsmodell han utgått från. Jag gjorde 1949 mitt gesällprov på samma stomme men då hade man ännu inte börjat med polerad list och bildhuggeriskärningar. Mitt prov hade dessutom häftad rygg, något som också oftast var fallet senare. Soffan på Ditt fotografi är en variant som jag tror bara kallades 103, eller något näraliggande modellnummer. Först senare övergick man från nummer till att ge nytillkomna stoppmöbler i sortimentet ett namn.

    Av de bilder Du skickat är jag ganska säker på att soffan är tillverkad i början på 1950-talet. Den har ett handsnörat resårhus (färdiga resårhus tillkom senare) och tyget är spikat med specialnubb. Några år därefter började man med att använda ?spikpistoler? (häftapparater). Vid den tiden använde vi heller inte plastmaterial till någon del i tillverkningen."

    Visst är det lite spännande?

    Comment


    • #3
      Hur tusan hittade du snickaren? Vilket detektivarbete!

      Ser ut att vara i mycket fint skick (klickade på bilden och såg detaljbilderna).
      Jag tror dessvärre inte att det är någon större efterfrågan på denna typ av möbel. Priset lär inte bli så högt. Kanske 500 kr. Det är i alla fall min bedömning.
      Last edited by Ballonggreven; 2007-03-24, 10:13.
      "Att veta när man vet något och att veta när man inte vet något, det är kunskap."
      Konfucius

      Comment


      • #4
        Jaha, bilden var en länk!? Det var inte det lättaste att se... Håller med Greven, det blir nog svårt att hitta köpare till denna. Tyget verkar vara i gott skick, vilket underlättar en del. Om det varit slitet hade nog inte någon varit beredd att kosta på omklädning.

        Comment


        • #5
          Kanske något mer lättsåld i trakterna runt Skövde. Vet att en arbetsgrupp i samarbete med Skövde Museum håller på jobba med en bok/skrift som skall handla om Wincrantz. Museet håller också på att iordningställa en permanent utställning om Wincrantz. Kanske är museet intresserade av att dokumentera din soffa. Finns visserligen en hel del möbler av W. här i trakterna.

          Comment


          • #6
            Ja, det var en lyckoträff att hitta snickaren. Han är idag författare och har en hemsida där han presenterar sina alster, och har en sektion där han beskriver Wincrantz Möbler. Han jobbade tydligen där i 30 år, och är kusin med Sven Wincrantz. Jag skickade honom ett par bilder och frågade om han kom ihåg något och det gjorde han ju onekligen.

            Soffan är verkligen i fint skick, men får man inte mer än 500 kan jag ju lika gärna behålla den. Skall kolla med museet ifall de är intresserade också.

            Comment

            Working...
            X