Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Gefle BX - Rubinglasyr

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Gefle BX - Rubinglasyr

    Hej hej på er,

    är det någon som vet under vilka år glasyren Rubin användes till Gefles modell BX?

    Mvh M

  • #2
    Detta är min skål med hänklar som frågan avser. I ett tidigare inlägg nämndes att man ev. kunde snäva in årtalen under vilka skålen tillverkades med hjälp av vilken glasyr som använts. Jag kommer ihåg att någon hade koll på vilket årtal den gröna glasyren användes så jag undrar om någon vet detsamma om Rubin-glasyren.

    Med önskan om en trevlig kväll,

    /MClick image for larger version

Name:	rödvas.jpg
Views:	1
Size:	23,0 KB
ID:	550549

    Comment


    • #3
      Jag tror den användes 1940-58.

      Comment


      • #4
        Hallå,
        Vill egentligen inte lägga näsan i blöt, men måste påpeka att skålen är en vas, formgiven av Percy 1936 - 55 och bör vara 10 cm hög. Dekoren hade också läskig design med stjärnor, blommor och blader. Finare med rubinrött. So long Mollet...

        Comment


        • #5
          Hejsan Kim! 10 cm stämmer precis. En vas, säger du? Ja se där. Det hade jag nog aldrig beskrivit den som Att det var Percy visste jag, men tack för årtalen. Tror du att gulddekoren nötts bort eller tillverkades den 'naken'? Kan tillägga att den inte har någon som helst stämpel på undersidan och att den har ganska mycket produktionsdefekter i glasyren.
          Last edited by Mollet; 2013-09-20, 09:18.

          Comment


          • #6
            Att den lämnats utan guld betyder att glasyren haft så stora fel att de inte känt att de ska kosta på gulddekoren. Den har sålts som andrasortering utan stämpel i botten.

            Comment


            • #7
              Tack och bock för den informationen, Peter!

              Comment

              Working...
              X