Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Svensk majolika: litteraturtips, priskuranter, allmän information, osv.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Svensk majolika: litteraturtips, priskuranter, allmän information, osv.

    Hej!

    Jag söker efter information om svensk majolika, jag forskar inför en föreläsning om svensk majolika som kommer att hållas våren 2014 på Bard Graduate Center (http://www.bgc.bard.edu/) i New York, del av en serie föreläsningar om majolika.

    Jag skulle vara tacksam om ni delade med er av priskuranter ? Tips om litteraturkällor ? Information om tillverkare utöver Rörstrand, Gustavsberg, Arabia ? Majolika och kakelugnar ?


    Jag kan även fylla på denna tråd efterhand om det finns intresse av det! tack, mvh/Anna Mikaela

    Majolika i Sverige


    Hittills har jag kommit fram till att majolika i Sverige producerades från 1897-1909 av Rörstrand, Gustavsberg och Arabia. Andra producenter var Göteborgs Porslinsfabrik och Höganäs (fler? och årtal?). Samt som bisyssla för många kakelugnsmakare (exempel på detta?)

    Det producerades konstföremål, krukor, skålar, vaser, pedestaler, tekannor, koppar, kakelugnar osv. i majolika.

    Det fanns olika typer av majolika; majolika, mossmajolika, ungersk majolika, fördriven majolika...

    Källor (hittills)



    sökord: "majolika" inkl. den stora tråden om "Rörstrands majolika"

    Några exempel i museisamlingar:
    NMGu 15359 (National Museum) A flower bowl in majolica produced by Gustavsberg 1877-1901.
    NMGu 3924 (National Museum) A pedestal produced by Gustavsberg 1880s-first decennial of 1900.

    Litteratur:

    Nyström, Bengt. Litteratur om Svensk Keramik. En historisk kavalkad och en bibliografi (Heimdall Utställnings- & Förlagsproduktion: Stockholm, 2004) - denna håller jag på att gå igenom nu.

    Arvidsson, Gösta. Gustavsberg, porslinet, fabriken, konstnärerna. (Norstedts: Stockholm, 2007)

    Nyström, Bengt. Rörstrand. Jugendstil-Porzellan aus Schweden // Art Nouveau Porcelain from Sweden (Arnoldsche Art Publishers, 2011?)

    Nyström, Bengt. Svensk Jugendkeramik (Bookförlaget Signum: Lund, 2003)

    Nyström, Bengt & Brunius, Jan. Rörstrand, 280 år med fajans, flintgods, porslin & stengods (ICA Bokförlag: Våsterås, 2007)

    Jarefjäll, Katali & Quirin, Bertil. Rörstrand. Människor, föremål, fabriken. ISBN 91-972714-2-X.

    Kåberg, Helena. Förfärligt Härligt (National museum: Stockholm, 2007) Exhibition catalogue.

    Dahlbäck Lutteman, Helena. Gustavsberg 150 års produktion (National museum: Stockholm, 1975) Exhibition catalogue:19

    Dahlbäck Lutteman, Helena. Svenskt porslin. Fajans, porslin och flintgods. (ICA Bokförlag: Våsterås, 1980): 147-149
    Last edited by BGC; 2013-08-19, 19:40.
    ______

    Anna Mikaela
    Forskningsassistent, http://www.bgc.bard.edu/

    Avatar, highlight from "American Christmas Cards, 1900-1960"
    Exhibition at the Bard Graduate Center Fall 2011.
    French-fold card
    5 7/16 x 4 ¼ inches
    Color lithography on paper
    ca. 1950
    Made in U.S.A.

  • #2
    Kakelugnar med majolika- dekor har nog tillverkats vid flera fabriker, men just nu hittar jag bland mina priskuranter bara sådana hos Forsstén, Forssell & C.o / Upsala kakelfabrik (1886), C. Boives kakelfabrik i Uppsala (1917) och B. H. Lundgrens kakelfabrik i Stockholm (1894).
    I priskuranter från P. H. Lundgrens kakelfabrik i Stockholm (1895 och 1903) över stenkärl och lervaror finns dessa föremål med dekor i majolika: Brödkorg (några exemplar av dessa har visats här på PES), Frukt-tallrik, Spottlådor, Cigarrkoppar, Piedestal, Vas, Väggbrunn, Jardinièr , Dvergfigurer och Trädgårdsornament.

    Comment


    • #3
      Tyvärr är inte majolika i Sverige hållet som ett enskilt ämne, material eller uttrycksform. Man behöver därför läsa generella beskrivningar av keramikproduktionen och ur dessa sålla ut det som behandla majolikan.

      Generellt sett kan man säga att majolikan infaller samtidigt som (och uttrycker) nygotik (ganska lite i Sverige) och göticism, dvs historiska nationalromantiska bakåtblickar. kanske kan man hitta materialet även i beskrivningar av dessa stilar? En del av den svenska majolikan pekar också mot renässansens Palissy-keramik, liksom den gjorde även i övriga Europa.

      Comment


      • #4
        Jag har Rörstrands recept till majolikafärger & glasyrer om det är av intresse...
        < - - - Ƹ̵̡Ӝ̵̨̄Ʒ - - - >  Markus Dimdal  < - - - Ƹ̵̡Ӝ̵̨̄Ʒ - - - >

        Comment


        • #5
          Emde - jag tar gärna del av majolika receptet. Ha du det inskannat, du kan mejla den isf ekstrand@bgc.bard.edu

          Tack Bengt och Peter för hjälp.

          Peter - är majolika en lysterglasyr? http://lup.lub.lu.se/luur/download?f...ileOId=3411018
          ______

          Anna Mikaela
          Forskningsassistent, http://www.bgc.bard.edu/

          Avatar, highlight from "American Christmas Cards, 1900-1960"
          Exhibition at the Bard Graduate Center Fall 2011.
          French-fold card
          5 7/16 x 4 ¼ inches
          Color lithography on paper
          ca. 1950
          Made in U.S.A.

          Comment


          • #6
            Nej. Lysterglasyrerna är framställda i en reducerande bränning. De är sällan tjocka. Det man i Sverige kallar Majolika är en tjock genomskinlig glasyr med mycket färgpigment. Jag tror ofta de är blyhaltiga. Det ger ett speciellt djup åt glasyren och även färgeffekter som uppkommer av reliefverkan. Ju tunnare glasyr, där mönstret är högt, desto ljusare färg. De resultat man får om man googlar på Majolika visar även fajans, det vi kallar Urbino-fajansen. Det kallar vi inte för Majolika i Sverige.

            Comment


            • #7
              Hej igen Anna!

              Ursäkta det sena svaret. Jag hade tänkt lägga upp ett gäng foton från Rörstrands/Robert Almströms receptbok här men inser nu att jag istället tyvärr måste hänvisa dig till Nordiska museets arkiv p.g.a. nämnda museums policy att inte tillåta fri publicering av foton på det material som de givits att förvalta (något som jag f.ö. tycker är galet feltänkt). Sorry :-/
              < - - - Ƹ̵̡Ӝ̵̨̄Ʒ - - - >  Markus Dimdal  < - - - Ƹ̵̡Ӝ̵̨̄Ʒ - - - >

              Comment


              • #8
                Här är dock en sida ur en annan receptbok som är offentligt material hos landsarkivet. Tyvärr är detta bara en liten bråkdel av antalet recept mm som finns i receptboken hos nordiska.

                Click image for larger version

Name:	1.08 - Majolikaglasyrer.jpg
Views:	1
Size:	94,8 KB
ID:	550673
                < - - - Ƹ̵̡Ӝ̵̨̄Ʒ - - - >  Markus Dimdal  < - - - Ƹ̵̡Ӝ̵̨̄Ʒ - - - >

                Comment

                Working...
                X