Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Vas Stjärnmetall made in Sweden

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Vas Stjärnmetall made in Sweden

    Har fått ärva en vas som är märkt Stjärn -en ritad stjärna-metall made in Sweden.
    Vasen är tung och motivet exotiskt kvinnor som bär nåt på huvudet och palmer.
    Färgen på vasen är gråaktig och har en matt yta.
    Jag undrar vad det är för metall i vasen, finns det nåt som heter
    stjärnmetall?
    Jag undrar också om det går att putsa vasen och med vad i så fall.

    Annalisa

  • #2
    Företaget Stjärnmetall hette ursprungligen Stjärnkvists Metall AB, och köptes upp av NilsJohan på slutet av 30:talet.
    Metallen är sannolikt en zinklegering och patinerad (färgad)
    Bör nog inte putsas men kan diskas om det behövs
    Hjulben

    Comment


    • #3
      Ursprungligen postat av Hjulben Visa inlägg
      Företaget Stjärnmetall hette ursprungligen Stjärnkvists Metall AB, och köptes upp av NilsJohan på slutet av 30:talet.
      Metallen är sannolikt en zinklegering och patinerad (färgad)
      Bör nog inte putsas men kan diskas om det behövs
      Tusen tack för snabbt svar
      Jag provar att diska vasen

      Comment


      • #4
        Rubriken stämmer så jag visar en vas med lite orientaliska motiv - 14 cm hög.
        Bifogade filer

        Comment


        • #5
          Ursprungligen postat av Hjulben Visa inlägg
          Företaget Stjärnmetall hette ursprungligen Stjärnkvists Metall AB, och köptes upp av NilsJohan på slutet av 30:talet.
          Metallen är sannolikt en zinklegering och patinerad (färgad)
          Bör nog inte putsas men kan diskas om det behövs

          Från Ystad tror jag

          Comment


          • #6
            Man ska inte blanda ihop Stjärnmetall med Ystad metall, det är två olika företag. Stjärnmetall höll till på Heden utanför Mariefred och jobbade mig veterligen endast i ett enda material - nämligen en slags zinklegering - kanske det som kallas "spelter". Man laborerade med olika ytbehandlingar som liknade andra metaller med högre status, t ex brons och patinerad brons. Dessa döptes till olika fantasifulla namn, som "antikton" och liknande.
            Mig veterligen fanns två formgivare knutna till Stjärnmetall, dels Gunnar Åkerlind som stod för en lite mer klassiskt tillbakablickande stil, dels Sonja Katzin som arbetade i en mer modernistisk stil, bägge följde med till Nils Johan.
            Last edited by HgF; 2017-11-27, 11:57.

            Comment

            Working...
            X