Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Carl Larsson

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Carl Larsson

    För x år sedan ropade jag in en Atlas för 5kr på en auktion, fick med en annan bok på köpet ( för att det var samma storlek på dom som förrättaren sa&#128516 det visade sig vara Carl Larssons Andras Barn fr 1913 i perfekt skick. Kanske inte så speciellt MEN i boken låg några foton som var märkta Karin Bergöö på baksidan och en teckning med en dikt på undertecknad Anna-M L.
    Så 2 frågor ...om det är Anna-Maria som finns med i boken på tavlan Fosterdottern fr 1893 var det Carl Larssons fosterdotter? Och självklart ,ökar dessa foton och teckning/ dikt värdet på boken tro ? Click image for larger version

Name:	image.jpg
Views:	1
Size:	82,7 KB
ID:	658297Click image for larger version

Name:	image.jpg
Views:	1
Size:	67,1 KB
ID:	658298

  • #2
    Oj bilderna blev upp och ner hoppas det inte ställer till det😊

    Comment


    • #3
      Nej, inte troligt att det är samma Anna-Maria som på akvarellen. Akvarellen föreställer professor Karl Warburgs fosterdotter Anna-Maria, som föddes den 5 april och dog endast 12 år gammal den 15 april 1897 (enligt Ulwa Neergaards bok om CL). Men fotona är ju intressanta om det är riktiga foton på Karin.

      Comment


      • #4
        Tack för ditt svar ...hade svårt att finna info om " fosterdottern" .Huruvida fotografierna verkligen föreställer Karin Bergöö vet jag inte ..det står hennes namn på dem . Personligen tycker jag att damen på fotografierna är lik flickan på målningen KARIN fr 1906 . Samma runda kinder på båda 😊

        Comment

        Working...
        X