Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Värde på servisporslin

Collapse
This is a sticky topic.
X
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • #16
    Ursprungligen postat av Andy Visa inlägg
    Bra! Men petig som jag är så kan jag inte undgå att påpeka att det inte finns något som heter "servisporslin". Det korrekta är porslinsservis. Ta inte illa upp för att jag är lite besserwisser, det är i all välmening
    På baksaidan av Jane Fredlunds "Gammalt Porslin" står att läsa förljande:
    Gammalt Potrslin behandlar servisporslin från Rörstrand, Gustavsberg, Lidköping...............
    Menar du att detta skulle vara felskrivet?

    Comment


    • #17
      Ordet existerar åtminstone inte så vitt jag vet, men klart jag kan ha fel.

      Comment


      • #18
        Hallå Kecke och Andy,

        Man ska inte rida på ord men visst är det kul. Tittade i Akademiens Ordlista och där finns tack och lov inte servisporslin med, inte porslinservis heller. Men det ju klart som spad att det heter porslintallrik och inte tallrikporslin, eller hur? Bara som en en jämförelse.

        Ja, ibland blir man talrik, men min hustru var språkvårdare på TV-sporten så nog har man tvingats diskutera ord. Miljöpåverkan. So long...
        Last edited by Kim von Platen; 2010-04-07, 00:28.

        Comment


        • #19
          Ursprungligen postat av Andy Visa inlägg
          Bra! Men petig som jag är så kan jag inte undgå att påpeka att det inte finns något som heter "servisporslin". Det korrekta är porslinsservis. Ta inte illa upp för att jag är lite besserwisser, det är i all välmening
          Det har väl lite att göra med om man talar i termer av singularis eller pluralis.
          En porslinsservis består ju av många delar men servisporslin kan vara en enstaka del som hör till en servis.

          Comment


          • #20
            Åter uppdragen i rampljuset: Med punkt 5 menade jag att 12 av allt som det ska vara tolv av, är oerhört mer attraktivt än om det "saknas" 2 mattallrikar, även om man aldrig är fler än 10 till bordet... Sen är det ju ett oomstritt faktum att den som söker de två saknade mattallrikarna ibland får betala lika mycket för dessa två som för resten av servisen, men när den är komplett är den ju mer värdefull, vilket återför resonemanget till början.

            Servisporslin är ett begrepp, som visar att det keramiska materialet porslin använts till föremål att duka bordet med. Till skillnad från bl.a. dentalporslin och sanitetsporslin. Det finns också s.k. tekniskt porslin som används i laboratorier och som isolatorer i elektriska ledare. Men allt behöver ju inte stå i dagens ordbok. Och det är lika stor skillnad mellan servisporslin och porslinservis, som mellan huskatt och katthus...

            Comment


            • #21
              Ursprungligen postat av Peter S Visa inlägg
              Åter uppdragen i rampljuset: Med punkt 5 menade jag att 12 av allt som det ska vara tolv av, är oerhört mer attraktivt än om det "saknas" 2 mattallrikar, även om man aldrig är fler än 10 till bordet... Sen är det ju ett oomstritt faktum att den som söker de två saknade mattallrikarna ibland får betala lika mycket för dessa två som för resten av servisen, men när den är komplett är den ju mer värdefull, vilket återför resonemanget till början.

              Servisporslin är ett begrepp, som visar att det keramiska materialet porslin använts till föremål att duka bordet med. Till skillnad från bl.a. dentalporslin och sanitetsporslin. Det finns också s.k. tekniskt porslin som används i laboratorier och som isolatorer i elektriska ledare. Men allt behöver ju inte stå i dagens ordbok. Och det är lika stor skillnad mellan servisporslin och porslinservis, som mellan huskatt och katthus...
              Teknikaliteter, men jag talar om Semantik. Du kan säga EN porslinsservis men inte EN eller ETT servisporslin.
              Materialet är en sak och objektet (tallriken, skålen etc) är en annan sak.
              Jag tror vi menar SAMMA SAK.

              Comment


              • #22
                Jag tycker det är intressant med ord, speciellt när detta är skrivet som ett faktainlägg och jag reagerade på ordet. Måste undersöka detta lite bättre.

                Comment


                • #23
                  Kul och intressant "tråd"
                  Är själv porslinstokig och samlar det som jag tycker är vackert och roligt.
                  Måste dock begränsa mig pga utrymmesskäl!
                  Är beredd att betala mer för det jag tycker om, även om det "riktiga" värdet inte är så högt som priset =)
                  Men det är väl kanske det som är samlandets tjusning ?

                  Comment


                  • #24
                    Hallå Peter,
                    Jag blir rörd, nörd, berörd, förförd, störd... har inte baklängelexikon till hands....
                    Du har tagit ett nytt konstruktivt grepp när du delar med dig av dina kunskaper
                    och erfarenheter och ett så klokt och lärorikt sätt. Och det på kanalen som nästan
                    alltid vägrar tala om pengar och värden.
                    Det du pekar på gäller inte bara serviser utan det mesta som visas upp här på PES
                    (trist namn) och därför mångfaldigt värdefullt. Tack för snabblektion.

                    En dimension skulle jag vilja lägga till, nämligen upplaga/tid för tillverkningen. Och udda föremål i efterfrågad servis. So long..

                    Comment


                    • #25
                      Tallrikar från Gustafsberg

                      Hej,
                      Jag har en del tallrikar, Palm & en modell med mörkblå ytterkant och guld dekor från Gustafsberg.
                      Vill sälja dessa tallrikar. Men var? Och hur mycket är de värda?
                      Har försökt lägga till bilder men fattar inte ett smack. Det är hopplöst!!

                      Hälsningar India

                      Comment


                      • #26
                        Hej!

                        Guide till hur man laddar upp bilder finns i länken nedan
                        http://precisensan.com/antikforum/fo...is-en-sån-(PES)
                        I’m a real mean bitch!

                        Comment

                        Working...
                        X