Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Droppflaska

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Droppflaska

    Jag har blivit lite intresserad av de gamla droppflaskorna.
    Hittade den här igår. Vet inte om det är en vanlig flaska men jag har inte sett någon förut
    Den är märkt 250 i botten och över detta bokstäverna T K .
    Någon som vet om den över huvud taget är svensk.
    mvh
    Bifogade filer

  • #2
    Glömde tala om höjden ca 15 cm
    mvh

    Comment


    • #3
      Det påstås att de här flaskorna varit avsedda att innehålla hjärtmedicin, TK lär stå för Theodor Karlsson. Den som står i min samling har bokstäverna längst upp på flaskans kropp och siffrorna undertill.
      --I de blindas rike är den enögde kung.--

      Comment


      • #4
        Tack för det. Då är den troligen gjord i Sverige i alla fall. Men vem f-n var Theodor Läkare?
        mvh

        Comment


        • #5
          Jag har nog en sådan flaska med droppkork stående på jobbet. Min flaskas propp är dessutom hjärtformad.

          Vet inte vem sagde theodor var

          Comment


          • #6
            Min är helt rund förutom själva "pipen"
            mvh

            Comment


            • #7
              Jag var ute i min bod och tittade runt. Där hittade jag två små droppflaskor av en traditionell form. Även dessa två hade märkningen TK i en oval på framsidan vid nederkanten. Lars K är det denna typ av propp Du menar när Du säger hjärtformad. Om man tittar på den stora så är det en rund "låg" propp. (måste varit lite svår att vrida)
              mvh
              Bifogade filer

              Comment


              • #8
                Hjärtat påstås stå för just hjärtmedicin, men jag har även en ofärgad rektangulär med texten vademecum på sidan, och vad jag vet hade det mer med munnen att göra än hjärtat. "Musse Pigg-öronen" finns nog för att man med fingrarna ska kunna vrida proppen för att kunna få ut så lite som en droppe i taget.
                --I de blindas rike är den enögde kung.--

                Comment


                • #9
                  Jag tror som Du LS Jag har även Vademekumflaskan med droppkork.
                  Minnet jag har av dessa var att man som barn fick något illasmakande. Jag tror att det var fisklevertran. Usch.
                  Men det som är kul är att TK dyker upp om det nu står för Theodor Karlsson.
                  Han måste ju varit ganska aktiv. Eller är det så att den gode Theodor har haft något patent på dessa flaskor. Detta är kanske döljt i historien, men som kan uppdagas någon dag.
                  mvh

                  Comment


                  • #10
                    Ytterligare användningsområde

                    Fann denna på en auktionssite. Lackmus.
                    Bifogade filer

                    Comment


                    • #11
                      Det har just anlänt en droppflaska per post idag. Jag har aldrig sett dessa (Förutom Vademekum) i klarglas. Passar förträffligt in i samlingen Dessutom har den etikett
                      Har innehållit Thielemans Droppar
                      Text på flaskan PATENT T.K. även text på droppkorken Pat.
                      DG
                      Bifogade filer
                      Last edited by LasseC; 2008-11-19, 18:15.

                      Comment


                      • #12
                        Men titta..det e ju såna jag har..som jag kallar ättikstuppar..så det var hjärtmedicinflaskor..

                        Comment


                        • #13
                          De här flaskorna har nog innehållit lite av varje, som behövt droppdoseras.
                          En smart konstruktion.
                          Gud gjorde några perfekta huvuden,
                          resten satte han hår på.

                          Comment


                          • #14
                            Vi gjorde sådana fram till början av -60 talet,
                            sådana proppar var det första jag började att träna med,
                            (trycka propp) man fick ta upp lite glas på proppspiken,
                            formen stod på golvet, så fick glaset rinna ned i hålet,
                            sedan tryckte man ned spiken så hårt man kunde i formen,
                            så öppnades formen, då satt proppen i ändan på spiken

                            Det var inte så lätt i början, då rann glaset både på golvet
                            och utanpå formen, var det riktigt illa fick formhållaren glaset i sitt knä
                            Hirvi
                            SVERIGE är en del av Dagsnäs Hornborgasjön! hemsida http://www.faglaviksglas.se/

                            Comment


                            • #15
                              Det var jobb för en lärling det. Tänk att det finns en historia om det mesta, även det minsta!!
                              Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...

                              Comment

                              Working...
                              X