Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Bavaria Schirnding - Hjälp att förstå?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Fråga: Bavaria Schirnding - Hjälp att förstå?

    Jag har hittat 12 st småfat, som tycks vara kaffefat, samt 12 st assietter i mina gömmor. Eventuellt finns även kaffekoppar - men det vet jag inte med säkerhet ännu. Porslin som funnits i familjen.

    De fat jag har är märkta "IMPORT BAVARIA", en stiliserad blomma, "Schirnding", "U.S. Zone", samt ett par siffror. (Se bif bild.)

    Jag har googlat på alla ord o kombinationer - men inte lyckats hitta något som jag förstår mig på. Jag har inte sett den stiliserade blomman eller US Zone osv.

    Jag gissar att om det rör sig om "Import" - så är det ingen gammal produktion, eller tänker jag fel?

    Någon som vad vad nedanstående stämplar säger/informerar om???
    Och någon som vet mer om faten?

    Varmt tack för all information jag kan tänkas få!
    Bifogade filer
    Last edited by Andeena; 2013-06-07, 09:55.
    "Allting är möjligt tills det är bevisat som omöjligt -
    och till och med då är det omöjliga kanske bara omöjligt än så länge." /Pearl Buc
    k

  • #2
    Porzellanfabrik Schirnding AG. Med tanke på US Zone stämpeln bör de vara tillverkade 1945-49.

    Comment


    • #3
      Tack, Svärdsfalla! Ja, jag tycker ju att de ser ut att vara 40-talare. Får se om jag kan hitta någon mer info - om U.S. Zone också.

      "Allting är möjligt tills det är bevisat som omöjligt -
      och till och med då är det omöjliga kanske bara omöjligt än så länge." /Pearl Buc
      k

      Comment


      • #4
        " From 1945 to 1950, German items may be marked "U.S. Zone" (or British or French Zone.) In the early 1950s, many items are marked Western rather than West Germany. After 1989, items are again marked Germany."
        Bavaria var occuperat av US mellan åren 1945-49, därav texten som hade att göra med tullregler för export till västvärlden..
        Last edited by Andres; 2013-06-07, 12:39.

        Comment


        • #5
          Åh. Tack snälla Andres också! Det var intressant info. Då förstår jag varför det står US Zone! Tack!
          "Allting är möjligt tills det är bevisat som omöjligt -
          och till och med då är det omöjliga kanske bara omöjligt än så länge." /Pearl Buc
          k

          Comment


          • #6
            Bavaria = Bayern

            Hej

            Bara för att påminna om något som går många förbi är att Bavaria är den tyska delstaten Bayern. Jämför Sweden = Sverige. Tyska porslinstillverkare från Bayern använde och använder fortfarande delstatens namn även om Germany numera oftast, men inte alltid, tillfogas.

            Comment

            Working...
            X