Resultat 1 till 6 av 6

Ämne: Bavaria Schirnding - Hjälp att förstå?

Bavaria Schirnding - Hjälp att förstå?

Jag har hittat 12 st småfat, som tycks vara kaffefat, samt 12 st assietter i mina gömmor. Eventuellt finns även kaffekoppar - men det vet jag inte med säkerhet ännu. Porslin som funnits i familjen.

De fat jag har är märkta "IMPORT BAVARIA", en stiliserad blomma, "Schirnding", "U.S. Zone", samt ett par siffror. (Se bif bild.)

Jag har googlat på alla ord o kombinationer - men inte lyckats hitta något som jag förstår mig på. Jag har inte sett den stiliserade blomman eller US Zone osv.

Jag gissar att om det rör sig om "Import" - så är det ingen gammal produktion, eller tänker jag fel?

Någon som vad vad nedanstående stämplar säger/informerar om???
    Och någon som vet mer om faten?

Varmt tack för all information jag kan tänkas få!
    Bifogade bilder Bifogade bilder    
    Senast redigerat av Andeena den 2013-06-07 klockan 08:55.

Seniormedlem Svärdsfallas avatar
    Reg.datum
    okt 2011
    Porzellanfabrik Schirnding AG. Med tanke på US Zone stämpeln bör de vara tillverkade 1945-49.

Tack, Svärdsfalla! Ja, jag tycker ju att de ser ut att vara 40-talare. Får se om jag kan hitta någon mer info - om U.S. Zone också.

Gökmedlem Nr:3 Andress avatar
    Reg.datum
    feb 2007
    " From 1945 to 1950, German items may be marked "U.S. Zone" (or British or French Zone.) In the early 1950s, many items are marked Western rather than West Germany. After 1989, items are again marked Germany."
    Bavaria var occuperat av US mellan åren 1945-49, därav texten som hade att göra med tullregler för export till västvärlden..
    Senast redigerat av Andres den 2013-06-07 klockan 11:39.

Åh. Tack snälla Andres också! Det var intressant info. Då förstår jag varför det står US Zone! Tack!

Bavaria = Bayern

Hej

Bara för att påminna om något som går många förbi är att Bavaria är den tyska delstaten Bayern. Jämför Sweden = Sverige. Tyska porslinstillverkare från Bayern använde och använder fortfarande delstatens namn även om Germany numera oftast, men inte alltid, tillfogas.

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •