Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Värsta felet!

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Värsta felet!

    Införskaffade den sprillans nya och vackra boken "Svenska Formgivare" av Carolina Söderholm. Såg fram emot trevlig och informativ läsning när det första jag såg vid en snabb genombläddring var detta...
    Bifogade filer
    "Att veta när man vet något och att veta när man inte vet något, det är kunskap."
    Konfucius

  • #2
    Det är lätt att fela, men att tillskriva Stig Lindberg servisen Picknick från Rörstrand...
    "Att veta när man vet något och att veta när man inte vet något, det är kunskap."
    Konfucius

    Comment


    • #3
      Ups! Missade ett fel.
      Salix är väl formgiven av Bibi Breger!?
      "Att veta när man vet något och att veta när man inte vet något, det är kunskap."
      Konfucius

      Comment


      • #4
        Facklitteraturen på designområdet är ju tyvärr fullspäckad med felaktigheter och halvsanningar. Ett av de roligare felen tycker jag är att Marianne Stenberg-Andersson (William Stenbergs dotter) skulle börjat designa glas för Gullaskrufs glasbruk 1927, som påstås i ett par av mina böcker. Nu ska man ju egentligen inte tala om en dams ålder, men såvitt jag vet är damen i fråga idag drygt 80 år, vilket skulle innebära att hon började väldigt tidigt...

        Comment


        • #5
          Ursprungligen postat av cjf
          Facklitteraturen på designområdet är ju tyvärr fullspäckad med felaktigheter och halvsanningar. Ett av de roligare felen tycker jag är att Marianne Stenberg-Andersson (William Stenbergs dotter) skulle börjat designa glas för Gullaskrufs glasbruk 1927, som påstås i ett par av mina böcker. Nu ska man ju egentligen inte tala om en dams ålder, men såvitt jag vet är damen i fråga idag drygt 80 år, vilket skulle innebära att hon började väldigt tidigt...
          Det skall böjas i tid det som krokigt skall bli.
          knappast meningslöst.

          Comment


          • #6
            En beklaglig miss

            Det är bra med kunniga och uppmärksamma läsare!

            Jag kan bara djupt beklaga att servisen Picknick, formgiven av Marianne Westman för Rörstrand, har tillskrivits Stig Lindberg på Gustavsberg i min bok Svenska formgivare. Ett misstag av redaktör, förlag och författare ligger bakom felet, som jag dock innerligen hoppas är det enda av sitt slag i boken (som har lästs på längden och på tvären av faktagranskare, korrekturläsare och redaktörer samt skrivits med stor omsorg om fakta och historik - vill dock bara tillägga att "Salix", såvitt den samlade Lindberglitteraturen är korrekt, är en av Stig Lindbergs mer välkända dekorer).

            I den andra upplagan av boken som nu är på väg är naturligtvis det hela korrigerat.

            Vänliga hälsningar
            Carolina Söderholm

            Comment


            • #7
              Hej Carolina och välkommen!
              Blandade visst ihop Salix och Maxim.

              Svårt med faktakoll ibland. Skrev själv en bok(i ett helt annat ämne) och fick tillbaka korrektur där korrekta uppgifter ändrats till felaktiga!

              Har inte hunnit läsa din bok ännu men återkommer med kommentarer.

              ("Löja" var väl i produktion mellan 1955-1962 och inte 1948-1962, i alla fall enligt Inga Arnö-Berg).
              "Att veta när man vet något och att veta när man inte vet något, det är kunskap."
              Konfucius

              Comment


              • #8
                Vad är det för en bok och vad kostar den? Har inte sett nåt om denna.

                Comment


                • #9
                  Om Svenska formgivare

                  Hej igen!

                  Kul med ett sådant här diskussionsforum! Det blir intressant att höra vad du tycker om boken.

                  Till "Nyfiken" så kan jag tipsa om att boken, som kom ut i början av september på Historiska Medias förlag, heter "Svenska formgivare" och nog billigast inhandlas via en nätbokhandel som bokus eller adlibris, där den kostar runt 200 kr plus frakt. Tanken var att ge en översikt över den svenska formhistorien under 1900-talet och samtidigt i en serie porträtt berätta om några av seklets mest framstående formgivare, från Ellen Key och Carl och Karin Larsson, via exempelvis Carl Malmsten, Astrid Sampe, Bruno Mathsson, Hertha Bengtson och Sigvard Bernadotte till mer massproducerade former för folket som lanserats av KF, NK och Ikea.

                  Vänliga hälsningar
                  Carolina

                  (Enligt Gisela Eronns bok "Tusenkonstnären Stig Lindberg" var "Löja" i produktion mellan 1948-1962, men huruvida hon eller Inga Arnö-Berg har rätt lämnar jag osagt just nu. Det får undersökas närmre.)

                  Comment


                  • #10
                    Gisela Eronns bok har populariserat Stig Lindberg och ger en bra generell bild av hans liv och verk. Däremot verkar de flesta vara överrens om att den inte ska användas som referens eftersom den varken är heltäckande eller korrekt på alla punkter.
                    "Att veta när man vet något och att veta när man inte vet något, det är kunskap."
                    Konfucius

                    Comment

                    Working...
                    X