Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Ålder på stol ?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Ålder på stol ?

    Jag har två av denna modellen, men de skiljer sig lite åt i utförandet. Båda har varit målade ett antal gånger. Detta är väl den som är minst bemålad !
    Hur gammal kan den vara ? Jag gillar stolarna och bryr mig inte så mycket om de är simpla bonna möbler eller ej, men det skulle vara kul att höra om någon har någon liknade och känner till lite historia om den. Dessa har funnits i släkten sen minst 100 år tillbaka och kan härstamma från endera Norge eller Värmland.
    Bifogade filer
    Kommer jag med lösningen eller är jag bara en del av problemet ?

  • #2
    Min möbeltarm är inte så bra på bedömmning, kan ha något fel men den är nog från 1800-talets mitt.

    Comment


    • #3
      Åldern ska väl kunna ligga runt 1820-1850 har liknande stolar i 2 par som är dat.1832+1833, dina verkar ha varit brunröda i färgen?

      Comment


      • #4
        Skall vi börja spekulera lite?
        Först är det en gustaviansk stol i mahognyimitationsmålning. Det betyder att före 1790 lär den inte vara. Att det sedan är en enklare allmogestol betyder att vi bör slå på lite till - exakt när de här blir vanliga i allmogekretsar vet jag inte. Jag har sett ett par daterade Uppländska från 1826 - fast Upplänska stolar brukar annars inte se ut exakt så här.
        De liknar mer Dalastolar (ja, jag vet att stolarna är från Värmland - jag bara jämför med vad jag känner igen ), och då mest lite tidigare sådana dalarna har typen gjorts närmast kontinuerligt ända fram till idag. En del äldre gustavianska stolar i Dalarna har framslån kvar.
        Jag gissar nog annars som T. N., fast skall jag gardera mig lägger jag gärna till lite tid i ändarna på dateringen.

        Comment


        • #5
          FBQ du var ju en riktig rackabajsare som kunde dra en så pass lång storry utan att staka sig det minsta.
          Då var mitt tarmvred kanske inte helt fel, man får vara glad för dom organ som sköter sig i dessa dagar.
          Som jag påtalade tidigare så är vanliga stolar inte min starka sida, men när det gäller pottstolar.... där slår ingen mig på snablen.

          Comment


          • #6
            Har du några tjusiga pottstolar Hektor? Min syster har en vacker, men själv saknar jag några.
            Fast jag har en utsökt fungerande toalett så behovet har väl inte varit så värst tryckande.

            Comment


            • #7
              Har haft en stockstol som rymde en hel veckas "ranson".
              Köpte också en pott..för en hel del år sedan som hade greveligt gumpavrtyck.

              Comment

              Working...
              X