Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Fartyg och båtar i lten skala...

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • #16
    På ett litet porslinsfat från tyska Fürstenberg kommer här ett engelskt rundskepp från 1200-talet - Englisches Rundschiff 13. Jahrh.
    9,7 cm Ø och det glänser nästan som riktigt guld..... och definition på rundskepp får någon annan lämna.
    Bifogade filer

    Comment


    • #17
      Ursprungligen postat av Bizan Visa inlägg
      Är frimärken tillräckligt intressanta? Det finns ett antal med flytetyg på. Jag tror till och med att jag har några bokmärken också...
      Hallon Bizan,
      Självklart. Gärna med atlantenångare., men på den här tråden flyter allt... so long...

      Comment


      • #18
        Ahh... Nu fick jag en väldigt bra anledning att gräva fram frimärksskåpet. Tack!
        Ett oavsiktligt stavfel gör ofta ett skämt dubbelt så roligt...

        Comment


        • #19
          Jag har faktiskt lyckats frigöra ena dörren till frimärksskåpet och hittat några båtar/skepp/fartyg/flytetyg (samt en som sjönk som en sten). Tyvärr är min kamera urusel på närbilder och jag kommer inte åt scannern just nu. Även frimärkskatalogen är utom räckhåll (ca tre meter kartong och lösa grejer) så jag kommer inte åt infon om motiven. Men jag vill i alla fall visa att jag gjort ett allvarligt försök...

          Första kolumnen börjar med ett märke ur Nya Sverige-serien och de tre andra är ur en serie jag inte kommer ihåg namnet på. Andra kolumnen består av märken ur serien Svenska flottan, De avbildade skeppen är: Smålands Lejon, Kung Karl, Amphion, Gustaf V och gubben är Clas Fleming. Tredje kolumnen är märkena ur häftet om regelskeppet Wasa och avbildar skeppet och bärgade föremål. Fjärde kolumnen börjar med ett märke som uppmärksammar Svenskt Fyrväsendes 300-årsjubileum. Jag tyckte det var tillräckligt nautiskt för att platsa, och där finns faktiskt ett fyrskepp också. Följande tre märken är nytryck av de tre första serierna jag visat, samma motiv och valörer men andra färger. Sedan kommer ett av våra vanligaste frimärken, ett bruksmärke från 1967. Sist är ett allnordiskt märke, de andra länderna hade samma motiv men andra färger.

          Jag återkommer så småningom med bättre bilder och mer info men det kan dröja ett tag.
          Bifogade filer
          Ett oavsiktligt stavfel gör ofta ett skämt dubbelt så roligt...

          Comment


          • #20
            Fyrskepp?

            Hallon Bizan.
            Vykort, brev och frimärken var ju dåtidens kommunikation... tack för ditt bidrag. Ett frimärke är speciellt spännande i mina ögon, atlantångaren, bör vara Gripsholm eller Kungsholm? Däremot kan jag inte identifiera det där fyrskeppet. Gillar fyrskepp, därifrån kommer många av mina vettar. So long...

            Comment


            • #21
              Ursprungligen postat av Kim von Platen Visa inlägg
              Däremot kan jag inte identifiera det där fyrskeppet.
              Hmmm... Kan du inte hitta det på frimärket eller kan du inte komma på namnet? Om du inte hittar det på märket så är det den lilla röda fläcken till vänster bakom den vita fyren. Skeppet i sig är kraftigt stiliserat och jag tvivlar på att det går att identifiera ens om man jämför med förlagan. Du ska få en bättre bild på ångaren med tillhörande info så småningom. Ungefär samtidigt med frimärkskatalogen borde bokmärkena dyka upp och där har jag några fyrkantsmärken med tjusiga fartyg, minst ett har namnet på baksidan. Vid det laget har jag även skyfflat fram scannern...
              Ett oavsiktligt stavfel gör ofta ett skämt dubbelt så roligt...

              Comment


              • #22
                Falsterbo Rev

                Fyrskeppet på frimärket "Svenskt Fyrväsende 300 år" skall vara "Falsterbo Rev" enligt den information som gavs när frimärket gavs ut 1969. Sveriges första fyrskepp ankrades upp vid Falsterborev 1831.
                http://www.filateli.info/artiklar/in...nska-frimarken

                Atlantångaren är M/S Gripsholm och frimärket ingick i en serie frimärken till Postverkets 300-års jubileum 1936.
                Det är roligt samla frimärken
                http://www.filateli.info

                Comment


                • #23
                  Båtar i liten skala smakar bra.

                  Click image for larger version

Name:	hallonbatar[1].jpg
Views:	1
Size:	86,9 KB
ID:	547776

                  Comment


                  • #24
                    Ursprungligen postat av solander Visa inlägg
                    Fyrskeppet på frimärket "Svenskt Fyrväsende 300 år" skall vara "Falsterbo Rev" enligt den information som gavs när frimärket gavs ut 1969. Sveriges första fyrskepp ankrades upp vid Falsterborev 1831.
                    http://www.filateli.info/artiklar/in...nska-frimarken

                    Atlantångaren är M/S Gripsholm och frimärket ingick i en serie frimärken till Postverkets 300-års jubileum 1936.
                    Vilken klippa du är Solander!
                    Ett oavsiktligt stavfel gör ofta ett skämt dubbelt så roligt...

                    Comment


                    • #25
                      M/S Gripsholm

                      Tack Bizan. Här ett frimärke med M/S Gripsholm efter hon sålts och omdöpts till M/S Berlin. Frimärket utgivet av Väst-Berlin 1955 till stapelavlöpningen efter ombyggnad och namnändring.

                      Click image for larger version

Name:	560px-DBPB_1955_127_MS_Berlin.jpg
Views:	1
Size:	114,0 KB
ID:	547778

                      Den första M/s Gripsholm gick i trafik för SAL från 1925 till 1954. Hon såldes till Norddeutscher Lloyd, som döpte om henne till Berlin. SAL satte en nybyggd Gripsholm i trafik 1957.
                      Det är roligt samla frimärken
                      http://www.filateli.info

                      Comment


                      • #26
                        Tack till solander... det visste jag inte,,,

                        Comment


                        • #27
                          Släkthistoria...

                          Hallon,
                          Morfarsfar var en stor man i Göteborg, liten till växten för han hade puckel på ryggen. Skicklig seglare. Han hade en gast vid namn Skärman som gjorde skäl för namnet. Vinterhalvåret skar han modeller till kapten och jag fick ärva några. Två barkskepp, tyvärr inte namngivna.
                          Intressant att notera, han hade som ung seglat i riggen, det syns på hans arbeten. So long...
                          PS. I behov av renovering men jag vet inte om man ska dit och kladda...
                          Bifogade filer
                          Last edited by Kim von Platen; 2013-06-04, 18:10.

                          Comment


                          • #28
                            "Fullriggare Trelleborgs skepp längd 2 m höjd 1,20 m" säljes på auktion i Trelleborg på söndag. Om någon är intresserad, kan jag vara ombud.
                            Bifogade filer
                            p-son

                            Comment


                            • #29
                              Votivskepp

                              Kanske skulle votivskeppen vara värda en egen tråd men jag lägger in några bilder från årsskriften Kullabygd 2009 där Mathilda i Väsby kyrka pryder omslagsbilden. Det finns ett intressant kapitel från en studiecirkel med cirka 20 bilder på votivskepp tagna av Frederic Täckström.
                              Bifogade filer

                              Comment


                              • #30
                                Ursprungligen postat av solander Visa inlägg
                                Tack Bizan. Här ett frimärke med M/S Gripsholm efter hon sålts och omdöpts till M/S Berlin. Frimärket utgivet av Väst-Berlin 1955 till stapelavlöpningen efter ombyggnad och namnändring.

                                [ATTACH]134022[/ATTACH]

                                Den första M/s Gripsholm gick i trafik för SAL från 1925 till 1954. Hon såldes till Norddeutscher Lloyd, som döpte om henne till Berlin. SAL satte en nybyggd Gripsholm i trafik 1957.
                                Hallon igen,
                                Fantastiskt hur samlande och allmänbildning hör ihop. En rak fråga, vet du när SAL började måla sina skepp vita?
                                So long....

                                Comment

                                Working...
                                X