Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Fartyg och båtar i lten skala...

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Fråga från en skeppsråtta.

    Såg dessa på blocket och tyckte de var skönt nautiska

    Click image for larger version

Name:	roligt fat.jpg
Views:	1
Size:	86,3 KB
ID:	551862Click image for larger version

Name:	roligt fat.jpg
Views:	1
Size:	86,3 KB
ID:	551862.

    Jag letar info men finner ej, vet Ni något? På baksidan står enl säljaren och han tror att de är från sent 1800- tal :

    W E C
    DIEU E DROIT

    Klippt ur "SAILORS TERMINOLOGI":

    "Mess. From the Latin term "mensa" meaning tables. "Mesa" is Spanish for table and "mes" in old Gothic means a dish. The English word originally meant four, and at large meal gatherings diners were seated in fours. Shakespeare wrote of Henry's four sons as his "mess of sons." The word "mess" that suggests confusion comes from the German "mischen," meaning to mix. Messmates, are those who eat together. Smythe's, Sailors' Word Book, yields the ditty, "Messmate before shipmate, shipmate before stranger, stranger before a dog."

    Ha en fin fredagskväll alla!

    Comment


    • undersida

      Undersida, suddig bild dock.
      Bifogade filer
      Last edited by hallinskan; 2014-02-14, 18:33.

      Comment


      • Skam den, som tänker illa därom

        Comment


        • Vilken mess...

          Hallå Fahlis,
          Plats för förklaring, tack och so long...

          Comment


          • Översättning av texten i framsidesmedaljongen. För övrigt Strumpebandsordens devis, vad den nu har på tallriken att göra.

            Comment


            • Seglar under fask flagg...

              Hello,
              Hon kommer nog från Swansee, UK, och sjösattes ca 1800. Men hon för alldeles för stor flagg i konstiga färger.
              Creamware, naturligtvis.
              Jo, verkstäderna plockade fram en dekor, i det här fallet väldigt naiv, och så målade man på flaggor för olika
              nationaliteter. (Har visat den tidigare på annan tråd, men hittar den inte). So long... någon som har minnet i behåll?
              Bifogade filer

              Comment


              • I ett anfall av att "städa" och att sortera hittade jag en låda med mängder av etiketter. Min fru sommarjobbade i mitten av 60-talet på Vin & Sprit i Göteborg och plockade väl till sig bland många andra de här etiketterna som kanske kan platsa på tråden.... Några av etiketterna har små streck eller taggar längst ner, som väl måste betyda något? Se också "i oförskuret skick tappad" - vad menas?
                Bifogade filer

                Comment


                • Jag vet faktiskt inte vad den lilla markeringen i etikettens nederkant betyder. Jag gissar att det kan vara en angelägenhet för tryckeriet som tillverkade etiketterna, eller en slags ID-kod med bäring på etiketteringsmaskinen.

                  "Oförskuret skick" betyder oblandat skick. V&S har importerat denna brandy (Som konjak fast inte från Cognac) från Sydafrika och tappade den på butelj i original oblandat skick i Sverige (endast på 37,5 cl-buteljer, så vitt jag minns). Men importen av Cap brandy liksom av starkvinet Cap Constancia avbröts under 60-talets andra halva som en handelsbojkott och protest riktad mot det Sydafrikanska apartheidsystemet. Bägge dryckerna var förträffliga produkter.

                  Du har etiketter till Skeppets whisky i din samling. Detta är en verklig raritet tillverkad i Södertälje, från början med hjälp av svenska produkter men i ökande grad med ingredienser importerade från Skottland. Skeppets whisky blev ett praktfiasko, men jag gissar att en oöppnad originalflaska (endast 37,5 cl) idag skulle göra stor succé på Verkets dryckesauktion.

                  Tillägg:
                  Jag Googlade på Skeppets Whisky och det visade sig att det nostalgiska eftermälet av denna dryck är rikhaltigt. Visst den fanns på helbutelj, 75 cl, och redan 2009 ropades en halva ut på Savs dryckesauktion för 20 000 kr.
                  Last edited by HgF; 2014-03-17, 05:39.

                  Comment


                  • Tack HgF för värdefull information!
                    Jo, bland de etiketter jag har finns både stor och liten för Kap Brandy och Skeppets Whisky, så de tillverkades väl i både hel- och halvflaska. Och att Skeppets var framställt av svensk kornmalt och lagrat på ekfat mer än tre år!
                    Bifogade filer

                    Comment


                    • God etikett...

                      Hallå gossar,
                      Trevligt inslag på tråden, ingen fnurra alltså. Skeppets Whisky väcker minnen men hade väl dåligt rykte då på 60-talet.
                      Designen av etiketten kanske bidrog, ingen höjdare precis.
                      De små strecken är vill jag minnas av produktionsteknisk art, "skärmärken" kallade vi dem och användes som riktpunkter vid stansen.

                      Som tack för titten en fickplunta som för tanken från ett insnöat Roslagen till en somrig bild av den s.k. "framsidan"....
                      so long...
                      Bifogade filer

                      Comment


                      • Modeller

                        Tänkte fylla på lite grann... Modellerna byggda av min far som gick runt Hornet på vetetraden. Han byggde många modeller och hans modeller finns bl a på Greenwich Maritme Museum, Åland sjöfartsmuseum, Uppsala domkyrka mm.

                        Ursäkta bildkvaliten.

                        Thomas W Lawson 7 mastad skonare sjösatt 1902 och förlist 1907.
                        Click image for larger version

Name:	WP_000381.jpg
Views:	1
Size:	75,8 KB
ID:	554229

                        Pera tremastad fullriggare, tavelmodell
                        Click image for larger version

Name:	WP_000385.jpg
Views:	1
Size:	63,1 KB
ID:	554230

                        Flaskskepp okänt fartyg
                        Click image for larger version

Name:	WP_000382.jpg
Views:	1
Size:	78,7 KB
ID:	554231

                        Comment


                        • Hallå Sollan,
                          Det var roligt, det är nämligen sällan man/jag lyckas identifiera modellbyggaren. Vilken farsa! Grattis.
                          Tror du att han seglat på något av fartygen? Har han snickrat ombord eller hemma på landbacken?
                          Slätskonaren är perfekt, gillar den. Nästan för fin för att vara ett sjömansarbete.
                          Fullriggaren Pera gillar jag bäst. Försökte finna henne på nätet och närmaste träff var den här. Räknade alla segel och räknade om igen....Bifogar en bild.
                          Tavlan brukar kallas diorama, halvmodell. Havet är väl så så väl genomarbetat, jag gissar att verket gått grund och tappat vågorna av gips och någon klåfingrig tagit fram penseln.
                          Flaskskeppet är också bra... tack dina fina bidrag... so long...
                          Bifogade filer

                          Comment


                          • Hej! Roligt att du uppskattade bilderna. Jag har en del till men kan inte fota just nu...
                            Här lite info om honom, totala antalet modeller är långt mer 300 som det står på nätet, gammal info som har hängt med alldeles för länge. Han byggde modellerna skalenligt efter ritningar och de var mycket detaljerade. Han gjorde även galjonsbilder, tecknade och renoverade modeller. Det finns en hel del artiklar publicerade men dock inte på nätet. Vill du är intresserad och vill veta mer kan du höra av dig.

                            http://collections.rmg.co.uk/collect...cts/66009.html



                            Från Wikipedia:
                            "Viktor Andersson, född 25 september 1909 på Simskäla, Vårdö sn, Åland, död 30 mars 1991 på Hummersö, Föglö sn, Åland, var en åländsk styrman och skeppsmodellbyggare.
                            Han tillhörde en gammal åländsk släkt som varit knuten till havet i sekel. I sin ungdom gick han till sjöss och mönstrade på allt från galeaser till fullriggare. Bland annat seglade han tre turer till Australien (den s.k. vetetraden) under de femtio år han tjänade handelsflottan. Under dessa år började han bygga modellfartyg och det var som modellbyggare han nådde stort rykte för sin utmärkta skicklighet och detaljrikedom både på Åland men även internationellt. Viktor Andersson byggde totalt cirka 300 fartyg under sin livstid. Många blev till i Hummersö folkskola i Föglö sn där han levde större delen av sitt liv efter att ha mönstrat av.
                            Hans verk finns bl.a. representerade på Ålands sjöfartsmuseum (41 modeller av såväl fartyg som maritima landskap), Uppsala domkyrka (votivskepp) och på en rad internationella sjöfartsmuseer."
                            Last edited by SollanA; 2014-03-26, 18:13.

                            Comment


                            • Vill slå ett slag för konstruktören, båtbyggaren, ensamseglaren och författaren
                              Sven Yrvind (tidigare Lundin). Han bygger inte båtar i ”liten skala” utan i skala 1:1,men i liten storlek.

                              Sven Yrvind har som förste svensk ensamseglat runt Cap Horn.
                              Vid 74 års ålder planerar han nu sin hittills längsta seglats: Han ska segla jorden runt och vara ute i 600 dagar - helt ensam i sin nykonstruktion ”YRVIND TEN”. Båten mäter endast 10 tio fot( =305 cm) i längd.

                              Ett litet boktips för den som är nyfiken på Sven Yrvind och hans liv och ”gärning” finns i hans bok KONSTRUKTÖREN * En oceanseglares väg.
                              En mycket intressant och läsvärd bok. Fint illustrerad av frimärksgravören Martin Mörck.



                              Översta bilden visar Yrvind i båten med samma namn med vilken han korsade Atlanten 2011
                              Därunder Yrvind själv samt nykonstruktionen "YRVIND.TEN" under bygge.
                              Bifogade filer
                              Last edited by Lars F; 2014-03-26, 21:23.
                              - - - - - - - - - -
                              "För mycket av det goda är alldeles lagom."

                              Comment


                              • En oljemålning på SAL:s fartyg Vaxholm säljs imorgon på Auktionsverket i Halmstad. Norsk konstnär.
                                Bifogade filer

                                Comment

                                Working...
                                X