Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Fartyg och båtar i lten skala...

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Dokumentation: Fartyg och båtar i lten skala...

    Gillar det mesta som har med hav och sjö att skaffa. Här tänkte jag samla Pesaniens samlade flotta i ord och bild. Får jag bjuda in till en tur med en liten kutter (skalenlig) eller varför inte gå ombord på en liten slätskonare? Vem vet vart seglatsen leder. Välkommen ombord med dina bidrag... so long...
    Bifogade filer

  • #2
    Tackar för inbjudan, Kim!
    p-son

    Comment


    • #3
      Ohoj Kimmen!

      Det var värst vad sjön suger”! sa han som tog sig några pilsner på Kanalhotellet efter att ha cyklat på bron över Göta kanal.

      Mer än detta ”citat”, som jag ibland hörde i min ungdom, har jag inte att komma med tills vidare.



      Vällovligt initiativ och fin början på tråden.
      Jag förstår att sjön suger Kim.

      Och håller med P-son.

      /Kiken




      Göta Kanal, mot öster, där den utfaller i Vättern på västgötasidan
      , med Kanalhotellet till höger om bron.

      Bifogade filer
      - - - - - - - - - -
      "För mycket av det goda är alldeles lagom."

      Comment


      • #4
        Alltid redo...

        Hallon, nej fasen, man kan inte ropa Hallon till sjöss, det för bli Skål på den här tråden,

        Visst mins vi Kanalhotellet, inte en minneslucka för livet. För säkerhets skull finns denna gamla fickplunta ombord, med en gammal kogg, och jag gissar att någon av flaskälskarna kan berätta om ålder och destination (Kallin bör veta).
        So long och tack Lars....
        Bifogade filer

        Comment


        • #5
          Snygga former...

          Det här glasskeppet fick pappa när han hoppade in i en liten talroll vid en uppsättning av Teaterbåten. Var och när minns jag inte. Från Pukeberg och designad av Uno Westerberg.

          Click image for larger version

Name:	båt.JPG
Views:	1
Size:	62,1 KB
ID:	547584
          Ett oavsiktligt stavfel gör ofta ett skämt dubbelt så roligt...

          Comment


          • #6
            Skål Bizan.
            Teaterbåt, Pukeberg och en ny kogg (så vitt jag kan se). Kul att titta på, tack för ditt bidrag... so long...

            Comment


            • #7
              Landkrabbor...?

              Hallon,
              Så länge skutan kan gå.... nja, tveksamt om den här tråden lever länge. Det fullkomligt vimlar av skeppsmodeller i Öregrunds fönsternischar men inte enda är gammal, från tiden. Och i Pesaniens farvatten finns inte ens ett vrak.

              Jo, denna lilla fyrmastade bark i vittrin blott 30 cm lång, som jag varsamt renoverat, lite klumpigt formad, men där ligger charmen. Ett sjömansarbete.

              Kom igen... sailors....so long...
              Bifogade filer

              Comment


              • #8
                Måste få visa en liten skönhet av Göran Forss. Tillverkad 2012. Av en man på 77 år gammal..



                Click image for larger version

Name:	IMG_0364.JPG
Views:	1
Size:	94,7 KB
ID:	547606
                Click image for larger version

Name:	IMG_0365.JPG
Views:	1
Size:	102,9 KB
ID:	547607
                Click image for larger version

Name:	IMG_0368.JPG
Views:	1
Size:	102,2 KB
ID:	547608
                Click image for larger version

Name:	IMG_0369.JPG
Views:	1
Size:	87,4 KB
ID:	547609

                Comment


                • #9
                  Ursprungligen postat av Kim von Platen Visa inlägg
                  Hallon,
                  Så länge skutan kan gå.... nja, tveksamt om den här tråden lever länge...

                  Kom igen... sailors....so long...

                  Tycks vara dåligt med vind (=bleke) för seglats Kim . Tror dock att armadan snart dyker upp vid horisonten.
                  Du får ta det med ro. Till exempel med nedanstående , trots att den saknar åror.

                  En båtmodell behöver nödvändigtvis inte alltid vara en fotografiskt exakt kopia av orginalet.
                  Som denna kärleksfullt täljda modell ur Nordiska museets samlingar visar.

                  /Kiken


                  ”Eka
                  Längd 12,8 cm
                  Barkbåt, flatbottnad eka av tallbark, delvis rödmålad, med 3 st. tofter.
                  Tillverkad 1930 (cirka)
                  Användning: Leksak
                  Brukningsort: Sverige, Jämtland, Laxsjö sn.”
                  Bifogade filer
                  - - - - - - - - - -
                  "För mycket av det goda är alldeles lagom."

                  Comment


                  • #10
                    Sparris Kim!


                    Tittar o njuter av båtarna, bra initiativ!
                    I’m a real mean bitch!

                    Comment


                    • #11
                      Morgondagens antikvitet...

                      Hallon Tompa,
                      Jo, det vågar jag lova. Göran Forss är landets skickligaste konservator/modellbyggare (f.d. Sjöhistoriska) och en vän
                      som renoverat mer än ett av mina vrak. Tack för ditt bidrag hälsar en rospiss som gillar sandkilar...so long...

                      Comment


                      • #12
                        Ursprungligen postat av Kim von Platen Visa inlägg
                        Hallon Tompa,
                        Jo, det vågar jag lova. Göran Forss är landets skickligaste konservator/modellbyggare (f.d. Sjöhistoriska) och en vän
                        som renoverat mer än ett av mina vrak. Tack för ditt bidrag hälsar en rospiss som gillar sandkilar...so long...


                        Kan inte avhålla mig att visa mästaren Göran Forss verkliga "mästerstycke" jagaren HALLAND.
                        Som tog honom 38 år att bygga.




                        - - - - - - - - - -
                        "För mycket av det goda är alldeles lagom."

                        Comment


                        • #13
                          Kär plunta...

                          Hallon,
                          Den här pluntan hade morfar på rökbordet, skeppet var som i dimma, eller sjörök. Men så fick Göran Forss lägga vantarna på barken. Hon är inte så gammal, jämnårig med Göran. So long....
                          Bifogade filer

                          Comment


                          • #14
                            Holland,
                            Har ni inga skepp? Jag har börjat samla på vykort med "liners", fasen vad kul. Den här gamla ångaren är från 1870-talet och tillhörde Holland-America Line. Hon döptes till Rotterdam (I) och vykortet har "glitter" längs relingen och lite här och där.
                            Önskas köpa: Titanic. So long....
                            Bifogade filer

                            Comment


                            • #15
                              Är frimärken tillräckligt intressanta? Det finns ett antal med flytetyg på. Jag tror till och med att jag har några bokmärken också...
                              Ett oavsiktligt stavfel gör ofta ett skämt dubbelt så roligt...

                              Comment

                              Working...
                              X