Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Fartyg och båtar i lten skala...

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Ursprungligen postat av Lars M Visa inlägg
    Julafton är det inte idag men några båtar utanför fyren kommer här på reproduktioner efter litografier av Reinhold Ljunggren. Vem kan först ange vad som visas på en bild men som saknas på de övriga två?
    Och var finns Julafton? Jo, den 24 december - och utanför Trosa
    Flaggstång
    Mvh Kibbe

    Comment


    • Hej och välkommen till PES! Visst är det flaggstången men Kim var också inne på en trappa... http://precisensan.com/antikforum/sh...n-skala/page30

      Comment


      • Napkin holder of alder wood

        En servetthållare i alträ seglar fram på köksbordet från Skandinavisk Hemslöjd!
        Bifogade filer

        Comment


        • Marina minnen

          Nordisk seglats 1994 är detta kort ifrån och då var värdstäderna Hals - Falkenberg - Tönsberg. Bilden visar ett modellskepp av Allan Bengtsson och Salong Du Mats producerade. Mer om seglatserna här https://sv.wikipedia.org/wiki/Nordisk_seglats
          Bifogade filer

          Comment


          • Titanic

            En LP-skiva med Sjömansvisor av Mikael Wiehe och Kabaréorkestern (1978) har ett omslag målat av Lars Hejll: Titanic och givetvis finns Andraklasspassagerarens sista sång med https://www.youtube.com/watch?v=CjzP137fWj4 Skivan innehåller också åtta sidor med texter och ackord. I sista versen står det "Se'n spela' fartygsorkestern Närmare Gud till Dig". https://www.youtube.com/watch?v=v1mQT1u_45I
            Bifogade filer
            Last edited by Lars M; 2020-11-15, 18:17.

            Comment


            • En ö är inte alltid en ö utan kan vara en halvö. Näraliggande exempel är Getterön och Särö. Men även Hammarö är en halvö belägen söder om Karlstad och med Skoghall som centralort. Sjöfart och båtliv är givetvis betydelsefullt och här är en glasrelief med en segelbåt och två personer ombord. Det är Laxå Glashytta - LG - som tillverkat. (1983-) https://bouteillesanciennes.files.wo...99-s-77-84.pdf
              Bifogade filer

              Comment


              • Göteborg 400 år

                Postnord ger ut fem olika frimärken med anledning av att Göteborg firar 400 år. På ett av märkena finns Fröja avbildad. Hon tillhör Styrsöbolaget och om henne finns mer här https://styrsobolaget.se/om-oss/fartyg/froja
                Om 100 platser i Göteborg kan man se här https://www.goteborg2021.com/100-pla...torer-en-stad/
                Bifogade filer
                Last edited by Lars M; 2021-01-11, 18:10.

                Comment


                • För år 1904 gav Gottfr. Stensson i Ljungby ut en almanacka. Bl a drev Gottfrid ett accidenstryckeri. I almanackan finns en helsida om Cunardlinien som på 5½ dygn kunde ta sig över Atlanten med de nya ångarna Ivernia, Saxonia och Carpathia - alla med slingerkölar och gick därför utomordentligt stadigt..."det är därför icke ofta någon blir sjösjuk". Resa från Göteborg eller Helsingborg med något anslutningsfartyg till UK får man förmoda. Gottfrid var också behjälplig med att vid behov skriva till kungs (Oscar II).
                  På bilden ser fartyget ut att vara typ "hybrid" dvs både ånga och segel. Carpathia gjorde sig känd för sina insatser vid olyckan med Titanic 1912.
                  Bifogade filer
                  Last edited by Lars M; 2021-05-23, 10:51.

                  Comment


                  • I Sverigebilder STF....

                    ....från 1927 med foton av Samuel Lindskog finns bland 39 bilder från Närke här några med bilder på båtar. Att segla på Kvismare Kanal vid Odensbacken (efter kanalisering an Täljeån) och trots sänkning av Hjälmaren 1878-87 finns plats för många segelbåtar - ja, en regatta!
                    Bifogade filer
                    Last edited by Lars M; 2021-07-10, 08:34.

                    Comment


                    • M/S Rona....

                      ....hette Hilma när hon 1911 byggdes på Råå Varf och levererad till Carl Bernhard Svensson, Kyrkbacken på Hven. Hon hette Lido i slutet av 1960-talet.
                      Hon deltog i SM i havsfiske (Varberg 1968) och då kunde deltagarna posta ett brev med specialstämpel. Sjönk, bärgades och blev upphuggen 1973.
                      Bifogade filer
                      Last edited by Lars M; 2021-08-17, 15:46.

                      Comment


                      • American Marine...

                        ...verkar vara en dekor som går tillbaka till tidigt 1800-tal.
                        Tillverkades ofta för export till USA i north Staffordshire av
                        bl.a Masons, men även flera andra. Denna känns äldre än
                        de jag har hittat på nätet, kan någon tyda den frakturlik-
                        nande krumeluren. I övrigt ingen annan märkning än vad
                        fotot visar vad jag kan upptäcka. Materialet bör vara iron-
                        stone china.
                        Bifogade filer

                        Comment


                        • Ursprungligen postat av prylsnubben Visa inlägg
                          ...verkar vara en dekor som går tillbaka till tidigt 1800-tal.
                          Tillverkades ofta för export till USA i north Staffordshire av
                          bl.a Masons, men även flera andra. Denna känns äldre än
                          de jag har hittat på nätet, kan någon tyda den frakturlik-
                          nande krumeluren. I övrigt ingen annan märkning än vad
                          fotot visar vad jag kan upptäcka. Materialet bör vara iron-
                          stone china.
                          Hallå Snubben,
                          Snubblade in på den här gamla tråden. Trevlig samlartallrik, har en liknande märkt Adams. Fartyget på den är väldigt likt din clipper och hette "Red Jacket", en legendarisk skuta. Min tallrik har jag daterat till sekelskiftet, en bit in på 1900. Iron stone stämmer ganska säkert.
                          Nu måste jag segla vidare, det brallar på här i Norra Rolslagens Famn.... so long...

                          Comment


                          • Click image for larger version

Name:	attachment-11.jpg
Views:	2
Size:	90,6 KB
ID:	575319
                            Ursprungligen postat av Kim von Platen Visa inlägg
                            Hallå Snubben,
                            Snubblade in på den här gamla tråden. Trevlig samlartallrik, har en liknande märkt Adams. Fartyget på den är väldigt likt din clipper och hette "Red Jacket", en legendarisk skuta. Min tallrik har jag daterat till sekelskiftet, en bit in på 1900. Iron stone stämmer ganska säkert.
                            Nu måste jag segla vidare, det brallar på här i Norra Rolslagens Famn.... so long...
                            Tillägg:
                            Last edited by Kim von Platen; 2021-08-19, 11:18.

                            Comment


                            • Hallon Kimmen, fin tallrik och dessutom i färg.
                              "Nu blev det färgfilm igen" som Beck´s balkong-
                              (s)tänkare säger när han tagit sig ett järn.
                              Men varför kör Du inte för fulla segel Du också ?

                              Nu har jag kommit fram till att min tallrik med
                              Civil War China Pattern för export till USA är till-
                              verkad av George L. Ashworth and Bros. någon-
                              gång tidigt 1860-tal i Hanley, Stoke on Trent åt
                              Mason´s för vidare transport till USA. Tallriken
                              gjordes i brunt tryck från början och i Iron-Stone
                              China.
                              Francis Morley var en annan som samverkade
                              med den äldre Ashworh innan dessa båda drog
                              sig tillbaka och de tre bröderna Ashworth tog över.
                              Last edited by prylsnubben; 2021-08-19, 18:22.

                              Comment


                              • Ursprungligen postat av prylsnubben Visa inlägg
                                Hallon Kimmen, fin tallrik och dessutom i färg.
                                "Nu blev det färgfilm igen" som Beck´s balkong-
                                (s)tänkare säger när han tagit sig ett järn.
                                Men varför kör Du inte för fulla segel Du också ?

                                Nu har jag kommit fram till att min tallrik med
                                Civil War China Pattern för export till USA är till-
                                verkad av George L. Ashworth and Bros. någon-
                                gång tidigt 1860-tal i Hanley, Stoke on Trent åt
                                Mason´s för vidare transport till USA. Tallriken
                                gjordes i brunt tryck från början och i Iron-Stone
                                China.
                                Francis Morley var en annan som samverkade
                                med den äldre Ashworh innan dessa båda drog
                                sig tillbaka och de tre bröderna Ashworth tog över.
                                Lite fakta om fartyget finns på ny tråd USS Cumberland.

                                Comment

                                Working...
                                X