Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Fartyg och båtar i lten skala...

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Tack Kim! Väl att det bedarrat!
    Ekman & Co AB - ett handelshus i Göteborg för papper och pappersmassa gav 1952 ut en historik med anledning av ett 150-årsjubileum. Här en engelsk upplaga med många bilder och porträtt på fartyg, "vessel". Papper och massa behövde givetvis transporteras inte bara från hamnar i Vänern och från Dalsland utan även så långt norrut som från Öhrviken vid Skellefteå.
    Här några bilder från boken av J M Fahlström.
    Bifogade filer
    Last edited by Lars M; 2019-01-18, 19:26.

    Comment


    • Ursprungligen postat av Lars M Visa inlägg
      Tack Kim! Väl att det bedarrat!
      Ekman & Co AB - ett handelshus i Göteborg för papper och pappersmassa gav 1952 ut en historik med anledning av ett 150-årsjubileum. Här en engelsk upplaga med många bilder och porträtt på fartyg, "vessel". Papper och massa behövde givetvis transporteras inte bara från hamnar i Vänern och från Dalsland utan även så långt norrut som från Öhrviken vid Skellefteå.
      Här några bilder från boken av J M Fahlström.
      Hej Lars M -
      för att inte i onödan belasta mitt lokala bibliotek: nämns nå't spännande om Orrefors glasbruk i boken? (för visst var det samma handelshus Ekman som sedermera köpte det?)

      Comment


      • Ursprungligen postat av Kerstinfroberg Visa inlägg
        Hej Lars M -
        för att inte i onödan belasta mitt lokala bibliotek: nämns nå't spännande om Orrefors glasbruk i boken? (för visst var det samma handelshus Ekman som sedermera köpte det?)
        Tack Kerstin!
        Nej, inte något om Orrefors i boken utan mest om papper och massa och järn från Lesjöfors och Finspång. Men nog är det konsul Johan E. Ekman (1854-1919) som inte bara var riksdagsman för liberalerna (1906-1911) utan också ägare eller delägare i Orrefors.
        Bifogade filer

        Comment


        • och inte bra det... man kanske kan säga att det var han som gjorde Orrefors till Orrefors (som det var i sina glansdagar, bör väl tilläggas)

          Comment


          • Band Stand, Belle Isle Park

            Ett knippe vykort typ dragspel från Detroit har med en bild på "Belle Isle Pleasure Boat". Jag trodde nog att "pleasure boat" mer var fritidsbåt men.... från 1913 var det kanske så här Tillägg: Det var först 1959 som Motown fick sjöväg med många slussar till Atlanten via Saint Lawrenseleden genom både USA och Kanada.
            Bifogade filer

            Comment


            • Detroit to Cleveland

              Jag fortsätter med "liner on the Great Lakes". Marine Star hette hon och var till för trupptransporter i slutet av andra världskriget. 1952 konverterade hon till sötvatten och fick heta SS Aquarama. - Hm jag tycker mig känna igen "Is the largest, fastest, newest ......"
              Bifogade filer

              Comment


              • Hello Bill,
                Here we are at City of Buffalo built in 1895 for a tripp to Detroit.
                So long
                Kim
                Bifogade filer

                Comment


                • Hvar 8 Dag hade i november 1925 ett reportage om MS Gripsholm när hon kommer från England och anlöper Göteborg. Mer om Gripsholm i olika skepnader här: https://www.youtube.com/watch?v=VKKx_XPOPw0
                  Bifogade filer

                  Comment


                  • "till sjöss" eller en mer

                    En kul triptyk för en tia av en Christine.... och "epreuve d´artist" och som skrivit "en mer" gjorde mig nyfiken. Men vem? Tavlan är 36 x 28 cm och de tre rutorna är 3 x 5 cm.
                    Bifogade filer

                    Comment


                    • Gamla "Hurtigrutar" o några nya

                      För två veckor sedan besökte jag Hurtigrut- museet i Stokmarknes, som är "födelseplatsen" för Hurtigruten - de fartyg som har gått denna, numera, välkända rutt utmed Norges kust mellan Bergen och Kirkenes i 126 år.
                      Efter 55 års längtan, förunnades mig möjligheten att åka denna fantastiska båttur från Kirkenes till Bergen. Helt underbart!!
                      Fartyget jag åkte med heter Spitsbergen (finns inte med på bilderna) och vi hade ett lite längre stopp i Stokmarknes och då passade jag på att besöka museet. Tog lite bilder på modellerna som finns där. Tyvärr väldigt svårfotograferade då de står i glasmontrar omgivna av spotlights från alla håll.
                      Men här kommer en hel armada av "fartyg i liten skala".
                      Bifogade filer

                      Comment


                      • Hillsen fra Hurtigruten

                        Till TinaSand
                        Karkskrona
                        Sweden

                        Kära Tina
                        Tack för fin konvoj i nordnorska farvatten. Här mötte jag fartyg jag tidigare
                        ens sett på bild och några Dampskibsselskab jag inte hört talas om. Spännande
                        resa.
                        Sänder en hälsning från Venus I som stävar norrut och det är lite skvalpigt, hon
                        föddes 1890 och har varit Det Bergenske Dampskibsselskab trogen i 43 år.
                        Men så länge skutan kan gå på böljan den blå... om än vara på vykort av Andrew
                        Reid, Newcastle, England.

                        Längtar, so long
                        Kim

                        Comment


                        • Hit a mine. Was lost.

                          Here I come..
                          Bifogade filer

                          Comment


                          • Ursprungligen postat av Lars M Visa inlägg
                            En kul triptyk för en tia av en Christine.... och "epreuve d´artist" och som skrivit "en mer" gjorde mig nyfiken. Men vem? Tavlan är 36 x 28 cm och de tre rutorna är 3 x 5 cm.
                            Den verkar vara gjord av den franska konstnären Christine Thouzeau. Jag hittar inte just "En mer" online, men flera liknande triptyker.

                            Comment


                            • Stort tack till jonasgun som identifierade Christine Thouqeau! Och stort tack till Tina Sand som visar vackra bilder på både flygande och flytande motiv.....

                              Här ett bidrag där ursprunget inte är tveksamt. Evert Taube skrev om Roslagens famn och här en teckning med Sjösala Redd. 1977 gav dåvarande Postverket en samling frimärken (95 öre) från Roslagen och däribland från ett foto av Sven Gillsäter och som Szeslaw Slania graverade med delvis noter och text av Evert Taubes Calle Schewens vals. Visan tillkom 1931 och handlar om Karl von Scheven (1871-1954), Pelarorden mm. Text Georg Svensson.
                              Som av en händelse hittade jag en tallrik (från Danmark!) med motiv från frimärket med en eka i Roslagen. Det är Bing & Gröndahl som gett ut tallriken.
                              Bifogade filer
                              Last edited by Lars M; 2019-05-15, 18:32.

                              Comment


                              • En liten plastbricka från grako och design Giovanni Trimboli Italy - 15 x 10,5 cm. Motivet är Swedish barquentine Florida built in Hälsingborg in 1874. Om Florida har jag inte hittat så mycket men om Gordon Macfie (1910 - 1971) som signerat henne finns mer här https://www.google.se/search?q=gordo...w=1920&bih=967
                                Bifogade filer

                                Comment

                                Working...
                                X