Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Fartyg och båtar i lten skala...

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Pronto.
    Barquentine, där lärde man sig något nytt. En korsning mellan bark och slätskonare som på svenska kallas tremastad råsegelskonare. Trevlig bekantskap.
    Konstnären Gordon Macfie var nog mer sjörövare än sjöman som seglat för om masten.
    Han har nämligen plankat en gammal kaptenstavla med Florida ur Sjöhistoriskas rika
    samlingar.
    Kolla detaljrikedomen i riggen, till och med revsejsingarna är med. Alla flaggor och standerts också, på rätt ställe. Alla segel hissade, hur många är det?
    So long
    Kim
    Last edited by Kim von Platen; 2019-05-25, 12:52.

    Comment


    • Tack Kim för info om Florida. Här en plåtask med bild på anonym skuta. Det är Svenska Tobaksmonopolet med nr 535 som sålt medium av Skuren Riks Rökstång. Vad för slags tång som avses anges inte. Men ordet finns inte med Sv Akademiens ordlista..... Asken är 8 x 8 cm och 1,5 cm hög.
      Bifogade filer

      Comment


      • Ursprungligen postat av Lars M Visa inlägg
        Tack Kim för info om Florida. Här en plåtask med bild på anonym skuta. Det är Svenska Tobaksmonopolet med nr 535 som sålt medium av Skuren Riks Rökstång. Vad för slags tång som avses anges inte. Men ordet finns inte med Sv Akademiens ordlista..... Asken är 8 x 8 cm och 1,5 cm hög.
        Det är tydligen inte ett genetiv-s, utan stång är ordet du söker. Ordet rökstång finns i SAOB:
        RÖKSTÅNG, sbst.2 (sbst.1 se sp. 4376). (till piprökning använd) tobak i form av en hårt hoppressad kaka av lösa såsade tobaksblad inlagda i ett täckblad; äv. (särsk. i uttr. skuren rökstång) om tobak av detta slag som försäljes skuren i skivor. 2NF 29: 245 (1919). Skuren rökstång. UNT 1932, nr 11073, s. 6. —

        Comment


        • ......undrar om inte Lars M. menade blåstång, alltså blosstång på halländska.

          Comment


          • Tack för klarläggande Anna-Carin och prylsnubben! Lösa, såsade (!) och dessutom inlagda..... det kan väl inte vara nyttigt..... Tångbad är däremot en njutning

            Comment


            • Spritstång?

              Hallå Lars,
              Jo, det var vanligt att sjömän och fiskare rökte pipa, jfr snugga. Den lilla spetsgattade båten
              har spritsegel som hålls uppe av en spritstake som även kallas spritstång. Skål och tack
              So long
              Kim

              Comment


              • Denna båt gjorde min farfarsfarfar runt år 1900, den är gjord av en trästock och min farfarsfar fick åka en tur i den.

                Click image for larger version

Name:	b-t1a.jpg
Views:	1
Size:	117,1 KB
ID:	571112

                Comment


                • På jakt efter mer info

                  Hallå Jejja,
                  Charmig modell. Var farfars farfar sjöman? Bosatt i Stockholms skärgård?
                  Så vitt jag kan se är det en tvåmastad jakt med ett ovanligt toppsegel i trapetsform, listat
                  på kort rå. Sådana segel var ganska vanliga i stockholmstrakten.
                  Riggen är ju fantastiskt detaljrik och tänk att den överlevt fem generationer.
                  Ska gå på jakt efter lite med information. Färgen på relingen kan berätta var jakten hade sin
                  hemmahamn.
                  So long
                  Kim

                  Comment


                  • Hej Kim och tack för svar! Det vore såklart roligt att få veta så mycket som möjligt om båten, men tyvärr så vet vi inte mycket mer än att båten är omålad men i samma färger som originalet. Han som gjorde båten (runt år 1900) har inga för oss kända kopplingar till båtar eller båtliv mer än att han bodde vid Dalslands kanal nära akvedukten i Håverud

                    Edit: Någon i släkten hade kallat båten för en "Vänerskuta" och den var mer olivgrön i originalfärgen.
                    Last edited by Jejja; 2019-06-05, 19:52.

                    Comment


                    • En väldokumenterad Dam.......

                      ..var det som gled igenom baggensstäket när vi satt där
                      och fikade häromdagen, men det visste jag inte då. Visst
                      är detta en donna som åldrats med behag Kimmen ?



                      PS Skala 1:1 men kanske får vara med ändå, man kan väl
                      inte neka en äldre dam.
                      Bifogade filer

                      Comment


                      • Rosenblom i Västindien

                        Vilken Lady du mött prylsnubben!
                        Lolle Andersson (1907-1968) illustrerade flera av det som Ulf Peder Olrog (1919-1972) skrev och komponerade på 1940-talet (Nils-Georgs Musikförlag AB).
                        Bo Sundblad har också hjälpt till. Här är några bilder och det var alltså inte bara Evert Taube och Povel Ramel som Sven Sallén lät följa med på en bananbåt till Västindien...….. utan även Ulf Peder Olrog.
                        Mera bruk i baljan boys eller "Iron Bar" får ge en musikalisk illustration. https://www.youtube.com/watch?v=OeTVRWJsi9Q
                        Bifogade filer
                        Last edited by Lars M; 2019-06-12, 18:49.

                        Comment


                        • Igår bevistade jag ett barndop i Vallda kyrka strax väster om Kungsbacka. I kyrkan hängde ett skepp som Håkan Tollesson beskrivit i sin bok Kyrkskeppen vid Västerhavet (2009). Han skiljer på votivskepp och kyrkskepp på så sätt att äkta votivskepp skall ha en bakgrundshistoria: En sjöfarare som undkommit haveri eller annat tillbud till sjöss och som i nödens stund utlovat ett skepp som gåva till sin kyrka.
                          Bifogade filer

                          Comment


                          • ARC Gloria

                            Förra veckan hade vi långväga besök – ARC Gloria från Colombia – och jag passade på att gå ombord på ”skutan”, som är en tremastad bark (tror jag). Visserligen var hon ju inte i ”liten skala” men jag hoppas på förlåtelse att lägga henne i denna tråd. (Fotona är ju i alla fall små ).

                            Det jag gillar att fotografera är detaljer och det fanns det gott om och de flesta var i mässing. Allt välputsat så det blänkte i både föremålen och mina ögon. Likaså var durken så blankpolerad att man lika gärna hade kunnat vara i det förnämsta slott. Turligt nog regnade det inte, för jag misstänker, att det då hade blivit glatt värre.

                            Här kommer ett (oförsvarligt ) stort gäng bilder från besöket. Det var ju så ”himla” vackert och ni får vara glada över, att jag inte laddar upp alla foton jag tog.

                            Duvan som är på en av bilderna tillhörde inte besättningen. Redan då och där såg jag, att den var ringmärkt på ett speciellt sätt, inte som man vanligtvis ringmärker fåglar. När jag kom hem och tittade på bilderna i datorn kunde jag se ringarna lite bättre. Förstod då, att det var en brevduva och kunde se landsbeteckningen på den ena ringen – NL – Nederländerna. Dock gick det inte att se hela numret på någon av de foton jag tog på duvan.
                            Ändå ville jag göra ett försök att få den identifierad och tog kontakt med nederländska brevduveförbundet, berättade var jag hade sett duvan och skickade ett par bilder. Men då det inte gick att se hela numret, kunde de, tyvärr, inte spåra ägaren.
                            Nåväl – fartyget gick från Karlskrona till Rostock och därefter skulle det till någon hamn i Nederländerna. Jag hoppas duvan hade förstånd nog att bli kvar ombord och på så vis få lift till hemlandet. Och att i så fall fick lite mat och vatten av besättningen.
                            Bifogade filer

                            Comment


                            • Salut...

                              Kära Tina,
                              Tack för en väldigt spännande seglats och intressant seglats på det färgstarkaste, pråligaste och välputsade segelfartyg jag någonsin skådat. Däcket (i oregonpine) för min tanke till lumpen, några månader på "Pinan" i din stad. Där skurades korridorer varje morgon och kväll med prål och var så hala att en fluga inte kunde landa.
                              The gloria är ju ett skolfartyg som byggdes ett par år efter det jag muckat och är latinamerikanska motsvarigheter till svenska
                              Gladan och Falken (som faktiskt är ca 20 år äldre och bara hälften så stora). Bleka, trista men ganska sjövärdiga.
                              Ombord på Gloria sprakar det av färg och perfektionism både på däck och fasta riggen, lite julgran, men man blir lycklig och glad som gammal snedseglare. Roligt också att studera den ovanliga utformningen av halkipar och block på däck.

                              Min farfar som var kommendant på kryssaren Tre Kronor skulle dock ha blivit vansinnigt uppretad på slarv med säkerheten ombord. Två exempel från din fina kavalkad: Livsfarligt att glömma saxsprinten i fästet för ett stag och sumpar man att
                              böja benen och försegla på en saxsprint kan man göra sig riktigt illa.

                              Brevduvan är trött och måste vila upp sig, sen flyger den nog vidare. Det är inte ovanligt med småfåglar ombord.
                              Minns en kväll vid insegling till Karlskrona att vi fick en sädesärla som gäst under några timmar. Det var på höstkanten,
                              september.

                              So long
                              Kim
                              Bifogade filer

                              Comment


                              • Fashionabelt....

                                ...med Prål men undrar om Du inte menar Prol,
                                det hade vi på A1 i Linköping iaf. Antar att det
                                var vaxprol. Träspån modell lite grövre blandade
                                med vax sopades frenetiskt runt på golven, blankt
                                och halt blev det, ursäkta avvikelsen från ämnet.
                                PS Tusan vad dyrt det är !!!!!!!!

                                Comment

                                Working...
                                X