Sidan 66 av 68 FörstaFörsta ... 16 56 63 64 65 66 67 68 SistaSista
Resultat 651 till 660 av 676

Ämne: Fartyg och båtar i lten skala...

Seniormedlem Lars Ms avatar
    Reg.datum
    apr 2009

Detroit to Cleveland

Jag fortsätter med "liner on the Great Lakes". Marine Star hette hon och var till för trupptransporter i slutet av andra världskriget. 1952 konverterade hon till sötvatten och fick heta SS Aquarama. - Hm jag tycker mig känna igen "Is the largest, fastest, newest ......"
    Bifogade bilder Bifogade bilder  

Seniormedlem Kim von Platens avatar
    Reg.datum
    okt 2009
    Hello Bill,
    Here we are at City of Buffalo built in 1895 for a tripp to Detroit.
    So long
    Kim

Reg.datum
    apr 2009
    Hvar 8 Dag hade i november 1925 ett reportage om MS Gripsholm när hon kommer från England och anlöper Göteborg. Mer om Gripsholm i olika skepnader här: https://www.youtube.com/watch?v=VKKx_XPOPw0

Reg.datum
    apr 2009

"till sjöss" eller en mer

En kul triptyk för en tia av en Christine.... och "epreuve d´artist" och som skrivit "en mer" gjorde mig nyfiken. Men vem? Tavlan är 36 x 28 cm och de tre rutorna är 3 x 5 cm.

Seniormedlem TinaSands avatar
    Reg.datum
    maj 2007

Gamla "Hurtigrutar" o några nya

För två veckor sedan besökte jag Hurtigrut- museet i Stokmarknes, som är "födelseplatsen" för Hurtigruten - de fartyg som har gått denna, numera, välkända rutt utmed Norges kust mellan Bergen och Kirkenes i 126 år.
    Efter 55 års längtan, förunnades mig möjligheten att åka denna fantastiska båttur från Kirkenes till Bergen. Helt underbart!!
    Fartyget jag åkte med heter Spitsbergen (finns inte med på bilderna) och vi hade ett lite längre stopp i Stokmarknes och då passade jag på att besöka museet. Tog lite bilder på modellerna som finns där. Tyvärr väldigt svårfotograferade då de står i glasmontrar omgivna av spotlights från alla håll.
    Men här kommer en hel armada av "fartyg i liten skala".

Reg.datum
    okt 2009

Hillsen fra Hurtigruten

Till TinaSand
    Karkskrona
    Sweden

Kära Tina
    Tack för fin konvoj i nordnorska farvatten. Här mötte jag fartyg jag tidigare
    ens sett på bild och några Dampskibsselskab jag inte hört talas om. Spännande
    resa.
    Sänder en hälsning från Venus I som stävar norrut och det är lite skvalpigt, hon
    föddes 1890 och har varit Det Bergenske Dampskibsselskab trogen i 43 år.
    Men så länge skutan kan gå på böljan den blå... om än vara på vykort av Andrew
    Reid, Newcastle, England.

Längtar, so long
    Kim

Reg.datum
    okt 2009

Hit a mine. Was lost.

Here I come..

Seniormedlem jonasguns avatar
    Reg.datum
    jan 2018
    Citat Ursprungligen postat av Lars M Visa inlägg
    En kul triptyk för en tia av en Christine.... och "epreuve d´artist" och som skrivit "en mer" gjorde mig nyfiken. Men vem? Tavlan är 36 x 28 cm och de tre rutorna är 3 x 5 cm.
    Den verkar vara gjord av den franska konstnären Christine Thouzeau. Jag hittar inte just "En mer" online, men flera liknande triptyker.

Reg.datum
    apr 2009
    Stort tack till jonasgun som identifierade Christine Thouqeau! Och stort tack till Tina Sand som visar vackra bilder på både flygande och flytande motiv.....

Här ett bidrag där ursprunget inte är tveksamt. Evert Taube skrev om Roslagens famn och här en teckning med Sjösala Redd. 1977 gav dåvarande Postverket en samling frimärken (95 öre) från Roslagen och däribland från ett foto av Sven Gillsäter och som Szeslaw Slania graverade med delvis noter och text av Evert Taubes Calle Schewens vals. Visan tillkom 1931 och handlar om Karl von Scheven (1871-1954), Pelarorden mm. Text Georg Svensson.
    Som av en händelse hittade jag en tallrik (från Danmark!) med motiv från frimärket med en eka i Roslagen. Det är Bing & Gröndahl som gett ut tallriken.
    https://www.youtube.com/watch?v=7qANEjnOu8Y
    Senast redigerat av Lars M den 2019-05-15 klockan 18:32.

Reg.datum
    apr 2009
    En liten plastbricka från grako och design Giovanni Trimboli Italy - 15 x 10,5 cm. Motivet är Swedish barquentine Florida built in Hälsingborg in 1874. Om Florida har jag inte hittat så mycket men om Gordon Macfie (1910 - 1971) som signerat henne finns mer här https://www.google.se/search?q=gordo...w=1920&bih=967

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •