Sidan 2 av 62 FörstaFörsta 1 2 3 4 5 12 52 ... SistaSista
Resultat 11 till 20 av 612

Ämne: Fartyg och båtar i lten skala...

Seniormedlem Kim von Platens avatar
    Reg.datum
    okt 2009

Morgondagens antikvitet...

Hallon Tompa,
    Jo, det vågar jag lova. Göran Forss är landets skickligaste konservator/modellbyggare (f.d. Sjöhistoriska) och en vän
    som renoverat mer än ett av mina vrak. Tack för ditt bidrag hälsar en rospiss som gillar sandkilar...so long...

Seniormedlem Lars Fs avatar
    Reg.datum
    aug 2008
    Citat Ursprungligen postat av Kim von Platen Visa inlägg
    Hallon Tompa,
    Jo, det vågar jag lova. Göran Forss är landets skickligaste konservator/modellbyggare (f.d. Sjöhistoriska) och en vän
    som renoverat mer än ett av mina vrak. Tack för ditt bidrag hälsar en rospiss som gillar sandkilar...so long...

Kan inte avhålla mig att visa mästaren Göran Forss verkliga "mästerstycke" jagaren HALLAND.
    Som tog honom 38 år att bygga.

http://www.flaskskepparna.se/forstasida/GF/rep_aoh.pdf

http://www.hobby.se/index.php?action...stilmall-A.php
    - - - - - - - - - -
    "För mycket av det goda är alldeles lagom."

Reg.datum
    okt 2009

Kär plunta...

Hallon,
    Den här pluntan hade morfar på rökbordet, skeppet var som i dimma, eller sjörök. Men så fick Göran Forss lägga vantarna på barken. Hon är inte så gammal, jämnårig med Göran. So long....
    Bifogade bilder Bifogade bilder  

Reg.datum
    okt 2009
    Holland,
    Har ni inga skepp? Jag har börjat samla på vykort med "liners", fasen vad kul. Den här gamla ångaren är från 1870-talet och tillhörde Holland-America Line. Hon döptes till Rotterdam (I) och vykortet har "glitter" längs relingen och lite här och där.
    Önskas köpa: Titanic. So long....

Är frimärken tillräckligt intressanta? Det finns ett antal med flytetyg på. Jag tror till och med att jag har några bokmärken också...
    Ett oavsiktligt stavfel gör ofta ett skämt dubbelt så roligt...

Seniormedlem Lars Ms avatar
    Reg.datum
    apr 2009
    På ett litet porslinsfat från tyska Fürstenberg kommer här ett engelskt rundskepp från 1200-talet - Englisches Rundschiff 13. Jahrh.
    9,7 cm Ø och det glänser nästan som riktigt guld..... och definition på rundskepp får någon annan lämna.

Reg.datum
    okt 2009
    Citat Ursprungligen postat av Bizan Visa inlägg
    Är frimärken tillräckligt intressanta? Det finns ett antal med flytetyg på. Jag tror till och med att jag har några bokmärken också...
    Hallon Bizan,
    Självklart. Gärna med atlantenångare., men på den här tråden flyter allt... so long...

Ahh... Nu fick jag en väldigt bra anledning att gräva fram frimärksskåpet. Tack!

Jag har faktiskt lyckats frigöra ena dörren till frimärksskåpet och hittat några båtar/skepp/fartyg/flytetyg (samt en som sjönk som en sten). Tyvärr är min kamera urusel på närbilder och jag kommer inte åt scannern just nu. Även frimärkskatalogen är utom räckhåll (ca tre meter kartong och lösa grejer) så jag kommer inte åt infon om motiven. Men jag vill i alla fall visa att jag gjort ett allvarligt försök...

Första kolumnen börjar med ett märke ur Nya Sverige-serien och de tre andra är ur en serie jag inte kommer ihåg namnet på. Andra kolumnen består av märken ur serien Svenska flottan, De avbildade skeppen är: Smålands Lejon, Kung Karl, Amphion, Gustaf V och gubben är Clas Fleming. Tredje kolumnen är märkena ur häftet om regelskeppet Wasa och avbildar skeppet och bärgade föremål. Fjärde kolumnen börjar med ett märke som uppmärksammar Svenskt Fyrväsendes 300-årsjubileum. Jag tyckte det var tillräckligt nautiskt för att platsa, och där finns faktiskt ett fyrskepp också. Följande tre märken är nytryck av de tre första serierna jag visat, samma motiv och valörer men andra färger. Sedan kommer ett av våra vanligaste frimärken, ett bruksmärke från 1967. Sist är ett allnordiskt märke, de andra länderna hade samma motiv men andra färger.

Jag återkommer så småningom med bättre bilder och mer info men det kan dröja ett tag.

Reg.datum
    okt 2009

Fyrskepp?

Hallon Bizan.
    Vykort, brev och frimärken var ju dåtidens kommunikation... tack för ditt bidrag. Ett frimärke är speciellt spännande i mina ögon, atlantångaren, bör vara Gripsholm eller Kungsholm? Däremot kan jag inte identifiera det där fyrskeppet. Gillar fyrskepp, därifrån kommer många av mina vettar. So long...

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •