Ursprungligen postat av
Anna-Carin
Precis, det är en kaffekanna, alltså för att servera färdigt kaffe ur. Skultuna Bruk tillverkade ett par liknande modeller i mässing åtminstone från mitten av 1800-talet och framåt; en cylindrisk och en med den här bukiga formen, men formen skiljer sig åt upptill så jag tror inte din är just därifrån.
Jag är absolut ingen expert, men jag har för mig att jag har sett liknande silverfärgade kaffekannor på forumet ett par gånger tidigare, och att de var av förnicklad mässing istället för nysilver. Det talar för att den här också kan vara det. I så fall kanske det finns ställen där slitage har fått mässingen att titta fram.
Förnickling ger en silverliknande glans som är putsfri. Jag har sökt lite i gamla dagstidningar och fått intrycket att förnicklingstekniken var ganska ny i Stockholm på 1870-talet; under 1880-talet började Skultuna också förnickla. Så om din kanna är av förnicklad mässing bör den ha tillverkats (eller åtminstone förnicklats) tidigast kring den tiden - jag vet tyvärr inte hur långt fram i tiden de här modellerna tillverkades.