Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Användes till vad???

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Användes till vad???

    Vad i hela fridens namn har denna *spade* använts till? Knappast tårtspade för då hade nog hela tårtan följt med.
    31 cm lång och bladet är hela 17,5 långt och 7 cm brett. Ingraveringen undrar jag också lite över.

    Tack på förhand
    Mvh JagoClick image for larger version

Name:	P5080030.jpg
Views:	1
Size:	57,3 KB
ID:	657787Click image for larger version

Name:	P5080031.jpg
Views:	1
Size:	51,4 KB
ID:	657788

  • #2
    Butlers et eller andet.
    Du mangler en børste til at feje krummer af bordet.

    Comment


    • #3
      Jag var inne på det också, men tyckte inte att den såg ut som de jag sett förut.

      Tack!

      Mvh Jago

      Comment


      • #4
        Brukar väl kallas för "Crumb tray".

        Comment


        • #5
          Det stämmer nog att det är en sådan.
          Ingen som har någon idé om graveringen på skaftet?

          Mvh Jago

          Comment


          • #6
            Ja det är en "crumb scoop" eller smulskrapa/-spade som den visst heter på svenska. Det är en variant av den mera vanliga typen med skyffel och borste. Servitören "skrapade" smulor från högra sidan av gästen med högra handen och vickade på skrapan så att smulorna samlades upp mot kanten th på bladet. Nej, det fattas ingen borste, verktyget är högerhänt. Att det skulle fattas en borste är en allmän missuppfattning. En sådan skyffel som saknar borste har handtaget mitt på långsidan och liknar en mindre sopskyffel. Här är handtaget på kortsidan.

            Kronan är en vanlig riddarkrona, som tillhör någon frälseadelssläkt, vilken släkt är stört omöjligt att säga utan mera ledtrådar. Har du någon proveniens, så kan du försöka med adelskalendern?
            Finns det eventuellt stämplar?
            Last edited by Qrt.S; 2013-05-15, 08:23.

            Comment


            • #7
              Tittade på bildgooglingen av "crumb-scoops" och tänkte då genast på min liknande i glas.
              Undrar om Qrt.S har någon mening om den, fastän materialet inte är hans specialitet.
              http://precisensan.com/antikforum/sh...ffel&highlight=
              PS Tänker på likheten med denna modell av "crumb-scoops".
              Bifogade filer
              Last edited by prylsnubben; 2013-05-15, 12:58.

              Comment


              • #8
                Spekulera kan man väl alltid... :-)))
                Den du visar i denna länk samt glasskyffeln i den bifogade länken är enligt min åsikt inte crumb scoops utan crumb trays men bägge saknar sin borste. Dessutom bör man tänka på att de finns i olika utföranden. Nedan en bild av två crumb tray variationer från sekelskiftet.
                Bifogade filer

                Comment


                • #9
                  Scoop eller Tray är sekundärt för mig, jag ville bara veta om Du trodde att min av glas var
                  det ena ELLER det andra så jag är glad och mer än nöjd med svaret. Trodde att min lutade
                  åt att vara en solitär dvs utan borste eftersom en borste med glasskaft kändes lite apart.

                  Comment

                  Working...
                  X