Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Vad ska det heta?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • #16
    Ursprungligen postat av Luma
    Varför inte rätt fram "Profitör"?
    "Nostalgiprofitör" i så fall.

    Välkommen in föräxten!
    "Att veta när man vet något och att veta när man inte vet något, det är kunskap."
    Konfucius

    Comment


    • #17
      För tungt!!! Profitör!!! 70-talets genljud blev plötsligt väldigt starkt. Tror nog att kombinationen Antikt-Loppis har den största genomslagskraften. Folk har lärt sig, man måste inte skriva dem på näsan längre. Tiden färdas så fort - i synnerhet trenderna. herre min Je... nu är 80-talet inne, med den här takten så är snart 2000-talet populärt! vart ska vi då vända oss? mot framtiden? eller riktigt djupt bakåt i tiden. En stilla undran bara, efter att ha uppmärksammat den oerhört snabba trendutvecklingen gällande intrsset för 50-60-70-80-----???!!tal.
      Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...

      Comment


      • #18
        Det är svårt med benämningar och titlar. åtminstonde om man vill ha det ultimata. Min far kände i sin ungdom en person vilken jobbade på ett bryggeri, hans titel fick bli sockerdricksflasketikettpåklistrare.

        Jag förmodar att här gäller det omvända, dvs. så kort som möjligt, gärna med lite svung. En klassiker i mina bygder är ett företag som heter Tibro Kött och Svets, ALLA här omkring känner till detta företag. Achmeds Kennel och Kebab nere i Skåne är också välbekant.

        Varför inte kombinera försäljningsambitionerna med kaféverksamhet, NN:s Antik och Café. Eller annan kombination, dock inte så extrema som exemplen i föregående stycke.
        --I de blindas rike är den enögde kung.--

        Comment


        • #19
          Ursprungligen postat av L.S.
          Det är svårt med benämningar och titlar. åtminstonde om man vill ha det ultimata. Min far kände i sin ungdom en person vilken jobbade på ett bryggeri, hans titel fick bli sockerdricksflasketikettpåklistrare.

          Jag förmodar att här gäller det omvända, dvs. så kort som möjligt, gärna med lite svung. En klassiker i mina bygder är ett företag som heter Tibro Kött och Svets, ALLA här omkring känner till detta företag. Achmeds Kennel och Kebab nere i Skåne är också välbekant.

          Varför inte kombinera försäljningsambitionerna med kaféverksamhet, NN:s Antik och Café. Eller annan kombination, dock inte så extrema som exemplen i föregående stycke.
          Med tanke på Achmeds Kebab.
          Bifogade filer

          Comment


          • #20
            Contemporary/Modernity

            Vad är det för fel på de benämningarna?
            Jag tillhör ju de som inte direkt lyfter blicken från vägen och häver mig på hejdaren om det i namnet på en affär framgår att det rör sig om just Contemporary eller Modernity.

            Förmodligen finns det lika många som inte gärna stannar till om dessa ting inte är överrepresenterade i affärshyllorna.

            Som tur är är vi olika.
            Däremot tillhör jag den tjuriga typen som muttrar grinigt om jag stannat till vid en "antikaffär" som inte har en pryl äldre än 50-tal.

            Jag kanske är ovanligt tjurig??? Men det är naturligtvis bättre att tala om vad man i huvudsak säljer, i stället för att namnet beskriver en tingest som man endast i undantagsfall säljer.

            Comment


            • #21
              Det är ju tyngd i ditt påpekande LK att namnet ska visa vad man saluför, kanske är det där en del av problematiken ligger. Det låter inte tillräckligt exlusivt och/eller lockande.
              --I de blindas rike är den enögde kung.--

              Comment


              • #22
                Men Lars, då! Nu hamnade vi ovillkorligen på antikvitetsbegreppet igen. På 70-talet blev Jugend accepterad som antikt och det var då ca 60-70 år gammalt. Efterkrigstidens design börjar hamna i samma ålderskategori och jag ser inga hinder för att de ska få vara antikviteter de heller. Jag tror att det största hindret för en utvidgning av antikbegreppet är att vi vägrar inse att vi själva blir äldre (eller inte vill bli påminda om det iallafall...).
                Jag tycker nog att du ska åka förbi allt utom de som benämner sig knoppflasksbutiker, eftersom inga av de andra utlovar vare sig det ena eller andra innehållet.

                Själva har vi konsekvent försökt undvika ordet antik i samma andetag som butiken, men när vi skulle välja rubrik i telefonkatalogen fick vi falla till föga ändå.

                Comment


                • #23
                  Merkandiser??
                  Credo Elvem ipsum etian vivere.

                  Comment


                  • #24
                    Förändring på gång

                    Det verkar som en förändring i språkbruk är nära förestående.
                    Antikvitetsbegreppet kanske håller på att förändras. Antikt är nu nästan synonymnt med 50-tals. Min uppfattning är nog ändå att semiantikt är ett bra namn på sådana saker. Då gör man i alla fall klart att det inte rör sig om de klassiska antikviteterna.

                    Är jag fel ute om jag säger att de har ett ännu striktare språkbruk utrikes?

                    Comment


                    • #25
                      knoppflasksbutiker

                      Jag vet inte om jag är någon knoppisfantast. Har kanske 10 st stående på hyllorna. Jag är mer intresserad av de äldre glasföremålen.

                      Comment

                      Working...
                      X