Warning: Trying to access array offset on value of type null in phar://.../vb/vb.phar/bbcode/url.php on line 2 När var dessa kläder högsta mode? - precis en sån (PES) - antik- & samlarforum

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

När var dessa kläder högsta mode?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • När var dessa kläder högsta mode?

    Är det någon som kan hjälpa mig att, med hjälp av damernas kläder och hattar, datera detta fotografi?

    Damerna ifråga lär vara nyligen hemkomna efter många år i Amerika. Så man kan nog gissa sig till att deras klädsel är av högsta mode. Om man vill visa att man varit lyckosam "over there" så tar man inte på sig något gammalt slitet...
    Click image for larger version

Name:	img168.jpg
Views:	1
Size:	145,9 KB
ID:	657482
    Last edited by hugo2; 2013-04-16, 09:28.

  • #2
    Hejsan!
    Skulle tro att fotot är taget runt sekelskiftet 1900,kanske något år tidigare men troligvis ett par år in på 1900-talet.

    Comment


    • #3
      tack så väldigt mycket för hjälpen!

      Comment


      • #4
        Jag skulle säga att det är närmare 1910-talet då dessa "oversize"-hattar var högsta mode. Kolla in dessa:

        Släktforskning, Genealogi, Råå, Backe, Damström, Rångedala, Falskog, Rabe, Bergendahl, Elleholm

        Comment


        • #5
          Så vackra de är i sina hattar!

          Undrar om någon, om hundra år, kommer att titta på mina gamla foton och säga "Så vacker hon är i sin toppluva!"

          Comment


          • #6
            Dagens (ungdoms-)mode är ju inte riktigt meningen att det ska vara "vackert", så att de ska säga så om din toppluva, som inte ens är vacker idag, är nog rätt otroligt. Funktionen - att visa en grupptillhörighet - må vara densamma.

            Comment

            Working...
            X