Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Smörask i Järnkisel 1800-tal

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Smörask i Järnkisel 1800-tal

    Hej, fyndade denna nu i helgen, och har haft svårt att hitta info om objekt i järnkisel. Är det nån som vet ifall det var ovanligt med objekt i denna mineral? Har ju sett liknande askar i porfyr och röd kalksten, men inga järnkiselvarianter som sagt.

    Click image for larger version

Name:	smorask.jpg
Views:	1
Size:	69,2 KB
ID:	657357

  • #2
    Kan den komma från Utö?

    Hallon, mycket ovanligt, skulle jag våga påstå. Fin bytta.
    Här en länk till en av skärgårdens pärlor:



    So long...

    Comment


    • #3
      Hej
      Det var en häftig burk i järnkisel från Långban.

      Järnkisel var av mycket god kvalitet i Långban. Den gick att slipa mycket bra om det var den bästa kvaliteten.
      Idag är det mycket svårt att hitta bra kvalitet i Långban, den skall vara mycket "tät" (finkristallinsk) och vackert röd.
      Linné skriver om att det vid Långban funnits "lapidarister" alltså stenslipare.
      Jag har rätt så bra materiel som är plockat för ca 60 år sedan. Jag fick överta det när ett stensliperi lades ner.
      Jag kommer inte åt det just nu, vi har fortfarande snö här
      Järnkisel är en järnhaltig kvarts

      Än en gång en burk som väcker lite avund hos en gammal stensamlare
      DG

      PS Kim järnkiseln på Utö är inte av den kvaliten och finns inte i så stora stycken, Där är janmalmen randad med järnkisel
      Last edited by LasseC; 2013-04-09, 13:56.

      Comment


      • #4
        En verkligt vacker antikvitet!
        Antikhandlaren på Fina gatan, skulle inte skämmas för att visa den i skyltfönstret.

        Comment


        • #5
          Grattis till en fin burk. Extra trevlig med den oädla metallen järn på locket är det original eller har den kommit till senare?

          Mvh/Bengt N

          Comment


          • #6
            Undrade just också över samma sak, nobe.
            Mässing hade gjort än större intryck, men burken i sig är härlig nog.

            Comment


            • #7
              Verkligen högklassig och ursnygg burk från en unik bygd.
              Tack för titten och stort grattis.
              Last edited by prylsnubben; 2013-04-10, 00:03.

              Comment


              • #8
                Ursprungligen postat av nobe Visa inlägg
                Grattis till en fin burk. Extra trevlig med den oädla metallen järn på locket är det original eller har den kommit till senare?

                Mvh/Bengt N
                Hej, knoppen är i silver, har putsat den efter att bilden togs =)

                Comment


                • #9
                  Ursprungligen postat av LasseC Visa inlägg
                  Hej
                  Det var en häftig burk i järnkisel från Långban.

                  Järnkisel var av mycket god kvalitet i Långban. Den gick att slipa mycket bra om det var den bästa kvaliteten.
                  Idag är det mycket svårt att hitta bra kvalitet i Långban, den skall vara mycket "tät" (finkristallinsk) och vackert röd.
                  Linné skriver om att det vid Långban funnits "lapidarister" alltså stenslipare.
                  Jag har rätt så bra materiel som är plockat för ca 60 år sedan. Jag fick överta det när ett stensliperi lades ner.
                  Jag kommer inte åt det just nu, vi har fortfarande snö här
                  Järnkisel är en järnhaltig kvarts

                  Än en gång en burk som väcker lite avund hos en gammal stensamlare
                  DG

                  PS Kim järnkiseln på Utö är inte av den kvaliten och finns inte i så stora stycken, Där är janmalmen randad med järnkisel
                  Tack för den utförliga infon! Jag kontaktade Bukowskis och dom vill ha den med på Klassiska Vårauktionen i maj, då dom även har en stor porfyrsamling som ropas
                  Last edited by TonyR; 2013-04-10, 14:08.

                  Comment


                  • #10
                    Högg i sten...

                    Hallon,
                    Utö var fel, tog vatten över huvet, skyller på vårkänslor, men utöborna är så stolta över sin kisel.

                    Trist att asken ska säljas på B.s, men kul att följa prisutvecklingen. Jag säger 8000:- i utrop, sätter någon emot?
                    Det är alltid roligt att gissa. Kom igen. Vad tror du om B:s experters barometer?

                    Klubbat pris blir 13000:-.

                    Lycka till Tony, hoppas några fler vågar gissa...

                    Comment


                    • #11
                      Hej igen

                      Den tycks även ha en samtida etikett. Vet Du vem det är som ägt den. Etiketten är också värd en del.
                      LasseC

                      Comment


                      • #12
                        Hej
                        Jag har fotat en relativt stor bit järnkisel av bra kvalitet. Den är från Långban och säkert 60 år sedan den plockades vid gruvan. Man skulle nog kunna göra en större grej av den. Det man eftersöker som stenslipare är den vackert röda och täta stenen Då blir det ett bra resultat.
                        Lasse
                        Bifogade filer

                        Comment


                        • #13
                          Ursprungligen postat av Kim von Platen Visa inlägg
                          Hallon,
                          Utö var fel, tog vatten över huvet, skyller på vårkänslor, men utöborna är så stolta över sin kisel.

                          Trist att asken ska säljas på B.s, men kul att följa prisutvecklingen. Jag säger 8000:- i utrop, sätter någon emot?
                          Det är alltid roligt att gissa. Kom igen. Vad tror du om B:s experters barometer?

                          Klubbat pris blir 13000:-.

                          Lycka till Tony, hoppas några fler vågar gissa...
                          Jag vet ju utropspriset men följer med stort intresse era gissningar. Kan ju tillägga att Bukowskis hittade en spricka i den också vilket påverkade utropspriset. Men inte så mycket som jag förfarade

                          Comment


                          • #14
                            Ursprungligen postat av LasseC Visa inlägg
                            Hej igen

                            Den tycks även ha en samtida etikett. Vet Du vem det är som ägt den. Etiketten är också värd en del.
                            LasseC
                            Tyvärr vet jag inget om tidigare ägare då jag köpte asken på loppis för en ringa summa.

                            Comment


                            • #15
                              Ett rejält grattis!

                              Mvh
                              Emil

                              Comment

                              Working...
                              X