Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Pes profil....

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • #16
    Inte ska man lägga locket på och låta det vila i frid förrän alla knutar är upplösta. HAH! Tre floskler på rad!

    Skämt åsido, klippet i fråga är ganska gulligt i sitt rätta sammanhang, det hamnade bara på fel ställe.
    Ett oavsiktligt stavfel gör ofta ett skämt dubbelt så roligt...

    Comment


    • #17
      Ett talande exempel...

      Hallon,
      Jag tror på utveckling, förändring, förbättring och engagemang. Livets hårda skola har lärt mig har lärt mig två saker
      i ämnet profilering, marknadsföring och produktutveckling:

      1. Kraften och idéerna, synpunkterna, kärleken och samhörigheten, allt tillsammans måste komma inifrån, från medborgare, medarbetare och medlemmar.

      2. Det krävs minst tio korkade idéer för att komma fram till en bra, därmed inte sagt att första idén alltid var korkad.

      Tanken med mitt förslag är att just sådana här diskussioner borde kunna föras i en egen "kanal" eller tråd, exklusiv för medlemmar, ett internt idé och informationsutbyte. Då slipper gäster och presumtiva medlemmar tar del av tjafset, det som skadar PES profil.

      Nu var ju ingen som gillade idén, så jag kastar ankar. Skifta inte segel, bara jobbigt, och ingen vet om skutan seglar snabbare med nya ställ.

      So long
      Kim

      PS. Tack till Snubben för rolig dialog som kanske bara du och jag förstår och kloka synpunkter från Umeå. Och Bizan naturligtvis, alltid på hugget.

      Comment


      • #18
        Ursprungligen postat av Kim von Platen Visa inlägg
        Därför är min enkla tanke att dela upp forumet i två delar så att nykomna vänner slipper sånt här tjafs

        Ursprungligen postat av Kim von Platen Visa inlägg
        2. Det krävs minst tio korkade idéer för att komma fram till en bra, därmed inte sagt att första idén alltid var korkad.

        Tanken med mitt förslag är att just sådana här diskussioner borde kunna föras i en egen "kanal" eller tråd, exklusiv för medlemmar, ett internt idé och informationsutbyte. Då slipper gäster och presumtiva medlemmar tar del av tjafset, det som skadar PES profil.

        Nu var ju ingen som gillade idén, så jag kastar ankar. Skifta inte segel, bara jobbigt, och ingen vet om skutan seglar snabbare med nya ställ.
        Jösses, Kim! Hur kan vi ha synpunkter på en idé som du preciserar först i inlägg nr 17? Och får du inte medhåll så blir du putt, och kastar in handduken! Du uppmuntrar sannerligen inte till diskussion!

        En sektion synlig för enbart medlemmar använder dom på detta forum:

        under Glass Mall (blå rubrikrad) finns
        Glass Museum Cafe
        The place for informal discussion between people interested in glass. Topics get deleted 60 days after the last posting, so this is the place to chat. Serious discussions about glass belong in another forum, please. No politics or religion.


        Här ovan har du alltså exempel på det du efterfrågar, dvs. sektion synlig enbart för medlemmar.

        På PES kan man t.ex. stänga "Lungan" och "Om precis en sån (PES)", och göra dom tillgängliga för enbart medlemmar, för det är väl här, det som du kallar tjafs, förekommer.

        Comment


        • #19
          en bra idé

          Ursprungligen postat av Kim von Platen Visa inlägg
          2. Det krävs minst tio korkade idéer för att komma fram till en bra, därmed inte sagt att första idén alltid var korkad.
          Det krävs klarspråk för att presentera en idé. Om man inte kan framföra sin idé så folk begriper vad man menar, då faller även den bästa idén platt till marken.

          Kim, som reklamman är du väl förtrogen med hur viktigt det är att få ut sitt budskap, sin idé.

          - att komma med: “min enkla tanke att dela upp forumet i två delar så att nykomna vänner slipper sånt här tjafs”
          - möts av ???
          - du återkommer med: “Svar: Någonting i den här stilen: Youtubeklipp
          - jag tror vi alla fortsatte vara ??? efter detta, och jag förstår fortfarande inte vad Lorryklippet har med denna tråds innehåll att göra?
          - sedan till slut kommer det, i inlägg 17, så här menar du.......

          Ursprungligen postat av Kim von Platen Visa inlägg
          Tanken med mitt förslag är att just sådana här diskussioner borde kunna föras i en egen "kanal" eller tråd, exklusiv för medlemmar, ett internt idé och informationsutbyte. Då slipper gäster och presumtiva medlemmar tar del av tjafset, det som skadar PES profil.
          Nu när jag vet vad du föreslår så tycker jag du har en bra idé.

          Om några sektioner ska vara synliga för enbart medlemmar så föreslår jag “Lungan" och "Om precis en sån (PES)".

          Comment


          • #20
            Jag tycker nog det vore synd att stänga besökare ute från Lungan och Om PES eftersom de fora inehåller mycket av nytta och nöje för alla. Jag var moderator i en större comunity innan jag blev sjuk och då hade vi moderatorer ett eget litet tjattrum att träffas i. Problemet med det var att det förstärkte känslan av vi och de. Här på PES har vi den utmärkta funktionen PM som skulle kunna vidareutvecklas till ett system som påminner om mailinglistor - kan se det framför mig.

            I korthet går det ut på att man, förutom vanliga PM, ska kunna ta emot gruppmeddelanden. Skickar man till en grupp får alla i gruppen samma mess och var och en väljer själv vilka grupper haon ska ingå i. PM är redan exklusivt för medlemmar och inga besökare skulle stöta på stängda dörrar.

            Ju mer jag skriver desto mer känns det som en utopi, det enklaste och billigaste sättet skulle nog vara att stänga ett eller fler fora för gäster - eller skapa ett helt nytt bara för medlemmar.
            Last edited by Bizan; 2013-05-25, 15:53. Anledning: Regelrätta stavfel
            Ett oavsiktligt stavfel gör ofta ett skämt dubbelt så roligt...

            Comment


            • #21
              För mig känns det som att aktiviteten på forumet är ganska årstidsstyrt;
              aktiviteten är "selfföglish" större under vinterhalvåret, kanske skulle vi
              förbjuda årstiderna istället för att dela upp forumet.......................

              Comment


              • #22
                Ursprungligen postat av Kim von Platen Visa inlägg
                Hallon,
                Förbryllad? Du får gärna kalla mig Kim, själv tilltalar jag aldrig en person med efternamn. Ren hyfs.
                Jo, jag rekommenderat PES till ett stort antal vänner, bl a experterna på Antikrundan och många samlare, några antikhandlare. Många har svarat; nej, det är mest tjafs mellan medborgarna, det är inget kul att titta på. (Och ganska få spännande saker att att på). Men då kan väl du lägga in några, brukar jag svara.

                Därför är min enkla tanke att dela upp forumet i två delar så att nykomna vänner slipper sånt här tjafs
                So long...
                Kim
                Så du beskyller mig för att vara ohyfsad när jag använder ditt rätta namn von Platen, medan jag vid ett antal tillfällen har sett att du kallar andra användare här för lite vad som helst som faller dig in.

                Själv blev du ju kallad "ordbajsare" av en annan användare, vilket jag tycker var ett mycket tarvligt uttryck. Och jag kan ha full förståelse för om det kanske skulle kännas genant för dig om dina vänner och bekanta tittade in här på Precis en sån och läste sådana åsikter om din person, vilket jag förmodar påverkar din ivran att vilja "insynsskydda" del av Precis en sån's forum. Men sådant kan ju förekomma precis varsomhelst bland Precis en sån's alla delforum och borde vara moderatorns att stävja.

                Att "insynsskydda" delar av Precis en sån tycker jag känns som en viss strävan efter förljugenhet - en bild utåt av att här är ett seriöst, jättemysigt och konfliktfritt forum, en bild som möjligen kan locka en större andel av en viss kategori människor att bli medlemmar... som SEDAN - när de först blivit medlemmar - ska komma att upptäcka allt det påstådda "tjafset".

                Nej, jag är övertygad om att flertalet presumtiva medlemmar föredrar att INNAN ev registrering få en heltäckande, sann och rättvisande bild av vad som försigår på forumet.

                Comment


                • #23
                  Curious, jag vet inte hur många forum du är inne på, inte bara svenska utan även utländska, men det är inget ovanligt att vissa funktioner enbart är tillgängliga för medlemmar.

                  Det är således inget konstigt om PES skulle visa det mesta av innehållet, men att medlemmar får tillgång till lite extra innehåll/funktioner när man registrerat sig.

                  Vitsen är att det ska finnas incitament som lockar in nya medlemmar.

                  Om t.ex. funktionen “Avancerad sökning” enbart skulle vara tillgänglig för medlemmar, ja, då kan det vara ett incitament för någon att registrera sig. Här kan man laborera med olika varianter, men det hänger på om forumets ägare vill gå den här vägen för att locka fler att registrera sig på PES, men ett forum med många medlemmar har bättre chanser att få sponsorer.

                  Det handlar inte om att stänga ute, det handlar om att locka in nya medlemmar!

                  PES är ett mycket generöst forum där allt är tillgängligt, så är det inte alltid på andra forum, där stänger dom en hel del funktioner, och vill man ha tillgång till hela forumet så är man välkommen att registrera sig.

                  Jag listar det som jag stött på:

                  1) betalforum

                  2) sektioner som man måste vara inloggad för att se (det alternativ som jag föreslog för Lungan/Om Precis En Sån)
                  här kan man t.ex. välja att visa sektionen (så man vet att den existerar) men skriva att den är enbart för medlemmar

                  3) ingen sökfunktion över huvud taget – först när man loggat in så dyker sökfunktionen upp

                  4) inga bilder – först när man loggat in så får man se bilderna i inläggen


                  Den här diskussionen svävar väl lite lagom i luften när vi inte vet vad forumets ägare tycker och tänker. Är det här ens intressant? Är det här en väg som forumets ägare vill gå? Hur mår PES? Hur mår PES ekonomiskt?

                  Vill PES medlemmarna ha förändringar av forumet, eller sitter dom flesta nöjda? Orkar dom bry sig?
                  Vi är 6 medlemmar, av totalt 6764 medlemmar, som engagerar oss i den här tråden. Jag antar att det besvarar vår fråga, dom flesta sitter nöjda, eller orkar inte bry sig.

                  Comment


                  • #24
                    Sedan kan Ni räkna bort mig, så blir ni bara fem............

                    Comment


                    • #25
                      Hallon,
                      Jag framförde bara en tanke eftersom jag gillar PES och tycker det är bra att någon engagerar sig i sakfrågan. Tack Alegni för konstruktiva tankar som kanske kan föra framåt, eller hur Bruce?

                      So long...

                      Comment


                      • #26
                        Ursprungligen postat av Curious Visa inlägg
                        Så du beskyller mig för att vara ohyfsad när jag använder ditt rätta namn von Platen, medan jag vid ett antal tillfällen har sett att du kallar andra användare här för lite vad som helst som faller dig in.

                        Själv blev du ju kallad "ordbajsare" av en annan användare, vilket jag tycker var ett mycket tarvligt uttryck. Och jag kan ha full förståelse för om det kanske skulle kännas genant för dig om dina vänner och bekanta tittade in här på Precis en sån och läste sådana åsikter om din person, vilket jag förmodar påverkar din ivran att vilja "insynsskydda" del av Precis en sån's forum. Men sådant kan ju förekomma precis varsomhelst bland Precis en sån's alla delforum och borde vara moderatorns att stävja.

                        Att "insynsskydda" delar av Precis en sån tycker jag känns som en viss strävan efter förljugenhet - en bild utåt av att här är ett seriöst, jättemysigt och konfliktfritt forum, en bild som möjligen kan locka en större andel av en viss kategori människor att bli medlemmar... som SEDAN - när de först blivit medlemmar - ska komma att upptäcka allt det påstådda "tjafset".

                        Nej, jag är övertygad om att flertalet presumtiva medlemmar föredrar att INNAN ev registrering få en heltäckande, sann och rättvisande bild av vad som försigår på forumet.
                        Hallon,
                        Det är just det här tjafset man bör bespara presumtiva medlemmar. Skickar ett PM om din kritik av mitt sätt titulera vänner. Det hör inte hemma på den här tråden... so long....

                        Comment


                        • #27
                          Tidigare i år pratade vi om hur vi skulle kunna hjälpa PES ekonomiskt, att skapa en funktion endast tillgänglig för betalande medlemmar vore ett sätt. Jag har sett systemet i praktiken inifrån och vet att det fungerar alldeles utmärkt. Funktionen kan till exempel vara en live chatt dit man även kan bjuda in experter för schemalagda möten. De som vill, och har råd, kan stödja PES ekonomiskt och får en liten belöning för det. Vi andra har fortfarande kvar PES som det är och tillfälliga gäster ser allt utom chatten men kan inte interagera. Ett sätt att både äta kakan och ha den kvar...
                          Ett oavsiktligt stavfel gör ofta ett skämt dubbelt så roligt...

                          Comment


                          • #28
                            Hallon upphöjt till 3, alltså i kubik.
                            Omröstningar är ju poppis i olika sammanhang, minns Juholt.
                            Kanske dags för ännu en, eller vad säger Du, arte et marte Kimmen ?
                            När-Var-Hur-Vem-Ehuru-Vafalls-Ähhh-Nåväl-Faan-Va? -och hans
                            moster..................samt en och annan faster.
                            Last edited by prylsnubben; 2013-05-26, 00:28.

                            Comment


                            • #29
                              Det är inte dags för nägon omröstnings av något slag, vi har ändå inte beslutsbördan. Nu är det dags för högtflygande och lågsniffande planer att tas fram. Något vi kan stå gemensamt bakom allihop och framföra det till den Allsmäktige. Kom med in i kreativitetskonglomeratet du också, prylsnubben. Det bästa med en ordentlig brainstorming är att man kan ge fantasin lösa tyglar - jag har alltid älskat den inledande fasen innan folk kommer på att det där nog inte kommer att gå och stänger av fantasin.
                              Last edited by Bizan; 2013-05-26, 01:11. Anledning: Hoppsan
                              Ett oavsiktligt stavfel gör ofta ett skämt dubbelt så roligt...

                              Comment


                              • #30
                                Bra, men något spretig diskussion här som också bottnar i frustration.
                                Alla har vi våra orsaker till att inte alltid kunna eller vilja delta i forumet. Kaptenen har varit.borta ett tag, liksom simco - riktiga ankare som lättat men som säkert vill grunda här igen en dag.
                                För mig är det dovaskulturarv hos wordpress som tar mycket tid men jag är ändå kvar här i den mån jag kan just nu.

                                Det jag inte gillar, är tystnaden från ägarna av sajten pes.
                                Tala om hur ni känner och hur ni vill att forumet ska verka. Då blir jag, Kim, Prylsnubben och ett otal fler deltagare lugnare.
                                Förhoppningvis.

                                Comment

                                Working...
                                X