Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

AJ. Keramikverkstad, Höganäs.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • AJ. Keramikverkstad, Höganäs.

    Nog har man sett en del skodon i keramik från Höganäs men en känga märkt AJ. Keramikverkstad, Ånggatan 4, Höganäs har jag inte sett och jag tror inte ett dugg på att den har med Andersson & Johansson att göra. 8 cm lång och 6 cm hög samt passar bra för tandpetare. Någon som vet mer?
    Bifogade filer

  • #2
    Det kan vara fråga om keramiker Ann Jansson (född 1945), som 1980 bodde på Thulegatan 3, bara 300 meter från Ånggatan.
    1969-1979 var hon anställd vid Höganäs-Keramik AB.
    Last edited by Gideon; 2013-03-25, 03:23.

    Comment


    • #3
      Click image for larger version

Name:	a_johansson.jpg
Views:	1
Size:	46,5 KB
ID:	546735

      Det är ett föremål av Anders Johansson, slutet av 1980-talet eller början av 90-talet. Johansson är född 1961.
      Anders var bara sjutton år när han 1978 reste från sin hemstad Uppsala mot Höganäs. Han hade fått jobb som lärling på Höganäs Saltglaserat. Tio år senare registrerade han sin egen firma Anders Johansson Keramikverkstad.
      Men han finns kvar på Höganäs Saltglaserat. Mycket skicklig keramiker, men något av ett mysterium att han ej finns med i boken "Svensk keramik under 1900-talet"
      Last edited by bengan45; 2013-03-25, 19:05.

      Comment


      • #4
        Tack Bengan45!
        Jättekul att få både bild och fakta! JA,då kan vi lägga till AJ i sign-listan och bland alla andra AJ från Höganäs.

        Comment


        • #5
          Bra att det blev klarlagt!
          Fin bild på Anders.

          Jag sökte på befolkningsskivan för 1980, men fann ingen på Ånggatan 4, men så var det altså inte heller någon bortad i anslutning till den.
          Lite av ett kuriosom dock att Ann Jansson bodde i närheten, och då kan hon och Anders gott väl ha känt till varandra.

          Förhoppningsvis kommer en reviderad upplaga av nämnda bok, för Pes innehåller idag en hel del informatiom, som kan tillföras. Boken lär bli tyngre och tjockare.

          Comment


          • #6
            Här en 15 cm hög vas av Anders Johansson från 1996. Den har vacker prickig glasyr. Etiketten har en annan gatuadress (Sandflysgatan 25 i Höganäs) än den på skon som jag visat ovan. I en romb finns bokstaven F och ovanför den en punkt, som väl betyder något?
            Bifogade filer

            Comment


            • #7
              En greppvänlig mugg som passar bäst för högerhänta. 12 cm hög.
              Bifogade filer

              Comment

              Working...
              X