Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Tysk Vita damen

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Tysk Vita damen

    Dam och dam... Nåja, fyndig rubrik i alla fall. *fånflin*

    En vit porslinsfigurin som jag faktiskt tycker om, annars är jag inte så förtjust i sådana. Gissar på massproduktion eftersom stämpeln är så slarvigt ditsatt. Signeringen på sockeln får mig att tänka reproduktion. Finns det någon förlaga till min dam eller är hon för sockersöt för det? Är det någon som kan gissa på tillverkningsperiod? (Före andra världskriget, men hur långt före?)

    Stämplar: En krona över ett W med årtalet 1764 under, längst ner GERMANY. Allting dåligt centrerat i en djupstämplad cirkel. Även så djupstämplat 1508/o och ristat ett liggande S samt något som ser ut som en 8 med ena öglan till hälften raderad.

    Signering: K-S Teiner

    Click image for larger version

Name:	Vita damen - ena.JPG
Views:	1
Size:	60,8 KB
ID:	656941

    Click image for larger version

Name:	Vita damen - andra.JPG
Views:	1
Size:	51,2 KB
ID:	656940

    Click image for larger version

Name:	Vita damen - stamp.JPG
Views:	1
Size:	100,3 KB
ID:	656943

    Click image for larger version

Name:	Vita damen - sign.JPG
Views:	1
Size:	47,2 KB
ID:	656942
    Ett oavsiktligt stavfel gör ofta ett skämt dubbelt så roligt...

  • #2
    Den är Tysk, kommer från Wallendorf http://www.signaturer.se/Europa/wallendorf.htm
    Last edited by Maria; 2013-03-13, 23:05.
    I’m a real mean bitch!

    Comment


    • #3
      Tack ska du ha! Den där sidan med signaturer fanns inte förra gången det begav sig, måste utforska den ordentligt...

      Så min dam är tillverkad mellan 1963 och 1990, inte på 30-talet som jag hoppades. Den kan med andra ord inte ha tillhört morfars mormor eftersom hon dog 1951. Morfars mormor har en speciell plats i mitt hjärta eftersom hon var född 100 år före mig så jag är lite besviken att den inte kunde varit hennes, bara möjligheten höjer affektionsvärdet en bra bit. Den kan ha tillhört morfars mor eller mormor innan den kom till mamma och det är inte heller fy skam...
      Ett oavsiktligt stavfel gör ofta ett skämt dubbelt så roligt...

      Comment


      • #4
        Originalet modellerades av Kurt Steiner (1904 – 1970). Kurt Steiner var verksam i Unterweißbach och Lichte.

        Comment


        • #5
          Ursprungligen postat av Bizan Visa inlägg
          "..så jag är lite besviken att den inte kunde varit hennes, bara möjligheten höjer affektionsvärdet en bra bit."
          Ganska ofta när folk frågar om sina ärvda förmål är det först och främst värdet som verkar mest intressant. I ditt fall är det affektionsvärdet, vilket jag tycker är kul.

          I det här fallet kanske affektionsvärdet var mindre roligt, eftersom den inte var så gammal som du hoppats på. En klen tröst kanske är att Wallendorf-figuriner är eftertraktade objekt. Från några hundra kronor till några tusenlappar brukar de betinga.

          Så din figurin har inte tillhört din morfars mormor, men är förmodligen värd minst några hundra kronor.

          Här en färggladare variant: http://www.midcenturygallery.com/pro...hands-figurine

          Comment


          • #6
            Ursprungligen postat av Svärdsfalla Visa inlägg
            Ganska ofta när folk frågar om sina ärvda förmål är det först och främst värdet som verkar mest intressant. I ditt fall är det affektionsvärdet, vilket jag tycker är kul.
            Jag är intresserad av värdet också, men mest för att komplettera bilden av föremålet i fråga, i alla fall när det har ett affektionsvärde. Sådana föremål har jag ytterst svårt att göra mig av med men jag är ändå nyfiken på vad andra skulle kunna tänkas ge för det om det vore till salu.

            Ursprungligen postat av Svärdsfalla Visa inlägg
            I det här fallet kanske affektionsvärdet var mindre roligt, eftersom den inte var så gammal som du hoppats på. En klen tröst kanske är att Wallendorf-figuriner är eftertraktade objekt. Från några hundra kronor till några tusenlappar brukar de betinga.

            Så din figurin har inte tillhört din morfars mormor, men är förmodligen värd minst några hundra kronor.
            Nu är det så att jag har börjat gilla min figurin för dess egen skull så jag kommer inte att sälja den om jag inte blir absolut tvungen. Men värdet gör mig faktiskt lite stolt, en bekräftelse på att jag inte har så dålig smak ändå - och det gör den dubbelt värdefull!

            Ursprungligen postat av Svärdsfalla Visa inlägg

            Faktiskt tycker jag damen är snyggare vit än målad, ytterligare ett plus i kanten. Och det var spännande att se att säljaren värderar den till $300, hjärtat tar ett litet hoppsan-skutt, man blir faktiskt glad av sådant även om föremålet inte är till salu. Men det är nu inte värdet som är det centrala, damen är vacker och pryder sin plats (så länge man inte tittar närmare på fötterna) och hon har absolut en given plats i vitrinskåpet tillsammans med ett par andra vackra damer. Hon får stanna här inne i lägenheten eftersom jag inte vill ha något som lockar till inbrott i stugan, jag har gott om tjusigt skrot att ställa dit istället...

            Tack Svärdfalla för att du är så generös med ditt vetande och tack Kaptenen för namnet som ger mig en extra parameter när jag har tid att sätta mig och söka igenom internet på egen hand. Det här blir mumma för dokumentationen!
            Ett oavsiktligt stavfel gör ofta ett skämt dubbelt så roligt...

            Comment


            • #7
              Ursprungligen postat av Bizan Visa inlägg
              .."Tack Svärdfalla för att du är så generös med ditt vetande och tack Kaptenen för namnet som ger mig en extra parameter när jag har tid att sätta mig och söka igenom internet på egen hand. Det här blir mumma för dokumentationen!"
              Tack själv, Bizan. Något större vetande kan jag inte göra reklam för, men det har inte undgått mig att det finns ett intresse för Wallendorf-figuriner. Var så glad när jag köpte mina för flera år sen, trots defekter. Ringa värde, men de var billiga i inköp. Numera står de tyvärr dolda i ett skåp. Hade faktiskt glömt bort dem. Bifogar bild.

              Det är alltid roligt om man har trevliga prydnadsföremål som även har ett värde. Skulle ekonomin skära sig är det alltid någon form av försäkring om det man har går att sälja. Men känner jag mig själv rätt hade jag väl förmodligen valt att leva på knäckebröd och vatten.
              Bifogade filer

              Comment


              • #8
                En syster till min vita dam har passerat revy på Tradera. Hon blev inte såld för 420 kr + frakt 115 kr. Säljaren kallar henne för en "parian figur" (fick det till paria första gången jag läste och hajade verkligen till) så min fråga nu rör parian. Är det en annan benämning för porslin eller är det ett porslinsliknande material? Om det är ett material i sig själv, hur ser man då skillnaden på det och vanligt porslin?
                Ett oavsiktligt stavfel gör ofta ett skämt dubbelt så roligt...

                Comment

                Working...
                X