Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Hjälp att identifiera fat?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Hjälp att identifiera fat?

    Har kommit över dessa båda omärkta fat som faller utanför mitt kunskapsområde och i vanlig ordning vänder jag mig då till PES. Min kopp te eller inte så tycker jag att de känns lite spännande och vore tacksam för all tänkbar information om ursprung, ålder etc. Ingenting jag kommer att behålla själv, kan tilläggas.

    Fatet med vapen är c:a 23 cm i diameter och det andra c:a 22 cm.

    Vänligen
    Bifogade filer

  • #2
    Hallå,
    I kaptens frånvaro får jag rycka in och säga att första tallriken är ostindisk, s.k. kompaniporslin, som importerades i stora mängder under 1800-talet. Inte ovanligt att adliga familjer beställde en servis med släkten vapen som ofta fint och ibland felaktigt målades i Kina (Kanton). Vilket vapen... det där kan andra... eller hur Nobe?

    PS. Kul med fartygen i släktens vapen.

    Comment


    • #3
      Sticker ut hakan och försöker mig på en bedömning... Den första ser ut som en kompanitallrik, men jag tycker det finns det som talar emot. 1: Jag tror att det är ett fantasivapen. 2: Jag tycker den är för slarvigt målad, vilket tyder på 1900-tal. Titta särskilt på guldbården på koboltbandet. 3: Det är lite för många olika dekorelement och stilblandningar. Empirband, rokokobuketter mm. 4: Tycker inte det ser ut som kinesisk produktion utan snarare hastig europeisk. Visst, handmålad med många detaljer, men ganska dåligt utförd. En beställare skulle inte bli nöjd med detta resultat.

      Jag tror det är en enklare europeisk produktion, kanske Portugal som har lång tradition av egenproducerad och sentida "kompaniporslin".

      Nummer två är svårare... Ordentligt utförd emaljmålning, ängslig penselföring. Skulle absolut kunna vara gjord i Kina med "europeiskt" utseende, vilket man inte behärskade fullt ut. Men baksidan säger tyvärr också sen produktion. Det ser ut som om fotringen lutar inåt, vilket är synnerligen opraktiskt både vid tillverkning och rengöring.
      Kina 1900-tal blir mitt svar.

      Comment


      • #4
        Ursprungligen postat av Peter S Visa inlägg
        Sticker ut hakan och försöker mig på en bedömning... Den första ser ut som en kompanitallrik, men jag tycker det finns det som talar emot. 1: Jag tror att det är ett fantasivapen. 2: Jag tycker den är för slarvigt målad, vilket tyder på 1900-tal. Titta särskilt på guldbården på koboltbandet. 3: Det är lite för många olika dekorelement och stilblandningar. Empirband, rokokobuketter mm. 4: Tycker inte det ser ut som kinesisk produktion utan snarare hastig europeisk. Visst, handmålad med många detaljer, men ganska dåligt utförd. En beställare skulle inte bli nöjd med detta resultat.

        Jag tror det är en enklare europeisk produktion, kanske Portugal som har lång tradition av egenproducerad och sentida "kompaniporslin".

        Nummer två är svårare... Ordentligt utförd emaljmålning, ängslig penselföring. Skulle absolut kunna vara gjord i Kina med "europeiskt" utseende, vilket man inte behärskade fullt ut. Men baksidan säger tyvärr också sen produktion. Det ser ut som om fotringen lutar inåt, vilket är synnerligen opraktiskt både vid tillverkning och rengöring.
        Kina 1900-tal blir mitt svar.
        Äh, får inte till det där med dubbelcitering men tack båda två.

        Själv håller jag tillbaka hakan. Fingertoppskänslan är bedövad när det kommer till såna här saker men just med det andra fatet har jag anat att det kan röra sig om senare produktion. Detta har mycket riktigt inåtriktad fotring och känns också ganska tjockt och klumpigt. I övrigt tar jag bara in vad ni säger...

        Vänligen

        Comment


        • #5
          Skulle vara spännande att t.ex. höra Kaptenens åsikt nu när jag gjort mig till åtlöje(?).

          Comment


          • #6
            Jag tror att den första är en Samson-tallrik.

            Mvh
            Emil

            Comment


            • #7
              Jag delar både Peters och Emils uppfattning om den första och jag förmodar att det rör sig om 1900-talstillverkning och i alla fall i Samson-stil.

              Den andra känns absolut som 1900-tal och jag har svårt att lokalisera tillverkningen med den ängsliga personskildringen. Självklart är inspirationen här också från Kina. Brättet är i famille noire.

              Comment


              • #8
                Ursprungligen postat av Kaptenen Visa inlägg
                Jag delar både Peters och Emils uppfattning om den första och jag förmodar att det rör sig om 1900-talstillverkning och i alla fall i Samson-stil.

                Den andra känns absolut som 1900-tal och jag har svårt att lokalisera tillverkningen med den ängsliga personskildringen. Självklart är inspirationen här också från Kina. Brättet är i famille noire.
                Nu har jag varit ouppmärksam ser jag...

                Tack Emil & Kaptenen. Än en gång har ni lärt mig något nytt och det gläder mig också att Peter fortsätter hålla fanan högt. Den här stilen är som sagt inte min men däremot uppskattar jag i breda ordalag det orientaliska mer och mer för var dag som går. Dock är det, åtminstone för mig, ett helt obegripligt svårt område, så risken finns att jag småningom bombarderar forumet med dylika ting. Så länge tålamodet finns...

                Vänligen

                Comment

                Working...
                X