Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Grythyttan modell A 1930

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Fråga: Grythyttan modell A 1930

    Hej jag har fått ärva 6st stolar som är grythyttan modell A från 1930, jag har nya furu brädor till allihop i en kartong, dessa är måttbeställda och motsvarar exakt måtten på orginalet, och gunget finns fortfarande kvar och järnet är i bra skick. Jag har förstått att grythyttan är relativt eftertraktat och har inte bestämt mig än om jag ska renovera dem och använda själv eller sälja dem. Men är det någon som kan veta vad man kan få per stol?
    mvh Andreas

  • #2
    Hallå Grytis,
    Välkommen till vårt forum med dina karmstolar (gissar på A2) och varför inte lägga in en bild. Det skulle göra frågan lättare att svara på. Värde på prylar brukar inte medborgarna här svara på, men jag skulle betala en tusing per stol - och med sex på ett bräde -kanske + 50%.
    Det skulle göra grundaren Artur Lindqvist glad, en fin farbror som jag lärde känna på 80-talet och faktum est, utan Arturs närvaro hade Carl-Jan inte blivit professor.
    So long, hoppas du har fler spännande föremål i garaget...
    Bifogade filer

    Comment


    • #3
      Bilder

      Hej, ursäkta sent inlägg men nu har jag bild på stolen, det finns även ett bord men är osäker om det är grythyttan, vet du?
      Bifogade filer

      Comment


      • #4
        Det är något lite lurt här, har spjälorna i ryggen bytts ut tidigare månne? De borde bara vara fem,
        dessutom lite olika höga i fallande från mitten, se Kims bild. Varje spjäla är dessutom lite avrundad
        i kanterna.
        PS Det är förstås därför Du har beställt nya, tänkte inte på det.

        Comment


        • #5
          Hallon Grytis,
          Jo, nog ser det ut att vara Grythyttans bord, men de nytillverkade saknar det där hålet och fästet för parasoll.
          För övrigt är spjälorna i sitsen och bytta någon gång tiden, tycker med se gamla borrhål.
          Bifogade filer

          Comment


          • #6
            Jag tror att stolen är en kopia av grythyttan. Stativet är inte tillverkad på samma sätt. Bordet och stolen kan vara av Hillerstorps tillverkning

            Mvh/Bengt

            Comment


            • #7
              Ursprungligen postat av Grytis Visa inlägg
              har inte bestämt mig än om jag ska renovera dem och använda själv eller sälja dem. mvh Anreas
              Jag är absolut ingen möbelexpert - kan inte ett skvatt. Men eftersom jag älskar den här typen av trädgårdsmöbler med härligt gung vill jag bara säga min mening. Tydligen finns det tvivel på att det verkligen är Grythyttan och istället för att sälja och kanske få mycket mindre än du tänkt dig tycker jag du ska renovera och använda. Tänk bara vad en ny trädgårdsmöbel med sex stolar kostar, här har du en nästan gratis. Stolarna har hög sittkomfort, några kuddar för att förhindra träsmak är allt som behövs. Förutom det är både stolarna och bordet snygga. Jag röstar absolut på att du ska renovera, piffa upp och använda, vare sig det är Grythyttan eller inte - tänk bara, du behöver aldrig köpa nya trädgårdsmöbler eftersom dessa verkar hålla i all evighet!
              Ett oavsiktligt stavfel gör ofta ett skämt dubbelt så roligt...

              Comment


              • #8
                jo det är grythyttan

                Hej alla, trevligt med stor respons, jag har tidigare varit i kontakt med VD:n för Grythyttan och fått dem daterade till 1930-talet, de hade en precis likadan på deras museum och det var han som fixade måtten till brädorna, då det ska vara 7 brädor i rygg och sits, jag hittade till och med bilden på stolen som de mätte på
                Bifogade filer

                Comment


                • #9
                  Ursprungligen postat av Grytis Visa inlägg
                  Hej alla, trevligt med stor respons, jag har tidigare varit i kontakt med VD:n för Grythyttan och fått dem daterade till 1930-talet, de hade en precis likadan på deras museum och det var han som fixade måtten till brädorna, då det ska vara 7 brädor i rygg och sits, jag hittade till och med bilden på stolen som de mätte på
                  Jag tycker fortfarande du ska spara, renovera och använda (men spara det gamla träet inför en eventuell framtida försäljning). Det du har är kvalitet det är svårt att få tag på i dagsläget men om du ändå bestämmer dig för att sälja så vänta med att byta ut träet, låt köparen göra det...
                  Ett oavsiktligt stavfel gör ofta ett skämt dubbelt så roligt...

                  Comment


                  • #10
                    Ursprungligen postat av Grytis Visa inlägg
                    Hej alla, trevligt med stor respons, jag har tidigare varit i kontakt med VD:n för Grythyttan och fått dem daterade till 1930-talet, de hade en precis likadan på deras museum och det var han som fixade måtten till brädorna, då det ska vara 7 brädor i rygg och sits, jag hittade till och med bilden på stolen som de mätte på
                    Hallo Grytis,
                    Bra, kände det på mig. Prylar kan tala. Byt ut spjälorna i rygg och sits och fixa till underredet. Så tror jag du behåller "antikviteterna". Lycka till och so long...

                    PS, Farbror Artur var ingenjör och entreprenör. Lågmäld och artig. Han ritade alla sina möbler själv utan utbildning i design eller formgivning. Blev tämligen tät på kuppen. Hans hembygdsgård i Gryrthyttan är värd ett besök. So long Artur...

                    Comment


                    • #11
                      Ett renoveringsobjekt med sju ribbor i ryggen, men denna tror jag inte är Grythyttan. Modellen är som ni ser extra stor....
                      Eller var det tollorna som var extra små... ?
                      Den är skön att sitta i (utan träskor) och ska få sig en makeover till sommarn, det är den värd.
                      Bifogade filer

                      Comment

                      Working...
                      X