Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Vas med etikett Tao Kuang 1821-1850 samt Wayland Wieslander

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Vas med etikett Tao Kuang 1821-1850 samt Wayland Wieslander

    Hej!
    Vill veta om etiketten stämmer eller inte. Har försökt att googla på kinavas + wieslander samt kinavas
    Tao Kuang men inte hittat något som liknar denna vas ännu iaf. Vill någon vara vänlig och hjälpa mig?

    Vasen är 17 cm hög, diameter 7,5 cm.

    Click image for larger version

Name:	kv.jpg
Views:	1
Size:	119,8 KB
ID:	656663Click image for larger version

Name:	kv1.jpg
Views:	1
Size:	42,0 KB
ID:	656664Click image for larger version

Name:	kv2.jpg
Views:	1
Size:	113,9 KB
ID:	656665Click image for larger version

Name:	kv3.jpg
Views:	1
Size:	128,6 KB
ID:	656666Click image for larger version

Name:	kv4.jpg
Views:	1
Size:	46,8 KB
ID:	656667

  • #2
    Wayland Wieslander var med i Tiotusenkronorsfrågan 1961, ämne Blåvitt Mingporslin.



    Förmodligen har vasen ingått i hans samling.
    I’m a real mean bitch!

    Comment


    • #3
      Vas

      Jag tvivlar på att vasen skulle tillhört Wayland Wieslander, därtill är den alltför enkel. Däremot kan han ha daterat den. Bästa hälsningar, Kaolin

      Comment


      • #4
        Det var väl också vad jag tyckte när jag surfade runt, att den var alltför enkel....

        Ursprungligen postat av kaolin Visa inlägg
        Jag tvivlar på att vasen skulle tillhört Wayland Wieslander, därtill är den alltför enkel. Däremot kan han ha daterat den. Bästa hälsningar, Kaolin
        Men det är ju roligt om den skulle vara från den tiden.

        Tack Kaolin och även ett tack till Maria.

        Comment


        • #5
          Lite nyfiken på om det döljer sig någon form av märkning under etiketten....
          Vasen är i mitt tycke lite slarvig men är troligtvis 1800-tal känns dock mera som sent 1800 ev tidigt 1900.

          Comment


          • #6
            Det är Wieslander som skrivit sitt eget namn på lappen iaf, sen om det betyder att han ägt vasen lär vi aldrig få veta (även om jag tycker att det är rimligt att anta att det är så).

            Mvh
            Emil

            Comment


            • #7
              Det skulle ju kunna vara så att det är Weislander som har daterat vasen.

              Comment


              • #8
                Dateringen av vasen känns fullt rimlig. Att påstå att berömda kinasamlare inte har enkla föremål är nog att förvanska verkligheten. Gustav VI Adolfs första inköp till sin samling var en tämligen vanlig exporttallrik i famille rose.

                Edit: Idag transkriberas kejsarens namn Daoguang.
                Last edited by Kaptenen; 2013-03-18, 17:52.

                Comment


                • #9
                  Jag vet att denna tråd är urgammal...men måste bara slänga in ett hallå som ny på PES. Jag sitter nämligen ikväll och läser ur min nyfyndade bok från 60- talet om mingporslin. Upptäckte att boken tillhört just Wayland Wieslander då han skrivit sin signatur i pärmen. Lustigt vad världen är liten ibland! Önskar alla en fin kväll!

                  Comment

                  Working...
                  X