Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Bijoutterier som tematråd?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Fråga: Bijoutterier som tematråd?

    Är det någon mer än jag som gillar bijoutterier av alla de slag? Att samla på, att bära, att sortera... Jag är lite sugen på att starta en sådan tematråd men undrar över två saker:

    Var ska man lägga den? Under smycken eller kuriosa?

    Är det någon mer som är intresserad av att posta bilder? Just nu orkar jag inte dra ett helt trådlass själv...
    Ett oavsiktligt stavfel gör ofta ett skämt dubbelt så roligt...

  • #2
    Ursprungligen postat av Bizan Visa inlägg
    Är det någon mer än jag som gillar bijoutterier av alla de slag? Att samla på, att bära, att sortera... Jag är lite sugen på att starta en sådan tematråd men undrar över två saker:

    Var ska man lägga den? Under smycken eller kuriosa?

    Är det någon mer som är intresserad av att posta bilder? Just nu orkar jag inte dra ett helt trådlass själv...
    Jag gillar bijouterier! Vet inte heller var man borde lägga en sådan tråd, men här kommer några bilder iallafall:
    Click image for larger version

Name:	P1000675 (480x640).jpg
Views:	1
Size:	22,9 KB
ID:	546011Click image for larger version

Name:	P1000673 (480x640).jpg
Views:	1
Size:	30,7 KB
ID:	546012
    På första bilden några armand av bakelit, på andra bilden halsband: rosa lysterglas, röd bakelit och något oidentifierat papier-mache-liknande svart material, glas-citroner och löv, gula bakelitkuber och sist färgglada små glaskuber.

    Comment


    • #3
      Vilket ögongodis!

      Men hur vet du att det är bakelit? Jag minns det materialet som svarta toasitsar och har lite svårt att tänka mig det så snyggt...

      Ska vi säga som så, Katzi, att du och jag visar våra skatter för varandra så får vi se om någon mer hakar på? Jag har en liten hög hattprydnader efter morfars mor som jag gärna visar upp och sedan är det massor av bling-bling, både efter mamma m fl och ur mina egna samlingar. Tråden får väl ligga kvar här så länge så får vi se vad som händer.


      Click image for larger version

Name:	DSCF0036.JPG
Views:	1
Size:	88,4 KB
ID:	546018
      Ett verkligen superlångt halsband, ner till naveln och lite till. Små, små svarta glaspärlor som verkar vara fastsydda runt en tråd. Katten är väldigt förtjust i just det här halsbandet, övriga nosar hon på och vänder ryggen åt, hon drar iväg med det och går verkligen in för att döda det...

      Click image for larger version

Name:	DSCF0022.JPG
Views:	1
Size:	86,8 KB
ID:	546016
      Så tar vi ett långt skutt till 60-70tal. En härligt orange sol som är tillverkad av emalj på koppar, totalt renons på märkning.

      Click image for larger version

Name:	DSCF0023.JPG
Views:	1
Size:	73,0 KB
ID:	546017
      Från samma period kommer denna labyrint. En avbildning av Trojaborg utanför Visby, möjligen av brons. Det finns ett papper som följde med vid inköpet där man kan läsa om legenden runt just den här labyrinten. Som liten älskade jag att sitta och följa "vägen" med ett finger.
      Ett oavsiktligt stavfel gör ofta ett skämt dubbelt så roligt...

      Comment


      • #4
        Jag har lagt in detta förut någonstans och visste inte heller var det skulle passa in.

        Click image for larger version

Name:	CIMG0868.JPG
Views:	1
Size:	45,6 KB
ID:	546021Click image for larger version

Name:	CIMG0039 (2).JPG
Views:	1
Size:	82,1 KB
ID:	546020Click image for larger version

Name:	CIMG0034 (2).JPG
Views:	1
Size:	91,0 KB
ID:	546019Click image for larger version

Name:	CIMG0869.JPG
Views:	1
Size:	84,3 KB
ID:	546022Click image for larger version

Name:	CIMG0883.JPG
Views:	1
Size:	51,6 KB
ID:	546023Click image for larger version

Name:	CIMG0887.JPG
Views:	1
Size:	48,5 KB
ID:	546024Click image for larger version

Name:	CIMG0906 - Kopia.JPG
Views:	1
Size:	49,0 KB
ID:	546025Click image for larger version

Name:	CIMG0904 - Kopia.JPG
Views:	1
Size:	69,7 KB
ID:	546026

        Comment


        • #5
          Åh så mycket fina och roliga smycken, jag ser fram emot att få se mer av alla sorters "bling-bling"!

          Jo så färggrann kan bakelit vara - ett sätt att känna igen bakelit är på lukten, håller man det under varmvattenkranen en stund ger det för det för det mesta ifrån sig en karaktäristisk "doft" - tänk gamla telefoner, elledningar etc!
          Annars kan man ta lite, lite Häxans silverputs på en bit hushållspapper eller en tops, och gnugga det mot föremålet.
          Häxans är ju rosa (iallafall var det rosa- min burk är från 60- eller 70-talet) och det ändrar då färg till gulbrunt på papperstussen/topsen.

          Då ska jag ta lite fler bilder att fylla på med!

          Comment


          • #6
            Ursprungligen postat av umeubbe Visa inlägg
            [B]Jag har lagt in detta förut någonstans och visste inte heller var det skulle passa in.
            Mums! Och den sista broschen är bara så rätt (för mig)! Jag är fullt upptagen med att fota lite mer men jag måste ju äta också så det kanske tar ett tag innan jag kan presentera något nytt.
            Ett oavsiktligt stavfel gör ofta ett skämt dubbelt så roligt...

            Comment


            • #7
              Någon mat blev det inte men här kommer i alla fall hattdekorationerna jag pratade om förut.

              Click image for larger version

Name:	Hattskatt.JPG
Views:	1
Size:	123,1 KB
ID:	546036

              Buketten längst till vänster är av glas. Bladen är fästade vid ståltrådar så de rör sig när man går. De två andra buketterna kan nog kallas papier-mache vad gäller bladen "knopparna"är nog tillverkade på samma sätt som lingonen vi sticker ner i advenljusstakens vitmossa. Spiralen ser ut som lakritsgodis.Jag antar att den lilla guldfärgade prylen ska föreställa stramt elegant. Fjädrarna funderar jag på att sy fast på en egen hatt - ifall Selma tillåter...

              Click image for larger version

Name:	Hattblomma.JPG
Views:	1
Size:	56,3 KB
ID:	546035

              De här blommorna sydde mamma fast på en vepa det är tänkt att jag ska ha mina broscher på. Buketten är väl snart det enda som finns på vepan eftersom jag gärna använder broscherna men slarvar med att sätta tillbaka dem.
              Ett oavsiktligt stavfel gör ofta ett skämt dubbelt så roligt...

              Comment


              • #8
                Såna tjusiga hattprydnader! Festligt att pynta sin hatt med!
                Här kommer ett halsband gjort i samma teknik som ditt jättelånga:
                Click image for larger version

Name:	DSC02488 (640x459).jpg
Views:	1
Size:	24,5 KB
ID:	546038Click image for larger version

Name:	P1000681 (640x480).jpg
Views:	1
Size:	18,3 KB
ID:	546039Click image for larger version

Name:	P1000680 (640x296).jpg
Views:	1
Size:	128,4 KB
ID:	546040
                Sedan ett skimrande hallon av glas, och två till broscher med glaspärlor...

                Comment


                • #9
                  En liten goding jag hittade bland de ärvda smyckena. Bakelit, plast, det där med blod? Ingen aning, och för att kunna känna lukten av bakelit måste jag ju ha något att jämföra med. Tyvärr har ena lövet lossnat men jag tror nog att jag ska kunna limma fast det igen!

                  Click image for larger version

Name:	Svartros.JPG
Views:	1
Size:	66,3 KB
ID:	546064
                  Ett oavsiktligt stavfel gör ofta ett skämt dubbelt så roligt...

                  Comment


                  • #10
                    Ursprungligen postat av Bizan Visa inlägg
                    En liten goding jag hittade bland de ärvda smyckena. Bakelit, plast, det där med blod? Ingen aning, och för att kunna känna lukten av bakelit måste jag ju ha något att jämföra med. Tyvärr har ena lövet lossnat men jag tror nog att jag ska kunna limma fast det igen!
                    Så fin! Värt att laga den tycker jag! Svårt att säga vad den kan vara gjord av utifrån foto, men den ser lite "atypisk" ut för att vara bakelit. (Det luktar lite kemiskt, fränt eller vad man ska säga- hmm..som gammalt elektronikskrot)
                    Hur sitter nålen fast- inguten, fastskruvad, limmad?
                    Undrar hur man känner igen det där med blod- bois durci- förresten!
                    Kanske någon här som vet?

                    Comment


                    • #11
                      Ursprungligen postat av Katzl Visa inlägg
                      Hur sitter nålen fast- inguten, fastskruvad, limmad?
                      Med lim, så jag tänker att det är väl bara att limma på...

                      Ursprungligen postat av Katzl Visa inlägg
                      Undrar hur man känner igen det där med blod- bois durci- förresten!
                      Kanske någon här som vet?
                      Så hette det ja! Jag såg ett inslag i antikrundan med en tjej som samlade broscher. Hon hade flera svarta broscher av bois durci, varav en såg ut som en jag använder till att hålla fast ett band på en hatt. Dessutom hade hon ett rött plasthjärta med en bild av Shirley Temple bakom en dörr. Samma hjärta hittade jag bland mammas smycken men med en bild av morfar fastlimmad ovanpå tösen. Jag fotar båda broscherna imorgon och postar så snart som möjligt.
                      Ett oavsiktligt stavfel gör ofta ett skämt dubbelt så roligt...

                      Comment


                      • #12
                        Det finns ju en rubrik under metaller som heter smycken jag tycker det hör hemma där även om det inte alltid är metall.
                        Vi får väl be en moderator flytta tråden
                        Lasse

                        Comment


                        • #13
                          Inte mig emot, bara inte någon blir förnärmad för att vi tränger oss på med vårt älskade "skräp" Jag vet inte riktigt hur jag ska få det gjort men blir tacksam om någon kan hjälpa mig flytta tråden (och ta bort prefixet).
                          Ett oavsiktligt stavfel gör ofta ett skämt dubbelt så roligt...

                          Comment


                          • #14
                            Eftersom tråden ligger kvar lägger jag in en av mina favritbroscher. Hittade den på loppis eller något och har ingen aning om vem gubben är. Jag kallar honom gammelfar och tänker aldrig byta ut fotot.

                            Click image for larger version

Name:	Gammelfar.JPG
Views:	1
Size:	108,7 KB
ID:	546111
                            Ett oavsiktligt stavfel gör ofta ett skämt dubbelt så roligt...

                            Comment


                            • #15
                              Ursprungligen postat av Bizan Visa inlägg
                              Med lim, så jag tänker att det är väl bara att limma på...



                              Så hette det ja! Jag såg ett inslag i antikrundan med en tjej som samlade broscher. Hon hade flera svarta broscher av bois durci, varav en såg ut som en jag använder till att hålla fast ett band på en hatt. Dessutom hade hon ett rött plasthjärta med en bild av Shirley Temple bakom en dörr. Samma hjärta hittade jag bland mammas smycken men med en bild av morfar fastlimmad ovanpå tösen. Jag fotar båda broscherna imorgon och postar så snart som möjligt.
                              Om nålen är fastsatt med lim på broschen så är den förmodligen inte gjord av bakelit, då brukar det för det mesta vara skruvat.
                              Jag såg också det inslaget i antikrundan, så fina broscher hon hade!
                              Den där Shirley Temple-broschen var ju väldigt rolig, och det är ju verkligen strået vassare att ha sin egen morfar på bilden!
                              Det ska bli kul att se!

                              Comment

                              Working...
                              X