Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Liten ask

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Fråga: Liten ask

    Denna lilla ask, som jag kallar pillerdosa, tror jag mormor har haft. Den är inte direkt något mästarprov utan faller snarare under kategorin nipper. Jag älskar nipprigt bling-bling lika väl som seriöst antikt så inte är jag ledsen för det! Den går bra att putsa men har ingen riktig silverstämpel. Inuti finns en stackars liten stämpel som säger 800, vilket jag antar kan vara silverhalten.

    Någon som kanske vet mer om min lilla ask?

    Click image for larger version

Name:	Silverask - upp.JPG
Views:	1
Size:	101,9 KB
ID:	656521

    Click image for larger version

Name:	Silverask - och ner.JPG
Views:	1
Size:	116,9 KB
ID:	656520
    Ett oavsiktligt stavfel gör ofta ett skämt dubbelt så roligt...

  • #2
    Man borde alltid uppge måtten, "liten" är ett relativt begrepp. Det är uppenbarligen en snus- eller en pillerask.
    Hur som helst så om det inte finns andra stämplar är 800 är det inte mycket att säga om saken. Den ser europeisk ut, gjord i silver i halten 800/1000. Tidsmässigt gjord efter c 1880. Det var då man började övergå till att uppge halten i promille. Men frågan kvarstår : Varifrån? Halten 800 har använt i så många länder att du får välja själv Tyskland, Italien, Frankrike, Portugal, Polen, Schweiz, Rumänien och minst lika många till utanför Europa. Kanske sannolikast i Tyskland, men---?

    Comment


    • #3
      Om jag säger att den ser ut att vara en pillerdosa borde väl bara det ge en aning om att liten faktiskt betyder liten?

      Ursäkta, kan inte låta bli att retas ibland...

      Jag kan då säga att efter din info blev pillerasken dubbelt så värdefull för mig. Två av mommas söner reste mycket i europa, amerika och ryssland. De hade ofta presenter med sig till mor och syster när de kom hem och hälsade på. Nu är asken inte vilken ask som helst längre. Den är en gåva till momma eller morfars mor (troligen momma) från A och H!
      Ett oavsiktligt stavfel gör ofta ett skämt dubbelt så roligt...

      Comment


      • #4
        Jaja, nu förstod jag att asken är "liten". Jag ville bara försynt påpeka att mått bör alltid uppges. Men rysk är asken under inga omständigheter.
        Och nu skall retas tillbaka. Säkerligen känner du till sången "Jorden är så stor så stor, Lasse Lasse liten..." Men hur stor är jorden jämfört med solen? Ganska liten kan vi väl vara överens om eller hur? Alltså hur mycket är mycket och hur stor är liten?

        Comment


        • #5
          Jag tror varken på rysskt eller amerikanskt arbete, ville bara tala om vart bröderna varit... Skulle jag komma med en seriös gissning baserad på vad jag vet om deras resor skulle det absolut bli Tyskland, och det stämmer ju väldigt bra med din gissning, eller hur? Det viktiga för mig är att asken har fått en lite tydligare bakgrund. Med ledning av möjlig tid och plats för tillverkning kan jag utan vidare utesluta att den kommer från mormors släkt och kan med gott samvete berätta en liten historia för den som ärver mig.

          PS
          Och ett piller är ganska litet i förhållande till solen... *flin*
          Last edited by Bizan; 2013-02-20, 19:49. Anledning: PS
          Ett oavsiktligt stavfel gör ofta ett skämt dubbelt så roligt...

          Comment


          • #6
            Ursprungligen postat av Bizan Visa inlägg

            PS
            Och ett piller är ganska litet i förhållande till solen... *flin*
            Ibland är det svårt att låta bli: s(t)olpiller.
            MVH Sto(l)len.

            Comment

            Working...
            X