Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Say no more

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Say no more

    . Denna har det mesta, slitage.........................
    Bifogade filer
    Last edited by prylsnubben; 2013-02-05, 17:28.

  • #2
    ............osmälta partiklar i glasmassan.
    Bifogade filer

    Comment


    • #3
      .............sliror och lusor.
      Bifogade filer

      Comment


      • #4
        ..............rökslingor.
        Bifogade filer

        Comment


        • #5
          Scotland troligen, äkta jag vad tror Ni. Jacobite glass, dekor med "blooming rose and rosebud".
          Providing a record and raw material for collectors and researchers studying Scottish Glass. Also the influences coming into Scotland from outside and the influences from Scottish glass to the outside world.
          Bifogade filer
          Last edited by prylsnubben; 2013-02-05, 17:12.

          Comment


          • #6
            Således.........

            Min fråga blir då till Er, kan man verkligen fynda ett äkta sådant glas för 20kr (igår). Det förekommer
            tydligen förfalskningar "en masse" därute...............
            Bifogade filer

            Comment


            • #7
              Ska Du inte ändra på rubriken liite, så att andra törs säga något i allafall?

              Comment


              • #8
                Ursprungligen postat av Gideon Visa inlägg
                Ska Du inte ändra på rubriken liite, så att andra törs säga något i allafall?
                Har ändrat den liite................

                Comment


                • #9
                  Riktigt fin! hur hög är den och är det både skarp puntel och sandpuntel?

                  Mvh/Bengt N

                  Comment


                  • #10
                    Ursprungligen postat av nobe Visa inlägg
                    Riktigt fin! hur hög är den och är det både skarp puntel och sandpuntel?

                    Mvh/Bengt N
                    Tack Bengt N
                    Den är 12cm hög på ena sidan och 11.5cm på den andra. Den har ett knackat puntelmärke i mitten
                    och sedan är den slipad runt om puntelmärket.
                    Bifogade filer
                    Last edited by prylsnubben; 2013-02-05, 17:54.

                    Comment


                    • #11
                      Äkta eller inte kan jag inte svara på, men jag blir alltid misstänksam när det är slipad i botten på ställen som inte är logiska. Som här runt puntelmärktet och inta på punteln som kan vara vasst

                      Mvh/Bengt N

                      Comment


                      • #12
                        Slitaget runt kanten ser däremot inte slipat ut, osmälta partiklar undertill som små stenar i glasmassan,
                        drivet glas med sliror och lusor och t.om. rökslingor, vem gör sånt idag. Dessutom ser ju gravyren helt
                        riktig ut.
                        Jag undrar även varför man skulle slipa ett nytt (falsk) glas på detta vis när man såklart känner till att
                        dom flesta delar Ditt resonemang. Kanske är det ringen runt puntelmärket man slipat bort, ringen som
                        blir om man använt rörpuntel vid blåsningen. Har själv flera sådana glas med djupa diken runt själva
                        puntelsåret.
                        Glaset är ju lite svajigt och snett men håller ju en mycket hög kvalitet, precis som originalen från Skottland.

                        Comment


                        • #13
                          schottis

                          Det hände ibland att botten inte blev så jämn att glaset stod stadigt, och då råslipade man det en aning. Jag har sett svenska glas, alla bägare, som hanterats på så sätt. Denna åtgärd tycker jag snarare befäster än motsäger ett glas "från tiden". Åtgärden är ju ändå rätt primitiv.
                          Det hände ibland också att puntelmärken kulades därför att puntelsåret hamnat delvis nedom foten och därför kunde repa underlaget. Om glaset inte skulle efterbehandlas med slipning skickade man annars oftast inte dit det bara för att kulas. På det här glaset är det inte puntelsåret som är problemet utan området runtom. Du skriver att det är lite rangligt, dom kanske borde slipat lite till. Intressant med jakobingraverat bägarglas och inte som oftast ett glas med opalglasspiral. Blyglas? I slutet av 1970-talet stod pundet lågt och ganska mycket engelska antikviteter fann vägen hit. Nu kanske sådana föremål har hamnat i okunniga dödsbon och kommer ut på marknaden så här. Jag kan som vanligt ha hur fel som helst.

                          Comment


                          • #14
                            Jättetack för Ditt utförliga svar gärdsle.
                            Blyglas verkar det inte vara, det är ganska lätt för sin form och storlek. Det står stadigt men är lite
                            snett upptill i mynningen, det jazzar lite när man vrider på det. Jag har letat efter jakobinmönstrade
                            glas så klart, jag hittade ett litet "vattenglas" enligt Bonham med endast en ros och två knoppar och
                            en enkel slinga (tyvärr hittade jag inte igen det nu när jag letade), dessutom denna raka "bägare",
                            nästan som ett nutida dricksglas.
                            PS Ett glas i gobletstil kom med på köpet..............
                            Bifogade filer

                            Comment


                            • #15
                              Känner inte till den här typen av glas, men det ser onekligen "riktigt" ut. Riktigt läckert hur som helst .

                              Comment

                              Working...
                              X