Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Ett älskat och lite annorlunda ölstop

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Ett älskat och lite annorlunda ölstop

    Det här ölstopet fick följa med hem från Ljungby. Tycker det är annorlunda och väl använt, sett till slitaget på undersidan.
    Kan inte hitta ngt liknande på nätet, så mitt hopp går ut till pes.

    Som synes bra med slitage i botten, påklipp av glas "hjortron" och även den lilla tomten har bra detaljer. (tomtens bild är inte den bästa tyvärr)
    Glaset är klart och jag antar att vi kanske ska till Tyskland och runt 1900 talet + några år?

    Man har ju lagt ner lite tid iallafall på det och jag kan inte hitta några skarvar.

    Någon som har någon input och ev vart den kan tänkas komma ifrån och ålder?

    Click image for larger version

Name:	Ölstop.jpg
Views:	1
Size:	140,4 KB
ID:	656197

    Click image for larger version

Name:	Ölstop1.jpg
Views:	1
Size:	56,2 KB
ID:	656198

    Click image for larger version

Name:	Ölstop2.jpg
Views:	1
Size:	43,2 KB
ID:	656199

    Click image for larger version

Name:	Ölstop3.jpg
Views:	1
Size:	57,0 KB
ID:	656200

    Click image for larger version

Name:	Ölstop4.jpg
Views:	1
Size:	64,9 KB
ID:	656201

    Click image for larger version

Name:	Ölstop5.jpg
Views:	1
Size:	48,5 KB
ID:	656202

    Click image for larger version

Name:	Ölstop6.jpg
Views:	1
Size:	75,8 KB
ID:	656203
    Pes är mitt google.

  • #2
    Grattis igen! Det gick visst riktigt bra i helgen!

    Heinzelmänschen-tumgrepp på sejdel från Theresienthal Glashütte ca 1880-1910.

    [FWTD] PAGE FOUR — PRUNTS  AND TEARS = DONE “MOSTLY”  IN BLUE: *                                                   Applied blue “tear drop” prunts. One stein has a pedestal  base, the other doesn’t. Here the prunts are […]


      . DOING OTHER THINGS, BESIDES DRINKING BEER! “THERE ARE OTHER THINGS TO DO?”  THE GNOMES ASK. Just being a young boy gnome. Carrying the pewter six sided wine flasks (“Schraubflasche”) to the bowling party shown below:   “If I had a hammer, I’d ” Both miners  I believe, carrying their hammers. Hiking with his “walking stick “ One […]

    Comment


    • #3
      En riktigt trevlig sejdel! Framförallt vad engelsmännen också skulle säga om the gnome på hänkeln. Den är kul.
      Bra länkar!

      Comment


      • #4
        Tack! Ta en titt på Rörstrand.

        RORSTRAND STEINS / MUGS / SERVERS Not much has ever been written about this Swedish company that has made porcelain beer drinking vessels, (faience very early on) and not too many of them it appear on the market. Most were hand decorated. The home page for brand new items is:  http://www.rorstrand.se/ A little of the old firm’s info […]

        Comment


        • #5
          Färgerna var ju bara så läckra (och osannolika!). Rörstrandskavalkaden var imponerande.

          Comment


          • #6
            Ursprungligen postat av Kaptenen Visa inlägg
            Grattis igen! Det gick visst riktigt bra i helgen!

            Heinzelmänschen-tumgrepp på sejdel från Theresienthal Glashütte ca 1880-1910.

            [FWTD] PAGE FOUR — PRUNTS  AND TEARS = DONE “MOSTLY”  IN BLUE: *                                                   Applied blue “tear drop” prunts. One stein has a pedestal  base, the other doesn’t. Here the prunts are […]


            http://www.steveonsteins.com/1-2
            Hur i hels.... du kom fram till detta vet jag inte. Jag har tyska rötter och inte ens jag har hört om Heinzelmänschen innan
            Stort tack igen Kaptenen och det var riktigt fina objekt och mycket roligt att läsa om i länkarna.

            Och helgen gick faktiskt över förväntan, hittade lite annat roligt också och sånt som jag givetvis inte förstår mig på heller =)

            Tack även till Gideon och Peter S
            Pes är mitt google.

            Comment


            • #7
              Det hade ju varit bra om jag hade stavat rätt! Heinzelmännchen och inte något annat ska det vara. Man ska aldrig blint förlita sig på amerikaner och deras tyskkunskaper.

              Comment


              • #8
                Ursprungligen postat av Kaptenen Visa inlägg
                Tack för titten!
                En lagom blandning med "ett år i Sverige", vikingar, gästabud och näst sist Alf Wallander?

                PS Grattis till "gnomepappan" wasistdas.

                Comment


                • #9
                  Ursprungligen postat av prylsnubben Visa inlägg
                  Tack för titten!
                  En lagom blandning med "ett år i Sverige", vikingar, gästabud och näst sist Alf Wallander?

                  PS Grattis till "gnomepappan" wasistdas.
                  Ja, ganska osannolikt med en "damsejdel" i Wallanders liljeservis...

                  Comment


                  • #10
                    Ursprungligen postat av prylsnubben Visa inlägg
                    Tack för titten!
                    En lagom blandning med "ett år i Sverige", vikingar, gästabud och näst sist Alf Wallander?

                    PS Grattis till "gnomepappan" wasistdas.
                    Stort tack Prylsnubben
                    Pes är mitt google.

                    Comment

                    Working...
                    X