Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Silverkniv med stämplar

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Silverkniv med stämplar

    Hej jag har en kniv som jag tycker är vacker.
    Nu undrar jag vad stämplarna betyder och om det är äkta silver.
    Med vänlig hälsning/ Britta1
    Bifogade filer
    Last edited by Britta1; 2013-02-04, 18:58.

  • #2
    Det var många symboler på din engelska kniv och få bokstäver. EP står för Electro Plated och då vet vi att den är elektrolytiskt försilvrad, vad som i dagligt tal brukar benämnas nysilver.

    Kronan brukar också användas av tillverkare i Sheffield.

    Comment


    • #3
      Ursprungligen postat av Kaptenen Visa inlägg
      Det var många symboler på din engelska kniv och få bokstäver. EP står för Electro Plated och då vet vi att den är elektrolytiskt försilvrad, vad som i dagligt tal brukar benämnas nysilver.

      Kronan brukar också användas av tillverkare i Sheffield.
      Varför har man stämplat kniven med franska liljan?

      Comment


      • #4
        Det är lite lurendrejeri med här. Som du ser finns det 5 stämplar på kniven. Det är lika många som de engelska silverstämplarna på 1800-talet. Folk var inte så läskunninga på den tiden, men de kunde räkna till 5 och så räknade de stämplarna och fann att de var 5 samt drog då slutsatsen att Ahaaaa! Det är silver, vilket de ju inte var. För att ytterligare förvirra folk stämplade man en krona och franska liljan mm. Vet fåglarna vad allt annat för att det skulle verka fint och folk skulle tro att det var silver. Kronan förbjöds på annat än silver från 1897.
        Nu vet vi då, att din kniv är äldre än 1897, men inte äldre än ca. 1860.

        Comment


        • #5
          Ursprungligen postat av Qrt.S Visa inlägg
          Det är lite lurendrejeri med här. Som du ser finns det 5 stämplar på kniven. Det är lika många som de engelska silverstämplarna på 1800-talet. Folk var inte så läskunninga på den tiden, men de kunde räkna till 5 och så räknade de stämplarna och fann att de var 5 samt drog då slutsatsen att Ahaaaa! Det är silver, vilket de ju inte var. För att ytterligare förvirra folk stämplade man en krona och franska liljan mm. Vet fåglarna vad allt annat för att det skulle verka fint och folk skulle tro att det var silver. Kronan förbjöds på annat än silver från 1897.
          Nu vet vi då, att din kniv är äldre än 1897, men inte äldre än ca. 1860.
          Vilket land kan då kniven komma ifrån och varför stämplar
          man med en sol också?

          Comment


          • #6
            Tack Qrt.S!

            Förmodligen hade de av tillverkaren valda symbolerna i stämplarna någon form av betydelse för tillverkaren. Idag kan åtminstone jag bara tolka kronan som att tillverkaren var verksam i Sheffield, England under perioden ca 1860-1897.

            Comment


            • #7
              Ursprungligen postat av Kaptenen Visa inlägg
              Tack Qrt.S!

              Förmodligen hade de av tillverkaren valda symbolerna i stämplarna någon form av betydelse för tillverkaren. Idag kan åtminstone jag bara tolka kronan som att tillverkaren var verksam i Sheffield, England under perioden ca 1860-1897.
              Jag tackar självklart också och är glad att jag fick lite vetskap om kniven.
              Tack till er alla!!!
              Vänliga hälsningar Britta1

              Comment

              Working...
              X