Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Gefle Astrid, produktionsår?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Fråga: Gefle Astrid, produktionsår?

    Hej!
    Har precis köpt 12 delar ur Gefle-servisen Astrid och är lite förvirrad när det kommer till produktionsåret. Enligt signaturer.se så finns det två olika modeller; A och P. Hur kan man skilja på dessa? Alla mina delar är märkta med den Gefle-stämpel som användes mellan 1913-1925, vilket borde indikera att jag har modell A, men många av delarna har ett instansat P i godset? "Återanvändes" samma stämpel till modell P när den började produceras 1929?
    Tacksam för svar

  • #2
    Hallå Motchbo,
    Välkommen, hur hittade du hit? Inte för att jag är skicklig på serviser men visst finns två det med namnet Astrid.
    Man måste skilja mellan dekorstämplar (under glasyren) och djupstämplar (i godset), de senare berättar bara vad modellen
    är för nya dekorer "klistrades" nämligen nästan alltid på äldre former/modeller. A är t ex den första den första tallriken i fabrikens historia och P en långt senare modell av en specifik servismodell. Krångligt, ja det är inte lätt att förklara.
    Visa gärna några bilder.... so long...

    Comment


    • #3
      Ursprungligen postat av Kim von Platen Visa inlägg
      Hallå Motchbo,
      Välkommen, hur hittade du hit? Inte för att jag är skicklig på serviser men visst finns två det med namnet Astrid.
      Man måste skilja mellan dekorstämplar (under glasyren) och djupstämplar (i godset), de senare berättar bara vad modellen
      är för nya dekorer "klistrades" nämligen nästan alltid på äldre former/modeller. A är t ex den första den första tallriken i fabrikens historia och P en långt senare modell av en specifik servismodell. Krångligt, ja det är inte lätt att förklara.
      Visa gärna några bilder.... so long...
      Hej! Tackar jag googlade runt lite och hoppades på att hitta något om servisen, så lyckades jag komma in på den här sidan. Jag försöker skicka med lite bilder på delarna nu.
      Click image for larger version

Name:	image.jpg
Views:	1
Size:	98,2 KB
ID:	543711Click image for larger version

Name:	image.jpg
Views:	1
Size:	41,4 KB
ID:	543712Click image for larger version

Name:	image.jpg
Views:	1
Size:	30,7 KB
ID:	543713

      Comment


      • #4
        Hallå igen,
        Nog ser det ut att vara den senare dekoren med blommor i vas (1929-45). Dekoren är Percy.
        Modellstämpeln på såsskålen .P. berättar egentligen inte så mycket, men jag är ganska säker på att modellen är samtida med dekoren.
        Strax före Blått Band och funktis.
        So long,,,,
        Last edited by Kim von Platen; 2013-01-24, 22:22.

        Comment


        • #5
          Detta är Astrid P... Det är en dekor som ritades av Artur Percy men som lades på en modell som fanns redan tidigare i Gefles Produktion. Tror det var Trost som ritade modellen. Percy började 1925, så före dess är den inte.

          Comment


          • #6
            Är du riktigt säker på det?

            Ursprungligen postat av Peter S Visa inlägg
            Detta är Astrid P... Det är en dekor som ritades av Artur Percy men som lades på en modell som fanns redan tidigare i Gefles Produktion. Tror det var Trost som ritade modellen. Percy började 1925, så före dess är den inte.
            Hej!

            Nu har jag kollat på signaturer.se och "forskat" i stämplar och tryck på Gefles Astrid och det är ganska förvirrande, i synnerhet när man läser tidigare kommentarer om årtal och stämplar i den här tråden.
            Jag vill även berätta att jag är helt novis och har ingen litteratur eller annan kunskap i ämnet så det kan vara fel men jag tolkar det på mitt sätt och killgissar följande.
            Jag har också en Astrid-tallrik som är stämplad med så väl dekorstämpel som djuptryck med gamla fabriksstämpeln som enligt signaturer.se användes 1913- 1925. Eftersom Astrid A gjordes mellan 1912 - 1917, enligt samma sida, så tycker jag det skulle vara väldigt märkligt om man på något konstigt sätt skulle använda den gamla dekorstämpeln men framför allt även den gamla djupstämpeln i en tallrik som skulle vara Astrid P och som tillverkades 1929 -1945...
            Den nyare dekorstämpeln och djupstämpeln visas i I en annan tråd i detta forum: [URL="http://precisensan.com/antikforum/showthread.php?45482-Vem-har-gjort-dekor-2-gamla-tallrik"]
            I den tråden visas närbilder på så väl fram som baksida på en Astrid P och det trycket är lika - men inte identiskt! - med det på min tallrik som enligt stämplarna jag tolkar som en Astrid A. Det som skiljer är lite hur bladen ser ut men framför allt så är de tre ståndarna i blomman till höger lika långa på min Astrid A. På Astrid P är de olika långa, likaså skiljer andra små saker.
            Vad tror ni?
            Så länge inte någon med säkerhet kan visa en (annan ) Astrid A som med säkerhet är ritad av den i tråden nämda Trost hävdar jag att den i tråden precis som min är en Astrid A.

            Comment


            • #7
              Astrid A är helt klart en annan dekor. Den här stämpeln används för övrigt fram till 1930, stämpeln som visas på bilden är ju daterad november 1927. Sedan är ju frågan om det betyder att man dekorerat en ett par år gammal tallrik eller om produktionen startade strax innan 1929.


              Jag börjar fundera om jag inte sett den äldre Astrid, möjligen har den varit upp här. Skall titta om jag får tid.
              Last edited by FBQ; 2020-07-06, 21:38.

              Comment


              • #8
                Spännande!

                Ursprungligen postat av FBQ Visa inlägg
                Astrid A är helt klart en annan dekor. Den här stämpeln används för övrigt fram till 1930, stämpeln som visas på bilden är ju daterad november 1927. Sedan är ju frågan om det betyder att man dekorerat en ett par år gammal tallrik eller om produktionen startade strax innan 1929.


                Jag börjar fundera om jag inte sett den äldre Astrid, möjligen har den varit upp här. Skall titta om jag får tid.
                Härligt med riktig kunskap!
                Skulle vara kul att se Astrid A.
                Jag har ju en tallrik som jag killgissat är en sådan men det kanske inte stämmer.
                Den har samma dekor- och djupstämpel som den tallriken som är avbildad här.
                Det som skiljer är då vad som jag tror är datumstämpeln, som jag tyder till 927A på min tallrik.
                Vad är det för datum?
                Vecka 9, år 1927?
                Men vad är A?
                Det är väl inte dekoren?

                Comment


                • #9
                  Vad numren efter årtalen står för tror jag ingen har löst. Kan vara någon form av formnummer. De stämmer inte med modeller alla fall, och dekorer är det inte heller (dekorerna lades ju för övrigt på i en senare bränning och tallrikar har troligen stått odekorerade på lager under längre tid och då inte varit avsedda för en viss dekor.)

                  927 står för september 1927. De äldsta exemplen jag sett på de här dateringsstämplarna är från 1920, så den äldre Astrid bör sakna dessa. Men om mitt minne är rätt har servisen en tryckt stämpel där det står Astrid (och en djupstämpel med stivstils-Gefle). Fast den tryckta stämpeln kan säkert saknas på vissa delar.

                  Comment

                  Working...
                  X