Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Blå karaff med silverdekor

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Blå karaff med silverdekor

    Hej! Finns det någon som kan berätta något om denna blåa karaff med silverdekor? Det finns ingen märkning någonstans vad jag kan se.
    Bifogade filer

  • #2
    Blå Vas med silverdekor

    Hej, jag har en liknande vas som jag har undrat över, jag trodde först att den kom från en Göteborgsfabrik som tillverkade blått glas 17-1800 talen men det var nog mest vit emaljkant på dom. jag är osäker på hur man lägger upp bilder, men det blir nog en länk.....

    Comment


    • #3
      Nej inte Göteborg. Italien skulle jag tro.

      Comment


      • #4
        Håller med Kolmårdstrollet! Visar här en skål, som nog har norskt ursprung (har nog visats på tråd på PES), men som liknar tekniken från Göteborg.
        Söffe
        Bifogade filer

        Comment


        • #5
          Tack för era svar, intressant!

          Comment


          • #6
            Var och hälsade på hos grannen och hittade dessa glas som hon ärvt av sin morfar. Dessa skall enligt familjen härstamma från Ryssland. Glaset till höger har någon byggnad i motivet och det fanns tydligen en tillhörande karaff med samma motiv. Tyvärr så splittrades bohaget upp av en nitisk släktning som delade ALLT på hälften
            Bifogade filer

            Comment


            • #7
              Ursprungligen postat av luchur Visa inlägg
              Var och hälsade på hos grannen och hittade dessa glas som hon ärvt av sin morfar. Dessa skall enligt familjen härstamma från Ryssland. Glaset till höger har någon byggnad i motivet och det fanns tydligen en tillhörande karaff med samma motiv. Tyvärr så splittrades bohaget upp av en nitisk släktning som delade ALLT på hälften
              Nja, jag brukar förknippa byggnaderna med dem på Markusplatsen i Venedig.
              Alltså borde glasen vara från Murano?
              Bifogade filer

              Comment


              • #8
                Ursprungligen postat av söffe Visa inlägg
                Håller med Kolmårdstrollet! Visar här en skål, som nog har norskt ursprung (har nog visats på tråd på PES), men som liknar tekniken från Göteborg.
                Söffe
                Och i ett sidospår med den gruppen av glas har vi värmländska Sölje också. Åke Nisbeth har skrivit om det glas som tillverkades där och visat att man gjorde liknande modeller av glas på de tre glasbruken Göteborg, Gjövik och Sölje. "Det förefaller högst sannolikt att flera av de potpourrikrukor som nu attribueras till Göteborgs glasbruk har blåsts vid Sölje", skriver Nisbeth. Men han menar också att det är svårt att säkerställa glas från Sölje, eftersom några av glasblåsarna där hade kommit från Gjövik och kan ha haft modeller med sig därifrån.
                Last edited by Rebello; 2010-01-04, 06:35. Anledning: Tagit bort bild.

                Comment


                • #9
                  Ursprungligen postat av Gideon Visa inlägg
                  Nja, jag brukar förknippa byggnaderna med dem på Markusplatsen i Venedig.
                  Alltså borde glasen vara från Murano?
                  Skall genast tala om för henne vad glasens motiv föreställer Tackar och niger!

                  Comment


                  • #10
                    Ursprungligen postat av luchur Visa inlägg
                    Tyvärr så splittrades bohaget upp av en nitisk släktning som delade ALLT på hälften
                    Det borde vara skottpengar på sådana!

                    Comment

                    Working...
                    X