Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Äntligen en tespindel!

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Äntligen en tespindel!

    Har letat ett tag efter en tespindel i silver men de som jag har hittat har oftast varit lagade eller av nysilver. Men nu så har jag en! AF ville se den så då kan väl jag lägga en bild här. Stämplad CT Göteborg 1843.
    Bifogade filer
    Ju mer man tänker, desto mer inser man att det inte finns något enkelt svar./ Nalle Puh

  • #2
    Hade ingen aning om att det kallades tespindel. Mycket vacker. Den verkar förgylld inuti? Tänk vilka jobb de kunde utföra förr i tiden.

    Comment


    • #3
      Förgyllningen är sliten men det finns rester av den. Ska nu hitta en vacker tekanna, har en i silver men den är inte snygg.
      Ju mer man tänker, desto mer inser man att det inte finns något enkelt svar./ Nalle Puh

      Comment


      • #4
        Tespindeln används över koppen för att fånga upp blad som flyter löst i teet. Man blandade ut teblad och vatten med varandra i kannan. Bättre kannor hade inbyggd sil mellan kroppen och pipen, men till de som saknade detta användes tespindeln.

        Comment


        • #5
          Vilken kul tesil
          Fingrade på en mycket snarlik i Röda korsets butik i Örebro vid ett par tillfällen.....tror att de ville ha ca 200 för den å jag våndades....vill ha men 200 nej, det var för mycket.
          Nästa gång jag kom till kupan så hade de haft rea 50%....rusade in å skulle ha den men den var borta

          Comment


          • #6
            Fin!
            Själv har jag bara en skruttig från 1871 som tappat fötterna. Men så är jag ju kaffetunna - så det blir inte så mycket te
            Bifogade filer

            Comment


            • #7
              Nämen, måste nog förtydliga mig den jag såg var såklart i nysilver....

              Comment


              • #8
                Äntligen??
                Trodde det var en dussinprodukt;-)
                Eller så är det en ren slump att nästan varje auktion jag har varit på den sista tiden så har det funnits en te-spindel. I silver, och 1800:tal

                Comment


                • #9
                  Då skulle jag nog ha sökt i dina trakter! Här ser man de aldrig och som sagt ser man dem så är de lagade eller av nysilver. Det fanns en trasig en i en antikaffär och de ville ha 1000 , vilket var kraftigt i överkant då den var mycket lagad.
                  Ju mer man tänker, desto mer inser man att det inte finns något enkelt svar./ Nalle Puh

                  Comment


                  • #10
                    Inte illa Tingeling, inte ofta man ser så fina exemplar och trevlig ålder har den
                    också.
                    Det var väldigt vilken fin puts du har fått till på den, gick det åt en halv
                    tub Pol? Eller var den fräch när du hitta den Tingeling?

                    Comment


                    • #11
                      Nej, den var svart! Och det är bara fototur att allt det svarta i blommorna inte syns, putsmedlet tog slut! I sådana här lägen saknar jag det utmärkta men numera förbjudna Diriglit (tror jag det hette?) som tog bort allt som behövdes ta bort. Är nu på väg ut och ska handla mer att putsa med, plockade fram ett par toasters i silver som var svarta.
                      Ju mer man tänker, desto mer inser man att det inte finns något enkelt svar./ Nalle Puh

                      Comment


                      • #12
                        Alltid kul med lite silver. Här är tre silar varav spindeln och den till vänster är i silver. Stämplarna knappt skönjbara. Den till höger är omärkt varför jag inte vet om det är silver. Undrar hur många olika sorters tillbehör det behövdes för att äta och dricka förr i tiden.
                        Bifogade filer

                        Comment


                        • #13
                          Den med blomsterkvisten rakt igenom var vacker!
                          Ju mer man tänker, desto mer inser man att det inte finns något enkelt svar./ Nalle Puh

                          Comment

                          Working...
                          X