Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Julaftonsgissning!

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Julaftonsgissning!

    Hej!

    Vem ligger bakom denna? Den första bilden är närmast hur den verkligen ser ut men man ser färgerna bättre i den andra.

    Mvh
    Emil
    Bifogade filer

  • #2
    Ta-daaa.

    Mvh
    EMil
    Bifogade filer

    Comment


    • #3
      Stålis alltså, missade denna gissningstråd tyvärr.

      Comment


      • #4
        Jag såg gåtan, men tyckte den var alldeles för svår. En tidlös form (från gamla Kina) och en relativt tidlös glasyr (järnbrun med effekter) gjorde att det kunde vara i precis vad som helst... Men tack för svaret!

        Comment


        • #5
          Och jag ville inte förstöra din gåta, då jag har en likadan vas.
          I’m a real mean bitch!

          Comment


          • #6
            Ingen fara, jag tyckte mest att den kändes grymt otippad. Designhusets keramik är väldigt billig i mitt tycke, tror jag gav dryga hundralappen för den här.

            Mvh
            Emil

            Comment


            • #7
              En chawan av Kjell Ericsson för Designhuset. Jag har ingen aning om varför den är signerad med datum och Ching-Te-Chen (Jingdezhen).

              Mvh
              Emil
              Bifogade filer

              Comment


              • #8
                Designhusets Kina-ugn började byggas vintern 1984. Det var en vedeldad ugn i skala 1:4 efter ritningar av en ugn från Ching-Tê-Chên (idag Jingdezhen) och den var sin första av sitt slag i Europa. Den officiella bränningen skedde under Lidköpings femte porslinsfestival i augusti 1985 efter två provbränningar tidigare den sommaren.

                Ref: Eklund, Petter (2006), Stålhane, Stockholm: Carlssons Bokförlag

                Kent Ericssons chawan bör ha varit i ugnen under någon av dessa provbränningar eftersom den är daterad 15-6-85.

                Comment


                • #9
                  Tack, Kaptenen! Du är verkligen ett gott föredöme och en riktigt tillgång för forumet! Jag har försökt googla på nåt vettigt men att "Kinaugn" var det bästa hade jag inte en susning om. Kul att bägaren är lite av en raritet!


                  Mvh
                  EMil

                  Comment


                  • #10
                    Tack så mycket, Emil!

                    För Stålhane var Kina-ugnen viktig. Kent Ericsson säger i boken att Stålhane "var lite kines" och för honom var den österländska traditionen betydelsefull som inspirationskälla. Stålhane försökte återskapa kinesiska glasyrer med hjälp av inhemska jordar och mineraler. I slutet av 1970-talet inledde han ett samarbete med geologen Bo Ronge. Enligt Ronge var Stålhane besatt av tanken att återskapa en perfekt celadonglasyr. Han hade kontakter bland Kinasamlarna och Bo Gyllensvärd visade honom skärvor av celadonglaserad keramik som han kunde studera dagar i sträck. Hans kontakter och fascination för den asiatiska keramiken gjorde att han lät bygga ugnen.

                    Comment


                    • #11
                      egen tråd för Designhuset eller rent av enbart för de udda objekten från Designhuset

                      Ursprungligen postat av Kaptenen Visa inlägg
                      Designhusets Kina-ugn började byggas vintern 1984. Det var en vedeldad ugn i skala 1:4 efter ritningar av en ugn från Ching-Tê-Chên (idag Jingdezhen) och den var sin första av sitt slag i Europa. Den officiella bränningen skedde under Lidköpings femte porslinsfestival i augusti 1985 efter två provbränningar tidigare den sommaren.

                      Ref: Eklund, Petter (2006), Stålhane, Stockholm: Carlssons Bokförlag

                      Kent Ericssons chawan bör ha varit i ugnen under någon av dessa provbränningar eftersom den är daterad 15-6-85.
                      vore kul med en tråd för Designhusets speciella alster, typ den här från Kina-ugnen.....

                      Comment


                      • #12
                        Jag återvinner en nio år gammal tråd på julafton!
                        Här en stjärnbild "Lejonet" från 1979. Vem skapade bilden åt Designhuset och för vem?
                        GOD JUL
                        Lars M
                        Bifogade filer

                        Comment


                        • #13
                          Att gissa i tider när nätet har lösning är givetvis ute.
                          Men för att knyta ihop säcken är här beslute:
                          Göran Magnusson för Strokirks Tryckeri.
                          Bifogade filer

                          Comment

                          Working...
                          X