Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Köksredskap? Hjälp, vad är det egentligen?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Köksredskap? Hjälp, vad är det egentligen?

    Ibland släpar jag med mig saker hem, som jag inte har en aning om vad det är. Jag tänker att de kanske är väldigt praktiska, bara jag luskar ut vad det är eller så hittar jag något annat användningsområde åt dem

    Här är två exempel:

    Den här grunkan är enbart märkt "PATENTSÖKT". Jag skulle vilja kunna snurra eller vrida på den där runda saken med "skåran" i, men det går inte. Vad är det? Saknas det något? Det borde ju vara något mer eller mindre oumbärligt eftersom det sökts patent på den

    Click image for larger version

Name:	IMAG1274.jpg
Views:	1
Size:	41,0 KB
ID:	655440

    Click image for larger version

Name:	IMAG1275.jpg
Views:	1
Size:	34,4 KB
ID:	655441


    Här har vi nästa pryl? Finns kanske i var och varannat kök? Även i mitt nu, men vad gör man med den? Den är ganska tung. Enbart märkt "ROSTFRITT STÅL".

    Click image for larger version

Name:	IMAG1276.jpg
Views:	1
Size:	91,2 KB
ID:	655442

    Click image for larger version

Name:	IMAG1278.jpg
Views:	1
Size:	52,5 KB
ID:	655443

  • #2
    Hallå,
    Inte är 1:an en nötknäppare, men skulle platsa bra i kommande tråden om nötter. Jag gissar på konservöppnare som tappat tänderna. So long...

    Comment


    • #3
      Det första redskapet tror jag är ett zestjärn /ciceleringsjärn.

      Det andra har jag sett ofta på loppisar. Kan det vara för att hålla fast en stek eller skinka eller liknande som man ska tranchera.

      Comment


      • #4
        Va faen är ett zestjärn /ciceleringsjärn??????

        Den första grunkan är en citrusskalare.Med bettet i mitten skär du skåror genom t.ex apelsinens skal och med spetsen lossar du skalen. Jag borde visa hur man gör, men jag har ingen apelsin. Med hålet skär man tunna strimmlor av skalet, torkar dem och så har man pomerans. Hoppas det blev klart nu.

        Vad den andra grejen är har jag ingen aning om. Kanske man håller i rostbiffen när man skär upp den????

        Comment


        • #5
          Ja det finns ju inte bara PES, det finns ju google också
          .http://www.google.se/search?q=cisele...w=1440&bih=692
          Vad gäller den andra kan den ju vara till för att hålla fast
          något som försöker smita undan i stekpannan.
          Last edited by prylsnubben; 2012-12-14, 19:49.

          Comment


          • #6
            Javisst ja, men som ursäkt så är det ju fredagskväll och somliga har cognacen framför nosen, så...
            Aldrig hört att grejen heter så, bara att den kallas orange/lemon peeler...

            Comment


            • #7
              Ursprungligen postat av Qrt.S Visa inlägg
              Javisst ja, men som ursäkt så är det ju fredagskväll och somliga har cognacen framför nosen, så...
              Aldrig hört att grejen heter så, bara att den kallas orange/lemon peeler...
              Cognacen slår ciceleringsjärnet 10 gånger av 10, som bästa järn.

              Comment


              • #8
                Tack för era svar
                Återkommer nog med fler konstiga prylar här så småningom.

                Comment

                Working...
                X