Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Stilkopia ?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Stilkopia ?

    Denna karaff inhandlades igår för en liten peng. Harlekinmönstret med etsade och slipade romber har ju
    tillverkats i England men även i Sverige och då på Casimirsborgs glasbruk. Nu tror jag att denna är ca 100-år
    senare, alltså en vad man på möbelspråk kallar för stilkopia. Kulslipad puntel undertill känns inte riktigt, däremot
    är ju kanten driven på gammalt sätt. Vet någon om att kopior av detta slag tillverkats i Sverige, den känns väl
    inte som tillverkad av Scanglas heller vad jag kan förstå. Notera att där Casimirsborg brukade gravera stjärnor
    är det olivslipningar på denna istället. Däremot finns det även stjärnor i de översta rutorna som inte är etsade.

    Först trodde jag inte att proppen hörde dit, den var tejpad på loppisen, men när jag tagit bort tejpen och känt på
    passformen så fick jag ändra mig. Proppen sitter verkligen som en hand i handske, helt perfekt "inslipad" trots att man
    inte ser någon slipning vare sig på halsens insida eller på proppen. Proppen ser f.ö. helt nytillverkad ut?
    PS Tyvärr har karaffen invändig beläggning som synes.............
    Glömde säga att slitaget är obefintligt.
    Bifogade filer
    Last edited by prylsnubben; 2012-12-11, 12:45.

  • #2
    Hej, jag är ny här på sajten. Jag vet inte hur man skapar en egen tråd. Vilket fall så undrar jag om du vet något om denna karaff. Mvh Jonny/Aborren Click image for larger version

Name:	IMG_6674.jpg
Views:	2
Size:	43,9 KB
ID:	542840Click image for larger version

Name:	IMG_6675.jpg
Views:	2
Size:	58,6 KB
ID:	542841Click image for larger version

Name:	IMG_6677.jpg
Views:	2
Size:	56,9 KB
ID:	542842

    Comment


    • #3
      Hej Aborren !
      Du får gå in på lämpligt ämne t.ex glas, sedan går Du vidare till t.ex övrigt. Därefter klickar Du på "Posta nytt ämne" och
      skriver en lämplig rubrik.
      Angående Din karaff så ser den ut att vara från ca 1920-tal. Möjligen påminner den om Sandviks glasbruk men det ska
      Du inte lita på. Kanske kan någon kunnig med tillgång till priskuranter dyka upp. Du får hålla tummarna så länge.

      Comment


      • #4
        Hej Snubben
        Vill minnas att den här har varit uppe tidigare men hittar inget just nu. Jag tror som du att det rör sig om en senare kopia, kanske runt 1930-40-50tal?

        Comment


        • #5
          Tack Legion.
          Då är vi överens, men karaffen är trevlig och kostade bara 37kr.
          Gravyren och formen påminner ju en del om Kosta Junior, kanske
          Kosta Minior då med den enklare dekoren.
          Last edited by prylsnubben; 2012-12-11, 19:37.

          Comment

          Working...
          X