Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Brödfat

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Brödfat

    Ett i mitt tycke trevlig brödfat med texten " Giv os idag vort daglige Bröd ".
    Bifogade filer

  • #2
    Spännande med föremål som ligger precis på gränsen mellan slöjd och industritillverkning. Den känns lite för perfekt och proffsig för att vara hantverk från hemmiljö, samtidigt som materialet och tillverkningsmetoden inte låter sig göras utan en stor del människokraft. Gick det månne att beställa dessa från Åhlén och Holm? Var är de tillverkade tro?

    Föremålets natur är ju sådant att det naggas i kanten för varje användning, vilket gör att många säkert redan slängts...

    Jättefint fat, måste jag säga som avslutning!

    Comment


    • #3
      Lite speciella föremål är alltid intressanta, problemet är oftast att finna sådana, det ligger ju i sakens natur att de inte ligger tätt på saluborden. Peter S har som vanligt örnögonen inkopplade, man undrar hur pass handgjort föremålet är egentligen?
      --I de blindas rike är den enögde kung.--

      Comment


      • #4
        Nej det är frågan, är det gjort av en duktig snickare i byn? Eller är det något
        som tillverkats i industrin och gick att köpa?
        Något hemma jobb tror jag inte det är, som ni säger är den lite för bra.

        Är det någon som har koll på gammelsvenska? Funderar på när man skrev
        oss med ett s och när man skrev vårt med o.

        Jag skulle nog säga iallafall utifrån stavningen att den åtminstonde bör vara
        1910-tals eller äldre.

        Comment


        • #5
          Vilket träslag är det? Jag får vibbar som säger att det kan vara pressat i träet. Ganska tidigt gjorde man stålmallar som man pressade in i läder näver och varför då inte i trä som ångkokats. Detta är bara en fundering.
          I en trakt i Småland gjordes näversnusdosor och de gubbarna hade ganska många "pressmallar" för mönsterpressning i locken. Detta är bara en gissning från min sida. Förmodligen är fatet svarvat först.
          mvh Lasse

          Comment


          • #6
            Jag kan inte säga vad för träslag det är, tittar på den men kan inte bedömma
            det.

            När jag köpte den var den ljusare i nyansen, att den ser mörkare ut idag beror
            på att jag tog en trasa med linolja och fixa till den.

            Jag vet vad du menar för pressade saker LasseC, men i det här fallet tror jag
            det är snidat, alla boskstäver och bladdekorer är upphöjda och innan den
            blev sliten som idag har det rört sig om 2-3 mm i öpphöjning.

            Comment


            • #7
              Är ingen allmogefantast men detta fat var härligt. Skulle gärna haft det hemma för dagligt bruk om det inte vore för sprickan.
              "Att veta när man vet något och att veta när man inte vet något, det är kunskap."
              Konfucius

              Comment


              • #8
                Bokstäverna och axen kan ju vara frästa efter mall också. När man tänker på att man kunde svarva hopplister på 1600-talet så är det inte särskilt avancerat. Strukturen och kanterna kan ha varit betydligt skarpare än vad utseendet idag visar.

                Comment


                • #9
                  Så kan det vara PeterS, någon typ av mall måste man haft för det är inte
                  friskurna bokstäver, då hade det varit lite mer variation från bokstav till
                  bokstav.

                  Här är alla bokstäver i samma typsnitt och där samma bokstav dykerupp igen
                  ser den exakt ut som den föregående.

                  Comment


                  • #10
                    Ursprungligen postat av A.F
                    Är det någon som har koll på gammelsvenska? Funderar på när man skrev
                    oss med ett s och när man skrev vårt med o.

                    Jag skulle nog säga iallafall utifrån stavningen att den åtminstonde bör vara
                    1910-tals eller äldre.
                    Det här är ett knepigt fall, stavningen är inte tillhörig någon "officiell" stavning under någon period i svenskans historia, utan i så fall rör det sig om någon slags dialektal stavning och i så fall ligger min gissning på gränslandet mellan Norge/Sverige och tiden 1900-1930. Dock så kan jag inte undgå att se att det ser ut som att det har varit två "s" på fatet från början, men att det ena är nästan helt nedslitet, och undrar därför om det inte är så att fatet är väldigt slitet och att det från början har stått "Giv oss idag vårt dagliga bröd"?

                    Comment


                    • #11
                      Sitter och tittar på gamla rubriker jag gjort, ser att det inte står något
                      mått på den.
                      Ska väl säga då att den är 33cm i diameter.

                      Comment


                      • #12
                        Ett fat från mig
                        Bifogade filer
                        Att man får va som man är,när man inte blev som man skulle...

                        Comment

                        Working...
                        X