Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Ettarps glasbruk

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Ettarps glasbruk

    "Ettarps glasbruk - Familjen Haberman och dess halländska industriprojekt under 1700-talet". Utgiven av Stiftelsen för Simlångsdalens Kultur- och Naturvård och Utblick Media i Halland AB. Halmstad 2012.

  • #2
    Jag har fått bläddra i den. Den verkar mycket intressant. Blir väl nästa bok att införskaffa
    DG

    Comment


    • #3
      Finns på Sveriges glasmuseum i Växjö
      Ett gediget forskningsarbete
      Jag kan bara säga, KÖP!

      Comment


      • #4
        Ettarp och Släggarp

        I nr 2-3 av Ale 2019 Historisk tidskrift för Skåne, Halland och Blekinge finns en artikel om Ettarps glasbruk 1743-1755 i nytt ljus av Arne Andersson och Pär Lindblad.
        Bifogade filer

        Comment


        • #5
          ...och Steninge glasbruk

          Halland 1961. Tidskrift för kulturhistoria och hembygdsvård innehåller en artikel av författaren och glasbrukshistorikern Torbjörn Fogelberg (1926-?). Den handlar om den halländska glasindustrins historia men mest om Steninge glasbruk (1874-1917/18) omfattande 13 sidor. Vid en resa på kustvägen från Halmstad stannade jag till i Steninge och konstaterade att en info-tavla är i stort sett det enda som finns kvar av glasbruk nr 2 i Halland.
          Om glasbruket i Enslöv skriver Fogelberg att det var fru Brita HAVERMANN som startade Ettarps glasbruk (1740-1756). I senare skrifter anges släktens namn vara HABERMAN...(?)
          Att det fanns en smalspårig järnväg (3 km) för transport av torv till glasbruket i Steninge var en nyhet för mig!
          PS Sedan 1972 finns en glashytta i Varberg men det är en senare historia (Västkusthyttan resp Glas Verk) DS
          Bifogade filer
          Last edited by Lars M; 2023-02-12, 18:10.

          Comment


          • #6
            ...och Steninge forts

            Hallandskretsen av svenska journalistföreningen gav ut del 3 av Halländsk årsbok 1929. Däri finns en artikel om Glasblåsningen i Steninge som definitivt försvunnit 1929 men egentligen var bruket "nedlagt alltsedan 1917".
            Noteras 1: ...att en glasblåsare kunde få en kontantavlöning "av omkring 200 kr. pr månad jämte fri bostad och vedbrand..." och att "flera glasblåsare kommo även med tiden till ett visst ekonomiskt välstånd."
            Noteras 2: att export av fönsterglas skedde även till Afrika och att n-ordet inte användes i texten men väl s-ordet!
            Bifogade filer

            Comment

            Working...
            X