Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Vintern rasat ut..

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • #31
    Ursprungligen postat av TinaSand Visa inlägg


    ...
    Visst är det trevligt med snövinter. Med förlov sagt - det blev lite fel med Aquila chrysaetos, som ju är kungsörn. Havsörn heter på latin Haliaeetus albicilla.
    Bäst att vi återger rätt, så ingen tror att vi inte kan

    .
    Uj uj så fel det blev.
    Hade kungsörn i skallen när jag skrev inlägget.
    Ber om ursäkt Tina.
    Klantigt av mig.
    - - - - - - - - - -
    "För mycket av det goda är alldeles lagom."

    Comment


    • #32
      Ursprungligen postat av Lars F Visa inlägg
      Uj uj så fel det blev.
      Hade kungsörn i skallen när jag skrev inlägget.
      Ber om ursäkt Tina.
      Klantigt av mig.
      Inte behöver du be mig om ursäkt. Jag förstod att du hade kungsörn i sinnet. Ville bara meddela "alla andra" att såväl DU som jag vet vem som är vem bland de stora, befjädrade predatorerna - men att man ibland tänker rätt o skriver fel. Eller tvärtom.....
      Hur som helst är de båda lika mäktiga. Och vintern fortsätter..............

      Comment


      • #33
        Det gäller att hålla reda på örnarna, här har vi t.ex Ursus arctos, eller i dagligt tal Brunbjörn.
        http://www.youtube.com/watch?v=mFSw-J3lVqE
        Ps Denna örn är känd för att vara lite skrajsen av sig, den är även känd för sin dåliga flygförmåga.
        Last edited by prylsnubben; 2012-12-12, 20:58.

        Comment


        • #34
          Hornugglor en masse

          Ett av Trelleborgs mest mössfria område måste vara Knäckekärr där hornugglor i ett antal fler än två händers fingrar, har annekterat två träd i en god väns trädgård mitt emot min broders. Så nu går alla trelleborgare ,ornitologer och fågelfotografer, eller både och, man ur huse för att beskåda Asio otus, hornugglan. Bland många besökare, var det en mindre buss full med danskar från Köpenhamn vilka inte kom för ugglornas skull, tror jag, utan för turturduvans. Den har emellertid hållit sig borta ett tag. Enligt obekräftade icke ornitologbaserade uppgifter, blev det bortjagad av en turkduva.

          Bilderna är icke omskurna.
          Bifogade filer
          Last edited by Polsson; 2012-12-16, 20:53.
          p-son

          Comment


          • #35
            Polsson

            Jättefina bilder, jag både älskar och hatar hornugglor, dom är så otroligt vackra att titta på, men dom för ett djäkla liv, jag har haft häckande hornugglor i trädgården i flera år.
            För några år sedan satt en av dom på staget till parabolen, (rakt utanför sovrumsfönstret) jisses vad rädd jag blev när den började yla vid 4-5 tiden på morgonen, jag trodde det var fan som kom för att hämta mej
            I’m a real mean bitch!

            Comment


            • #36
              Ursprungligen postat av prylsnubben Visa inlägg
              Det gäller att hålla reda på örnarna, här har vi t.ex Ursus arctos, eller i dagligt tal Brunbjörn.
              http://www.youtube.com/watch?v=mFSw-J3lVqE
              Ps Denna örn är känd för att vara lite skrajsen av sig, den är även känd för sin dåliga flygförmåga.
              Underbart!!!! Kan vidimera dess dåliga, för att inte säga obefintliga, flygförmåga. Har dock hört att den kan ta sig fram i flygande fläng!

              Ja det är ju märkligt, att skåningar alltid skall ha mycket av allt - och nu även av hornugglor samlade på ett begränsat, och vad jag förstår, tillgängligt område. Håll kvar dem, Polsson, till över nyår och veckan efter. Då har jag ledigt i åtta dagar så det kanske blir en tur till Trelleborg. För ugglornas skull och turturduvans.
              Är lite avundsjuk men unnar dig både ugglorna, duvan och fina bilder.

              Maria - så'n tur att det bara var ugglan. Men å andra sidan kan jag inte ens tänka mig, att fan skulle hämta dig. (Inte såååå tidigt på morgonen....)
              Last edited by TinaSand; 2012-12-16, 18:16.

              Comment


              • #37
                Ursprungligen postat av Maria Visa inlägg
                Polsson
                Jättefina bilder, jag både älskar och hatar hornugglor, dom är så otroligt vackra att titta på, men dom för ett djäkla liv, jag har haft häckande hornugglor i trädgården i flera år.
                För några år sedan satt en av dom på staget till parabolen, (rakt utanför sovrumsfönstret) jisses vad rädd jag blev när den började yla vid 4-5 tiden på morgonen, jag trodde det var fan som kom för att hämta mej
                Ursprungligen postat av TinaSand Visa inlägg
                Ja det är ju märkligt, att skåningar alltid skall ha mycket av allt - och nu även av hornugglor samlade på ett begränsat, och vad jag förstår, tillgängligt område. Håll kvar dem, Polsson, till över nyår och veckan efter. Då har jag ledigt i åtta dagar så det kanske blir en tur till Trelleborg. För ugglornas skull och turturduvans.
                Är lite avundsjuk men unnar dig både ugglorna, duvan och fina bilder.

                Maria - så'n tur att det bara var ugglan. Men å andra sidan kan jag inte ens tänka mig, att fan skulle hämta dig. (Inte såååå tidigt på morgonen....)
                Maria och Tina! Jag kan knappt tro att det är sant. Titta som de radade upp sig när jag besökte dem idag.
                Bifogade filer
                Last edited by Polsson; 2012-12-21, 00:46.
                p-son

                Comment


                • #38
                  Snyggt "Lightroom-at" av bild 2.
                  Ser dessutom att du är uppe och "ugglar" i natten. Men det kan du ju kosta på dig nu...

                  Comment


                  • #39
                    Snyggt jobbat, med dessa otroligt fina bilder som ni tar, ingen nämnd,ingen glömd.
                    Bara det att snart törs ingen annan visa sina egna amatörbilder, mig inräknad.
                    Nää, jag bara skojar,keep on clicking, jag är bara avunsjuk.

                    Comment


                    • #40
                      Ursprungligen postat av Polsson Visa inlägg
                      ...
                      Titta som de radade upp sig när jag besökte dem idag.
                      Makalöst P-son. Man kan nästan tro att ugglorna känner igen dig och radar upp sig för fotografering när du dyker upp.
                      Mycket snyggt.
                      - - - - - - - - - -
                      "För mycket av det goda är alldeles lagom."

                      Comment


                      • #41
                        Härlig bild Polsson, kan dom vara femlingar?
                        I’m a real mean bitch!

                        Comment


                        • #42
                          Jag ger Dig High five för Ditt struggle..............

                          Comment


                          • #43
                            Ursprungligen postat av prylsnubben Visa inlägg
                            Jag ger Dig High five för Ditt struggle..............
                            Snygg passning Snubben.
                            Helt i min smak.
                            Last edited by Lars F; 2012-12-22, 07:50.
                            - - - - - - - - - -
                            "För mycket av det goda är alldeles lagom."

                            Comment


                            • #44
                              Ursprungligen postat av TinaSand Visa inlägg
                              Snyggt "Lightroom-at" av bild 2.
                              Ser dessutom att du är uppe och "ugglar" i natten. Men det kan du ju kosta på dig nu...
                              Tack, Tina! Men det tog ett tag innan de kom på plats eftertsom de flög runt hela tiden.

                              Ursprungligen postat av umeubbe Visa inlägg
                              Snyggt jobbat, med dessa otroligt fina bilder som ni tar, ingen nämnd,ingen glömd.
                              Bara det att snart törs ingen annan visa sina egna amatörbilder, mig inräknad.
                              Nää, jag bara skojar,keep on clicking, jag är bara avunsjuk.
                              Tack, Umeubbe! Jag tror att jag talar för Tina också när jag säger att vi är amatörer med bättre utrustning än "familjefotografer". Att vi sedan tillhör naturfolket, där jag är amatör och Tina proffs, hjälper naturligtvis till. Keep on clicking, Umeubbe!


                              Ursprungligen postat av Lars F Visa inlägg
                              Makalöst P-son. Man kan nästan tro att ugglorna känner igen dig och radar upp sig för fotografering när du dyker upp.Mycket snyggt.
                              Tack, Lars F! Har man den rätta utrustningen, får man ugglorna till vad som helst.

                              Ursprungligen postat av Maria Visa inlägg
                              Härlig bild Polsson, kan dom vara femlingar?
                              Tack, Maria! Ja, de är resultatet av en delningsprocess likt celldelningen!


                              Ursprungligen postat av prylsnubben Visa inlägg
                              Jag ger Dig High five för Ditt struggle..............
                              Thank you, Prylsnubben!
                              Bifogade filer
                              Last edited by Polsson; 2012-12-24, 15:01.
                              p-son

                              Comment


                              • #45
                                God Jul på dej Polsson och ha det riktigt Gott idag.

                                Jag hörde 2 stycken hornugglor hoa i går kväll, honan ser jag ganska så ofta hon är orädd och sitter kvar i trädet och bara tittar, eller så hör man hur hon svischar förbi, hanen är mycket skyggare, han brukar man bara höra.
                                I’m a real mean bitch!

                                Comment

                                Working...
                                X